Vervanging F70 PH-KBX
Forum rules
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22212
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Vervanging F70 PH-KBX
...for the record...
https://www.youtube.com/watch?v=YfDEPqU8838
https://nos.nl/video/2292279-welkom-aan ... estel.html
https://www.youtube.com/watch?v=XAkYWavPfaw
https://www.youtube.com/watch?v=YfDEPqU8838
https://nos.nl/video/2292279-welkom-aan ... estel.html
https://www.youtube.com/watch?v=XAkYWavPfaw
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22212
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Vervanging F70 PH-KBX
Typisch verhaal
http://www.faqt.nl/wetenschap/luchtvaar ... vliegtuig/
...zou dit verhaal kunnen kloppen
Is van deze schrijver:
https://twitter.com/mennoswart
/
https://www.instagram.com/mennoswart1/
http://www.faqt.nl/wetenschap/luchtvaar ... vliegtuig/
27 september 2019
Eigenlijk moest de verkoopprijs van het vorige Nederlandse regeringsvliegtuig geheim blijven.
Maar minister Schultz vertelde het in april 2017 toch:
na twintig jaar trouwe dienst was het regeringsvliegtuig PH-KBX verkocht
aan de Australische luchtvaartmaatschappij Alliance Airlines voor 3,7 miljoen euro.
Dit geld zou de Nederlandse overheid gebruiken voor de aanschaf van het nieuwe regeringsvliegtuig, PH-GOV.
Maar het pakte anders uit.
Het vliegtuig bracht netto slechts 2,5 miljoen op.
De Australiërs hadden namelijk een slimme constructie bedacht,
http://www.faqt.nl/wetenschap/luchtvaar ... vliegtuig/Waar is die 1,2 miljoen gebleven?
‘De lagere netto-opbrengst van de KBX kwam onder meer door extra kosten die zijn gemaakt voordat het toestel overging
en door een flinke koersdaling van de Dollar.
Extra kosten zijn gemaakt omdat het toestel later werd opgeleverd dan voorzien vanwege de benodigde certificering voor de noodverlichting’,
aldus een woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Pech voor de Nederlandse belastingbetaler.
En er is slim onderhandeld door Alliance, want het valuta-risico was voor Nederland.
http://www.faqt.nl/wetenschap/luchtvaar ... vliegtuig/Maar er is nog iets vreemds aan de hand.
Alliance is namelijk helemaal niet de koper van het toestel.
In april 2017 richtten Alliance topmannen Steve Padgett en Scott McMillan een nieuw bedrijf op, KBX Pty Ltd.
Deze firma werd in augustus van dat jaar de nieuwe eigenaar van het voormalige regeringsvliegtuig,
dat weer werd uitgeleast aan Alliance Airlines.
Het vliegtuig bleef er exact hetzelfde uitzien, wel met nieuwe Australische registratie VH-KBX.
De KBX was bedoeld voor VIP-vluchten.
De eerste transactie van KBX Pty Ltd.:
technici schroefden de twee motoren van de KBX eraf.
Die verkochten de twee directeuren aan Alliance Airlines voor bijna 2 miljoen euro.
Op haar beurt kocht KBX Pty Ltd. twee andere motoren van Alliance voor nog geen miljoen euro.
Dit stuivertje wisselen leverde een boekwinst op van ongeveer 920.000 euro.
http://www.faqt.nl/wetenschap/luchtvaar ... vliegtuig/De KBX is in goede handen ‘Down Under’,
al wilden veel vliegtuigliefhebbers de Fokker 70 liever op Nederlandse bodem houden.
Achteraf gezien, met de schamele opbrengst van 2,5 miljoen,
had de Staat het toestel beter kunnen slijten aan een museum.
Gedane zaken nemen geen keer.
Je kunt er zeker van zijn dat de heren Padgett en McMillan de Nederlandse overheid dankbaar zijn
voor hun pensioenvoorziening.
...zou dit verhaal kunnen kloppen
Is van deze schrijver:
https://twitter.com/mennoswart
/
https://www.instagram.com/mennoswart1/
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22212
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Vervanging F70 PH-KBX
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/tij ... ljoen-euro
/
https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=nl
/
https://webcache.googleusercontent.com/ ... clnk&gl=nl
03-01-2020 09:09
Twee jaar lang zat Nederland zonder regeringsvliegtuig.
En dus werd een tijdelijk toestel gehuurd.
Prijskaartje: 15 miljoen euro,
zo wordt duidelijk uit documenten in bezit van EenVandaag.
EenVandaag vroeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob)
een overzicht op van reizen én de kosten met het tijdelijke regeringstoestel.
Deze Boeing 737 Business Jet werd door KLM in opdracht van het kabinet
tussen februari 2018 en juli van dit jaar geleaset bij het Maltese bedrijf Privajet.
Het toestel kostte, inclusief bemanning, maandelijks een vast bedrag van 619.999,99 euro.
Ook in augustus 2018, terwijl het toestel die hele maand aan de grond bleef
werd dat bedrag overgeschreven op de rekening van KLM.
Ruim 3 miljoen 'variabele kosten'
Naast het vaste leasebedrag werd elke maand ook nog een bedrag aan variabele kosten in rekening gebracht.
Hieronder vielen....
In totaal ging het in de genoemde periode om ruim 3,3 miljoen euro.
Het tijdelijke regeringstoestel werd tussen februari 2018 en juni 2019 in totaal 118 keer ingezet,
waarvan 27 keer door leden van het Koninklijk Huis.
Grootverbruikers onder de leden van het kabinet waren premier Rutte (28 keer) en minister Blok (24 keer).
