Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Forum rules
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Ooit ben ik rond die handtekeningenactie een reactie van die personen tegen gekomen, waarin zij zich afvroegen waarom zij op dit board niet zo serieus werden genomen. In mijn herinnering is er toen van niemand een ander soort reactie gekomen dat alleen mensen die bij Scramble horen serieus werden genomen door (die betreffende) spotters, vanwege het aantal spotters dat hier rondhangt.
Als ik dit topic bekijk zie ik eigenlijk geen andere reactie dan hen hier al eerder ten deel is gevallen. En over het teruglopen van het aantal spotters in het algemeen is in een ander topic al eens uitegbreid van gedachten gewisseld (Veranderingen in de spottershobby heet het geloof ik zo uit mijn hoofd).
Als ik dit topic bekijk zie ik eigenlijk geen andere reactie dan hen hier al eerder ten deel is gevallen. En over het teruglopen van het aantal spotters in het algemeen is in een ander topic al eens uitegbreid van gedachten gewisseld (Veranderingen in de spottershobby heet het geloof ik zo uit mijn hoofd).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
wat k me afvraag is wat is de doelstelling van deze club?het aantal spotters laten toenemen op schiphol of het aantal dagjesmensen?dit maakt nogal een wezenlijk verschil in de aanpak. Als ik nu het eerste bericht lees dan wil men de dagjesmensen terug halen op schiphol. Om dat te bereiken / verkondigen is de televaag een goed medium. Als je de spotters wilt terug halen (als die al weg zijn gegaan vanwege de sluiting van de spottersplek aan de kaagbaan) dan zou een andere aanpak misschien meer efficiënt zijn geweest. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat spotters gestopt zijn dan wel niet meer komen op schiphol omdat de spottersplek aan de kaagbaan weg is. Bij dagjesmensen kan k me dat wel voorstellen.
Assume makes an ASS of U and ME.
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Heb je het al aan hen gevraagd?Thijs wrote:wat k me afvraag is wat is de doelstelling van deze club?
Groeten,
Stefan
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Persoonlijk als fotograaf vind ik het wel minder aantrekkelijk geworden om naar Schiphol te gaan om foto's te maken.
De kaagbaan was de mooiste plek op Schiphol om foto's te maken op vond ik. Sinds de spottersplek weg is bij de kaagbaan ga ik minder dan voorheen naar Schiphol. Daarnaast is het verkeer eentonig geworden. Veel maatschappijen zijn vertrokken en daardoor is het een beetje eentonig geworden. Ook dat speelt mee...
Gr,
Dimitri
De kaagbaan was de mooiste plek op Schiphol om foto's te maken op vond ik. Sinds de spottersplek weg is bij de kaagbaan ga ik minder dan voorheen naar Schiphol. Daarnaast is het verkeer eentonig geworden. Veel maatschappijen zijn vertrokken en daardoor is het een beetje eentonig geworden. Ook dat speelt mee...
Gr,
Dimitri
- ILSlover
- Scramble Junior
- Posts: 219
- Joined: 09 Jul 2008, 09:16
- Subscriber Scramble: ILSlover
- Location: Almere
- Contact:
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Onder het motto: Nooit geschoten, altijd mis meld ik me wel aan.
Als ik naar mezelf ga kijken dan mis ik het oude stekkie bij de Kaag wel. Maar ik vind wel dat als je gaat zoeken en de regels in acht neemt toch nog mooie plekjes kan vinden. En inderdaad zoals Dutchman zegt is het verkeer eentonig geworden, en toch smul ik elke keer weer als ik de frisse kleuren van een CAL zie langskomen. Ook de retro's zijn een welkome afwisseling. Als je foto's van o.a. NustyR en diverse andere spotters bekijkt kunnen de foto's van bijv. het "eentonige" KLM verschrikkelijk mooi/ gaaf zijn. Wat betreft de dagjesmensen, dit zijn degenen die het volgens mij niet echt uitmaakt wat er langskomt, die vinden het gewoon leuk om de toestellen te zien landen / stijgen. Andere dagjesmensen gaan misschien wat gerichter voor bijv. de heavy's, Cargo of iets dergelijks.
Om alles een beetje samen te vatten: Je kan het zo mooi en leuk maken als je zelf wilt. En ja ik vind een plekje bij de Kaag zoals die er was ook erg mooi en die had veel sfeer doordat je er zeg maar met je neus bovenop stond. Zal het ook zeker helemaal goed vinden als we daar een soortgelijk plekje voor terugkrijgen. Zo niet, dan zal ik het spotten zeker niet minder leuk gaan vinden.\
Groet,
Daniël
Als ik naar mezelf ga kijken dan mis ik het oude stekkie bij de Kaag wel. Maar ik vind wel dat als je gaat zoeken en de regels in acht neemt toch nog mooie plekjes kan vinden. En inderdaad zoals Dutchman zegt is het verkeer eentonig geworden, en toch smul ik elke keer weer als ik de frisse kleuren van een CAL zie langskomen. Ook de retro's zijn een welkome afwisseling. Als je foto's van o.a. NustyR en diverse andere spotters bekijkt kunnen de foto's van bijv. het "eentonige" KLM verschrikkelijk mooi/ gaaf zijn. Wat betreft de dagjesmensen, dit zijn degenen die het volgens mij niet echt uitmaakt wat er langskomt, die vinden het gewoon leuk om de toestellen te zien landen / stijgen. Andere dagjesmensen gaan misschien wat gerichter voor bijv. de heavy's, Cargo of iets dergelijks.
