Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22166
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.upinthesky.nl/2019/07/18/bo ... -zimbabwe/
Martinair

Volgens de woordvoerder keerde daarom op 16 juli 2019
de Boeing 747-400F van Martinair terug naar Schiphol
toen het op weg was naar Caïro.

‘Als de 747 in Caïro aan de grond moest blijven staan
omdat de documentatie niet op orde was,
plus de 747 die nog wel even aan de grond staat in Zimbabwe,
dan zouden de cargo-operaties flink hinder ondervinden.’
https://www.upinthesky.nl/2019/07/17/bo ... -schiphol/
...en nog voor eventuele geïnteresseerden:

https://zakenreis.nl/artikelen/martinai ... n-bestaan/
Martinair had nu nog kunnen bestaan

— Artikelen

18/07/2019
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22166
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.stattimes.com/air-france-kl ... -its-route
August 19, 2019:
Air France KLM Martinair Cargo will reintroduce Lusaka (Zambia)
after three years to its full freighter schedule effective September 3, 2019.

Lusaka will be the airline's 13th full freighter destination on its existing schedule in Africa.

The flight will operate once a week using a 747 full freighter aircraft.

Departure will be on Tuesdays from Amsterdam and arrival/departure in Lusaka on Wednesdays.
The first flight will depart Schipol (AMS) airport on the AMS-JNB-LUN-HRE-NBOAMS schedule.
Schema voor vlucht MP8320:
https://www.stattimes.com/air-france-kl ... -its-route

https://www.upinthesky.nl/2019/08/19/ma ... ar-lusaka/
De Boeing 747 van Martinair Cargo vertrekt op de dinsdagen vanaf Schiphol
en vliegt via Johannesburg naar Lusaka en
vervolgens via Harare en Nairobi terug naar Amsterdam.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22166
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Concurrentie voor Martinair vanaf Luik / Liége:
https://www.nieuwsbladtransport.nl/best ... dpr=accept
Het Britse Magna Aviation opent vanaf 2 oktober 2019
vrachtvluchten tussen Kigali (Rwanda) en Luik Airport met B747-400F’s.

De vrachtvluchten op Luik Airport, voorlopig een keer per week,
betekent dat de Magna Aviation zich ook gaat mengen in de Afrikaanse importmarkt in Europa.
Dat is een markt waarin ook Martinair Cargo nog actief is.
Het gaat daarbij vooral om de import van perishables.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

MP vliegt al jaren niet meer op Kigali.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

MP biedt via KLM dagelijks enkele container posities KGL aan. Belly cargo op A330.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22166
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.nieuwsbladtransport.nl/luch ... achtvloot/
KLM sluit in het kader van ‘het vereenvoudigen’ van de vloot al volgend jaar het hoofdstuk B747’s,
waarmee de luchtvaartmaatschappij bijna een halve eeuw heeft rondgevlogen.

Dat blijkt tenminste uit het dinsdag gepresenteerde vijfjarenplan van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep,
waar met geen woord wordt gerept over de vier vrachtjumbo’s van KLM-dochter Martinair.

6 november 2019 13:46

Oldtimer

Wat er met de vrachtvloot van vier B747-400F’s van KLM/Martinair
en twee B777-200F’s (Air France Cargo) gebeurt,
wordt in de presentatie over de ‘vereenvoudiging’ van de toekomstige vloot niet duidelijk.

Navraag bij het hoofdkantoor van de holding in Parijs leert
dat de vrachtvloot van AF-KLM geheel buiten beschouwing is gelaten
in de toekomstplannen
‘omdat daar gewoon niets is veranderd’, aldus een woordvoerder.

Dertig jaar oud

KLM/Air France blijkt dan ook gewoon doorvliegen met de B747’s in vrachtuitvoering, waarvan er één exemplaar dertig jaar oud is.

De historische B747’s blijven dan ook na 2020 nog een klein rolletje spelen bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, lijkt het.

Drie van deze vrachtjumbo’s, B747-400ERF, zijn amper zestien jaar oud.

Dit trio kan dan ook qua leeftijd nog enige tijd mee.

Het vierde vrachtvliegtuig, een B747-400BCF in de kleuren van Martinair Cargo, is wel aan vervanging toe.

Vliegvergunning

Eerder deze zomer circuleerden al geruchten dat er door de KLM
al wordt gezocht naar een nieuwe vrachtvliegtuig-vervanging voor deze oldtimer.

Martinair heeft tenminste één vrachtvliegtuig nodig in de eigen kleuren,
anders verliest de maatschappij haar Nederlandse vliegvergunning.

De overige vrachtjumbo’s zijn in de kleuren van de KLM.

Een ander probleem straks bij het aanhouden van de vrachtvloot worden de onderhoudskosten.

Als straks de tien B747-pax- en combi’s wegvallen,
kan bijvoorbeeld het onderhoud niet langer in bulk worden ingekocht.

Maximaliseren

De vrachtactiviteiten van Air France-KLM, goed voor 2,3 miljard euro aan omzet en 3800 banen,
komen er bij de investeringsplannen van de luchtvaartgroep verder bekaaid van af.