Opvallend: het toestel vloog 17 keer (check) leeg van Amsterdam naar Rotterdam
omdat passagiers op die laatste luchthaven aan boord gingen.
Naast de Boeing werd ook een Defensie-toestel ingezet voor vliegreizen, de zogeheten Gulfstream IV.
In de genoemde periode maakte het Koninklijk Huis zes vliegreizen met dit toestel.
Bewindslieden deden vijftig keer een beroep op de Gulfstream IV.
'Veiligheid van de Staat'
De exacte reisdata en bestemmingen van het Koninklijk Huis zijn met een beroep op 'de Veiligheid van de Staat' niet openbaar gemaakt.
"Inzage in de genoemde informatie kan de veiligheid van personen en degenen die met hen reizen in gevaar brengen",
aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De gegevens zouden inzicht kunnen geven in de reispatronen van onder andere Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima.
INFO
Koning vliegt voor 810.000 euro
Tot 2014 hadden Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima een budget van 300.000 euro voor privé-vluchten.
Kort na de inhuldiging van Willem-Alexander werd dit afgeschaft.
Sindsdien geldt er een nieuwe regeling, die er op neer komt dat elke vlucht van het Koninklijk paar in "het openbaar belang" is.
Dat geldt dus ook voor vliegreizen naar vakantiebestemmingen.
Voor volgend jaar is het totale budget voor vliegreizen van het Koninklijk Huis begroot op 810.000 euro.
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
Wat betekent Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
Maar even in aparte topic ... nu ik las dat KLM/Transavia de B737 gaan vervangen voor de A320neo serie etc.
Gaan alle 737 eruit .. en wat betekend dit voor de 737 (PH-GOV) van de Nederlandse regering die door KLM word gevlogen?
Zal de koning nu ook moet omschakelen naar Airbus, want waar gaat hij dan nog met een 737 vliegen?
Gaan alle 737 eruit .. en wat betekend dit voor de 737 (PH-GOV) van de Nederlandse regering die door KLM word gevlogen?
Zal de koning nu ook moet omschakelen naar Airbus, want waar gaat hij dan nog met een 737 vliegen?
Re: Wat betekend Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
Betekend helemaal niks. KLM doet alleen klein onderhoud aan deze kist.
Dus deze zal nog in lengte van dagen vliegen voor de Oranjes en regering
Dus deze zal nog in lengte van dagen vliegen voor de Oranjes en regering
Re: Wat betekend Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
Bemanning wordt ook geleverd door KLM.
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Posts: 4497
- Joined: 25 Apr 2005, 16:17
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Re: Wat betekend Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
Maar koning "waar is toch dat feestje?" houdt uiteraard zijn brevet ook current via de 737 bij KLM.
Dat wordt dan ook lastiger.
Dat wordt dan ook lastiger.
"Nix bliev wie it es"
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: Wat betekend Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
Ook andere zaken zijn bij KLM ondergebracht. Personeel moet getraind blijven op die ene B737 als de KLM vloot al Airbus is....Alpha Kilo One wrote: ↑16 Dec 2021, 22:00 Maar koning "waar is toch dat feestje?" houdt uiteraard zijn brevet ook current via de 737 bij KLM.
Dat wordt dan ook lastiger.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: Wat betekend Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
Laat ik het anders zeggen dan..... de 737ng is een van de meest, zoniet de meest gebruikte kist over de wereld. Er is voor de komende decennia echt geen issue dat WA nog met een BBJ opereert omdat KLM in de toekomst met bussen gaat vliegen
Een beetje een non discussie
Fokker ging ook van Martinair naar Nayak dussss
Een beetje een non discussie
Fokker ging ook van Martinair naar Nayak dussss
Last edited by ErwinS on 16 Dec 2021, 22:28, edited 1 time in total.
- Canberra TT.18
- Scramble Addict
- Posts: 1066
- Joined: 23 Jun 2003, 21:55
- Type of spotter: S4
- Location: Beuningen (Gld)
Re: Wat betekend Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
De F28 en F70 werden toch door Martinair piloten gevlogen dat zelf ook niet met dat types vloog?
Re: Wat betekend Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
Tja, toen de Fokker werden uitgefaseerd is de regering ook gaan kijken naar vervanging van F100, en dit is uiteindelijk de B737 geworden. Maar goed, ik begrijp dat het zo wie zo wat jaren gaat duren voordat de laatste B737 eruit is. Maar goed, als KLM piloten blijft leveren voor het regeringstoestel, dan moet deze wel getraind blijven. EN dat geld voor de koning zelf ook. Gelukkig hebben we nog TUI NL, die wel met B737 vliegt
- LifelinerOne
- Scramble Senior
- Posts: 459
- Joined: 04 Jan 2008, 17:07
- Type of spotter: Photography
- Subscriber Scramble: Anton Homma
- Location: NL
Re: Wat betekend Airbus deal KLM voor regeringstoestel?
KLM verwacht dat de switch naar de A320 begint in 2023 and 6 jaar duurt tot 2029-2030.
Daarna kan de koning current blijven bij TUI of Corendon, die ook prima klein onderhoud en bemanningen kunnen leveren als ze willen. Of ze trainen een eigen bemanning en brengen het toestel onder bij de Luchtmacht. Of aan een third party bizjet-operator. Zat mogelijkheden.
Daarna kan de koning current blijven bij TUI of Corendon, die ook prima klein onderhoud en bemanningen kunnen leveren als ze willen. Of ze trainen een eigen bemanning en brengen het toestel onder bij de Luchtmacht. Of aan een third party bizjet-operator. Zat mogelijkheden.