Om alles een beetje samen te vatten: Je kan het zo mooi en leuk maken als je zelf wilt. En ja ik vind een plekje bij de Kaag zoals die er was ook erg mooi en die had veel sfeer doordat je er zeg maar met je neus bovenop stond. Zal het ook zeker helemaal goed vinden als we daar een soortgelijk plekje voor terugkrijgen. Zo niet, dan zal ik het spotten zeker niet minder leuk gaan vinden.\
Groet,
Daniël
Greetz Daniël.
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)
-
- Scramble Addict
- Posts: 2078
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Misschien een hele domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een dagjesmens (die een x aantal keer per jaar met zijn gezin naar Schiphol rijdt om vliegtuigen te kijken en te fotograferen) met een fotocamera en een vliegtuigspotter met een fotocamera?
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
uhm.. die laatste weet ook wàt hij fotografeert?wamovements wrote:Misschien een hele domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een dagjesmens (die een x aantal keer per jaar met zijn gezin naar Schiphol rijdt om vliegtuigen te kijken en te fotograferen) met een fotocamera en een vliegtuigspotter met een fotocamera?
ik ben geen regular op Spl, dus dat maakt mij dan een "dagjesspotter" denk ik.....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Als ik zo vrij mag zijn, dagjesmensen zijn mensen die er gewoon ff tussenuit willen. Daarbij hebben ze de keuze tussen een middagje vliegtuigjes kijken, naar de Ikea, woonboulevard, wandelen in het duin en dergelijke. Een vliegtuigspotter heeft als doel om vliegtuigen te fotograferen. Terwijl het doel van de dagjesmensen is om er even tussenuit te zijn en dat mag natuurlijk niet te veel moeite kiezen. Blijkbaar is de nieuwe spottersplek teveel moeite voor de dagjesmensen.wamovements wrote:Misschien een hele domme vraag, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een dagjesmens (die een x aantal keer per jaar met zijn gezin naar Schiphol rijdt om vliegtuigen te kijken en te fotograferen) met een fotocamera en een vliegtuigspotter met een fotocamera?
Assume makes an ASS of U and ME.
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Ha,
Net ook itempje bij de Coen en Sandershow (beetje sneu programma, maar goed). De mediacoverage hebben ze dus heel goed voor elkaar.
Groeten,
Stefan
Net ook itempje bij de Coen en Sandershow (beetje sneu programma, maar goed). De mediacoverage hebben ze dus heel goed voor elkaar.
Groeten,
Stefan
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
En toch gouden radioring 2008 winnenStefan wrote: Net ook itempje bij de Coen en Sandershow (beetje sneu programma, maar goed).
Assume makes an ASS of U and ME.
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Lees; de kans op teleurstelling is te groot, bij de Kaagbaan had je 100% score ( baan niet in gebruik had je altijd nog zicht op de romeo en Sierra ). Tevens verbaas ik mij altijd weer over de aantallen dagjesmensen bij de 27, zal wel aan de ( back-up ) aanwezigheid van de mac liggen.Thijs wrote:Blijkbaar is de nieuwe spottersplek teveel moeite voor de dagjesmensen.
De spotters plek naast de Polderbaan is een heel slecht alternatief, ik gebruik 'm alleen als ik verder met de fiets wil zodat ik mijn auto daar veilig kan parkeren
Voor mijzelf is het verdwijnen van de Kaagbaan spotters plek niet zo heel erg groot drama. Min of meer verplicht om andere locaties te zoeken heb ik heel veel mooie en unieke alternatieven gevonden. Er is een nadeel, je blijft rondjes rijden.
edit; typo
Last edited by nustyR on 14 Jan 2009, 19:26, edited 1 time in total.
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Met publiek geld (= ook mijn belastingcenten) mensen afzeiken en beetje laaghangend fruit plukken. Echt sad...Thijs wrote:En toch gouden radioring 2008 winnenStefan wrote: Net ook itempje bij de Coen en Sandershow (beetje sneu programma, maar goed).
But;
Groeten,
Stefan
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Lieve Sarah, wat een mening! Zit je al te suipen of zo?Thijs wrote:Een vliegtuigspotter heeft als doel om vliegtuigen te fotograferen.
Iemand die vliegtuigjes plaat is geen spotter maar een plaatjestrekker, of dit nu vliegtuigjes of treinen zijn maakt niet uit.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Deze al eens gelezen (en misschien ook eens over nagedacht)?[jan maarten smeets aka mart]als je nog weet hoe dat moet[/jan maarten smeets aka mart]Spine24 wrote:Lieve Sarah, wat een mening! Zit je al te suipen of zo?
Iemand die vliegtuigjes plaat is geen spotter maar een plaatjestrekker
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=60&t=14530
P.S. schrijf je met een z
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: Veel minder vliegtuigspotters op Schiphol
Ook ik vraag mij het nut van deze nieuwe poging een beetje af. Heb afgelopen jaar door omstandigheden wat minder vaak onze nationale kunnen bezoeken, maar aansluitend op wat NustyR schrijft wel nieuwe locaties gevonden om foto's te kunnen maken. Misschien dat ik dan minder opval op die plekken ten opzichte van de "dagjesmensen" maar krijg wel wat ik zoek en wil om te fotograferen. Nadeel is wel dat je wat vaker moet verplaatsen. En op de huidige plekken kom ik nog steeds regelmatig dezelfde "koppies" tegen.