ehusmann wrote:
Het gaat er niet om of het gaat gebeuren, het gaat erom wanneer Boeing wel zou stoppen. Of zouden ze doorgaan tot ze er failliet bij neervallen?
Erwin
het gaat er wél om of het gaat gebeuren, anders is die hele vraag niet relevant zoals ik al zei.
Polecat wrote:Er zijn de afgelopen maanden geen hele spectaculaire dingen aan het licht gekomen die ineens een koerswijziging zouden legitimeren. Ik denk dat ze gewoon dooprgaan met de 787 in de volle overtuiging dat ze er op de lange termijn goed geld aan verdienen... Datzelfde zal voor de mannen in Toulouse gelden met de A380.
Klopt, het grote tijd- en geldverlies zit 'm in het feit dat met de wijzigingen het testprogramma bijna geheel opnieuw moet worden gedaan, niet in de wijziging zelf.
ehusmann wrote:Het is een bewuste keuze gebasseerd op kennis, ervaring en vooruitzichten.
Verklaar dan eens de grote verschillen in filosofieën en vooruitzichten van beide bedrijven? Zijn er dan twee werelden, of gokt één van de twee mis?
ehusmann wrote:
Het bouwen van vliegtuigen is een keiharde business, geen gokspelletje.
Erwin
Die twee sluiten mekaar natuurlijk niet uit. Vast staat dat vliegtuigbouwen iets anders is dan koffiezetapparaten in elkaar schroeven en op de markt brengen, waar al een vraag/aanbod curve van bestaat en waar een bureau onderzoek naar heeft gedaan. Je gokt als vliegtuigfabrikant. Je hebt een paar potentieel geinteresseerde klanten, op basis daarvan zet je een programma op. Of, zoals bij de 747, in eerste instantie maar één klant: Pan Am. Bij de 787 waren dat ANA en JAL. En dan hoop je, gok je, vermoed je, bid je dat het product ook door andere maatschappijen op waarde wordt geschat. Daar ga je voor lobbyen, geef je mooie presentaties, bouw je een mooie mock-up. Maar geen enkele vliegtuigfabrikant kan accuraat schatten wat z'n product op de markt gaat doen. Ze hebben richtlijnen, vermoedens, visies, enzovoort en toch blijft het een gok!
Ik vermoed dat ze bij de 747-8i hebben misgegokt, maar datzelfde vrees ik eigenlijk ook voor de A380.
De Tripel Seven was in eerste instantie ook geen succes. Boeing heeft een update aan het programma moeten toevoegen om het succesvol te maken. Kortom: het is een linke business.
Leuk detail: De problemen zitten 'm op en rond de wingbox van de 787, die bijna volledig uit Japan komt. Vandaar dat ANA en JAL nog niet zo luid durven te protesteren, eigen land zal moeten participeren in een goede oplossing. Het ligt nogal gevoelig, zeker in een dergelijke cultuur als de Japanse.