https://www.nieuwsbladtransport.nl/luch ... achtvloot/
KLM sluit in het kader van ‘het vereenvoudigen’ van de vloot al volgend jaar het hoofdstuk B747’s,
waarmee de luchtvaartmaatschappij bijna een halve eeuw heeft rondgevlogen.
Dat blijkt tenminste uit het dinsdag gepresenteerde vijfjarenplan van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep,
waar met geen woord wordt gerept over de vier vrachtjumbo’s van KLM-dochter Martinair.
6 november 2019 13:46
Oldtimer
Wat er met de vrachtvloot van vier B747-400F’s van KLM/Martinair
en twee B777-200F’s (Air France Cargo) gebeurt,
wordt in de presentatie over de ‘vereenvoudiging’ van de toekomstige vloot niet duidelijk.
Navraag bij het hoofdkantoor van de holding in Parijs leert
dat de vrachtvloot van AF-KLM geheel buiten beschouwing is gelaten
in de toekomstplannen
‘omdat daar gewoon niets is veranderd’, aldus een woordvoerder.
Dertig jaar oud
KLM/Air France blijkt dan ook gewoon doorvliegen met de B747’s in vrachtuitvoering, waarvan er één exemplaar dertig jaar oud is.
De historische B747’s blijven dan ook na 2020 nog een klein rolletje spelen bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, lijkt het.
Drie van deze vrachtjumbo’s, B747-400ERF, zijn amper zestien jaar oud.
Dit trio kan dan ook qua leeftijd nog enige tijd mee.
Het vierde vrachtvliegtuig, een B747-400BCF in de kleuren van Martinair Cargo, is wel aan vervanging toe.
Vliegvergunning
Eerder deze zomer circuleerden al geruchten dat er door de KLM
al wordt gezocht naar een nieuwe vrachtvliegtuig-vervanging voor deze oldtimer.
Martinair heeft tenminste één vrachtvliegtuig nodig in de eigen kleuren,
anders verliest de maatschappij haar Nederlandse vliegvergunning.
De overige vrachtjumbo’s zijn in de kleuren van de KLM.
Een ander probleem straks bij het aanhouden van de vrachtvloot worden de onderhoudskosten.
Als straks de tien B747-pax- en combi’s wegvallen,
kan bijvoorbeeld het onderhoud niet langer in bulk worden ingekocht.
Maximaliseren
De vrachtactiviteiten van Air France-KLM, goed voor 2,3 miljard euro aan omzet en 3800 banen,
komen er bij de investeringsplannen van de luchtvaartgroep verder bekaaid van af.
Slechts in een enkele passage in het vijfjarenplan
wordt de vrachtdivisie genoemd bij het streven om de vrachtbijdrage verder te ‘maximaliseren’.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/luch ... achtvloot/