Slechts in een enkele passage in het vijfjarenplan
wordt de vracht­divisie genoemd bij het streven om de vrachtbijdrage verder te ‘maximaliseren’.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/luch ... achtvloot/
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5535
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Had altijd wel verwacht de B777-F te zien ik KLM kleuren....
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Gaat niet gebeuren.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24205
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

PH-MPS, blijft tot ergens in 2023
Rgds,Martin.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Ik hoorde iets van een jaar of anderhalf.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24205
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

76-er wrote:Ik hoorde iets van een jaar of anderhalf.
2023, uit betrouwbare bron :wink:
Rgds,Martin.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

We gaan het zien.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22166
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.nieuwsbladtransport.nl/luch ... achtmarkt/
13 december 2019 12:49

Martinair blijft goed overeind in zwakke vrachtmarkt

Martinair Holland zag de nettowinst over 2018 dalen met 10% naar 16,3 miljoen euro
op een licht dalende omzet (-4 miljoen euro) van 271 euro.
Dat blijkt uit de recent gedeponeerde jaarcijfers van de KLM-dochter bij de Kamer van Koophandel.

De nettowinst betekent dat het vrachtbedrijf zijn kaspositie vorig jaar verder wist te versterken
van 57 miljoen euro naar 73,4 miljoen euro
en er voorlopig geen vraagtekens meer hoeven te worden gezet achter het voortbestaan van de luchtvaartmaatschappij,
die enkele jaren geleden nog door de KLM in de etalage werd gezet
en sinds 2016 meer dan de helft van de vrachtvloot verloor bij een ingrijpende reorganisatie.

Wel toont de leiding zich in het jaarverslag ‘bezorgd’ over de plannen van de regering
om een extra belasting op vrachtvluchten in te voeren op Schiphol.

Het bedrijfsresultaat van Martinair, waar ook nog het onderhoudsbedrijf Regional Jet Center (RJC) onder valt,
liet vorig jaar een groei zien van 20% naar 25,7 miljoen euro, blijkt verder uit de jaarrekening.

Die verbetering kwam vooral door lagere loon- en inkoopkosten.
Zo werd de ramphandling op Schiphol uitbesteed aan een derde partij
en viel de winstdeling voor de 87 vrachtpiloten en 240 medewerkers van het onderhoudsbedrijf 1 miljoen lager uit,
schrijft vertrekkend Martinair-directeur Marcel de Nooijer.

Verder moest Martinair voor het groot onderhoud van de eigen vrachtvloot in 2017
nog een vervangend vrachtvliegtuig (B747-400) huren bij Atlas Air tegen de aanzienlijke som van 3,2 miljoen euro.

In het boekjaar 2018 kwamen die extra huurkosten te vervallen.
Ook werd het voorraadbeheer van reserve-onderdelen bij RJC overgeheveld naar de enige klant, KLM Cityhopper.
Ook dat leverde lagere kosten op.

Bloemenvluchten

De omzet uit de vrachtvluchten van Martinair Cargo bleven vorig jaar met 241 miljoen nagenoeg gelijk aan die van 2017.
Die inkomsten komen voor bijna de volle 100% voor rekening van de vrachtvluchten
die Martinair Cargo uitvoert voor zusterbedrijf Air France – KLM Cargo.

Het gaat daarbij grotendeels om bloemenvluchten van Latijns-Amerika en Afrika naar Schiphol.

De overige inkomsten komen hoofdzakelijk voor rekening van onderhoudsbedrijf Jet Center (27,5 miljoen euro),
dat door KLM Cityhopper wordt ingehuurd.

Het derde onderdeel, de Martinair-vliegschool op Lelystad Airport, werd begin van dit jaar verkocht aan KLM.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/luch ... achtmarkt/
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

271 euro omzet; da’s niet veel ;-)
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22166
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

...tsja... :|
https://nos.nl/artikel/2317762-nederlan ... -faro.html
De Nederlandse staat is deels aansprakelijk voor de vliegramp met een Martinair-toestel op de luchthaven van de Portugese plaats Faro.
Dat heeft de rechtbank in Den Haag geoordeeld.

Volgens de officiële lezing waren destijds harde zijwind en een natte landingsbaan de oorzaak van de ramp.
De rechtbank oordeelt nu dat bekend was dat ook de piloten verkeerd hebben gehandeld,
maar dat nabestaanden daar niet over zijn ingelicht.

Bij de ramp in 1992 kwamen 54 passagiers en 2 bemanningsleden om.
Ruim 100 mensen raakten zwaargewond. Het toestel had 340 mensen aan boord, vooral Nederlanders.

Mogelijk hogere schadevergoeding

De Staat is volgens de rechter aansprakelijk
omdat de overheidsinstantie Raad voor de Luchtvaart de nabestaanden destijds onvolledig heeft geïnformeerd.

Omdat de menselijke fouten buiten beschouwing zijn gelaten,
hebben de nabestaanden een lagere schadevergoeding gekregen dan waar zij waarschijnlijk recht op hebben.
08 januari 2020 11:49 Laatste update: 59 seconden geleden
https://www.nu.nl/binnenland/6022399/fo ... elijk.html
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Post Reply

Return to “'t Praethuys”