idd. en downwash heeft ook te maken met de vorm van de heli romp / tail. Static Dischargen is bij de SPuma ook nodig, maar volgns mij ontkom je er sowieso niet aan. BTW, een man/v op het scheepsdek met een SD-hengel kan ook .roberto wrote:De clipped rotor is de veroorzaker van de grotere downwash t.o.v. andere types, pas als je gaat hoisten vanaf 30 meter is er geen probleem (nu ca. 12m), alleen is de kabel dan zo lang dat bij een beetje wind de redder alle kanten uit gaat (dit probleem heeft de EH101 ook deels).
Tevens zorgt die clipped rotor voor heel veel statische elektriciteit waardoor er eerst een kabel op een schip gedropt moet worden om deze steeds af te voeren voordat er een redder met een tweede kabel op het schip gezet kan worden. ......................
......................
verder
De cougars moeten (voor volwaardige SAR) worden uitgerust met (modulaire) mission avionics. Dat kost ook geld.
maar dat zegt niets, wat dat betreft heeft ons land een malle historie, denk aan de short term use van de onlangs doorverkochte tot MARPAT omgebouwde Fokkertjes.
We kunnen anderzijds de AW139 van de KLPD snel een crash (!) course geven in nautische SAR en brandbrstrijding (én er een of twee bij leasen) en gewoon alle cougars verpatsen. qua time remaining op de AW139 versus de cougar airframes is dat wel een verantwoorde keuze.
het schijnt dat ze in o.a. Libië t.z.t. een nieuwe luchtvloot willen opbouwen......
Ze betaalden er altijd heel erg goed aan buitenlanders, dus ik zeg, wet lease!!!! Onze mannen en vrouwen (en cougars) blijven aan het werk, scheelt uitkeringen, het levert de overheid op meer dan een manier geld op en de Libiers zijn er blij mee. (dat laatste is een aanname!)