Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PH-MPS schijnt toch wat betrouwbaarheidsproblemen te hebben sinds de D-check in CGK.
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-mps
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-mps
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Was de AMS AMS vlucht een test vlucht? Of was de vlucht naar Oslo maar wegens storing teruggekeerd naar AMS?747classic wrote: ↑30 Aug 2023, 11:03 PH-MPS schijnt toch wat betrouwbaarheidsproblemen te hebben sinds de D-check in CGK.
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-mps
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Gisteren (31 Augustus) weer een testvlucht !patrick@tediek.com wrote: ↑30 Aug 2023, 12:42Was de AMS AMS vlucht een test vlucht? Of was de vlucht naar Oslo maar wegens storing teruggekeerd naar AMS?747classic wrote: ↑30 Aug 2023, 11:03 PH-MPS schijnt toch wat betrouwbaarheidsproblemen te hebben sinds de D-check in CGK.
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-mps
Zie : https://nl.flightaware.com/live/flight/ ... /EHAM/EHAM
Waarom niet, zoals gewoonlijk boven de Noordzee in de NW sector, teneinde geluidsoverlast te voorkomen ?
Volgens FR24 is de daarna geplande JNB vlucht geanuleerd !
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Aan het vluchtnummer te zien geen reguliere vlucht.patrick@tediek.com wrote: ↑30 Aug 2023, 12:42Was de AMS AMS vlucht een test vlucht? Of was de vlucht naar Oslo maar wegens storing teruggekeerd naar AMS?747classic wrote: ↑30 Aug 2023, 11:03 PH-MPS schijnt toch wat betrouwbaarheidsproblemen te hebben sinds de D-check in CGK.
zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-mps
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Tja... Tis niet voor niets dat de meeste airlines toestellen van 30+ jaar geen D-checks meer geven...
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De leeftijd speelt in principe een geringe rol, alleen de te controleren structuur (fatigue) en het te vervangen onderdelen tijdens elke D-check nemen toe en daardoor de lengte van de check.
De economische levensduur wordt bepaald door de aanwezigheid van een beter alternatief (in dit geval is de A350F nog niet beschikbaar ), de investeringskosten en de toename van de onderhoudskosten van het te vervangen vliegtuig.
Bij een goed uitgevoerde D-check moet het vliegtuig daarna weer tip top functioneren.
NB. PH-MPS nog steeds AOG op 3 september !
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Daar zit hem dan ook de crux: Is het na 30+ jaar nog mogelijk om een D-check goed uit te voeren?747classic wrote: ↑03 Sep 2023, 08:17Bij een goed uitgevoerde D-check moet het vliegtuig daarna weer tip top functioneren.
- Zijn de beschikbare onderdelen nog wel 100% compatible?
- Is er nog voldoende kennis bij onderhoudspartij aanwezig?
Dit is geen toestel dat 30 jaar lang door dezelfde partij is onderhouden, dus het is ook nog maar de vraag hoe goed de onderhoudshistorie is.
In zo'n lange periode is het niet ondenkbaar dat er afwijkende onderdelen of instellingen zijn gebruikt. Als documentatie daarover in de loop der tijd verloren is gegaan en je gaat nu uit van de standaard, dan is de D-check op papier weliswaar goed uitgevoerd maar zit je toch steeds met een vliegtuig dat niet helemaal 100% functioneert.
Het heeft er de schijn van dat sentiment en emotie een te belangrijke rol hebben gespeeld bij de keuze van KLM/Martinair om de PH-MPS in de lucht te houden en niet bijvoorbeeld een van hun eigen combi's om te bouwen naar full freigther als vervanger.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PH-MPS heeft de volgende eigenaren gehad :
Singapore Airlines ( juni 1990 - September 2003 )
Boeing Aircraft leasing company (September 2003 - Maart 2008 ), leased aan Air india (Oktober 2004 - Oktober 2007 )
Air Castle - leased Martinair (Maart 2008 - 2017 ), daarna gekocht door AF/KL.
Zowel SIA, Boeing leasing company en Air Castle zijn luchtvaartmaatschappijen / lessors met een zeer goede reputatie.
Ook Air india moestt na beeindiging van de lease all papieren overleggen. + een "out of lease" check )
Bovendien AF/KL zal nooit een vliegtuig aanschaffen zonder de volledige geschiedenis en alle papieren.
De keuze voor de aanschaf in eigendom en doorvliegen met de PH-MPS en niet de ombouw van 1 van de KLM combi's (of nog beter de aanschaf van een gebruikte 747 fabrieks freighter met CF6-80C2 motoren) is idd achteraf gezien misschien niet zo verstandig geweest, mede gezien de afwijkende PW motoren.
Maar de KLM kennende is er een uitvoerige baten/lasten analyse aan vooraf gegaan.
Singapore Airlines ( juni 1990 - September 2003 )
Boeing Aircraft leasing company (September 2003 - Maart 2008 ), leased aan Air india (Oktober 2004 - Oktober 2007 )
Air Castle - leased Martinair (Maart 2008 - 2017 ), daarna gekocht door AF/KL.
Zowel SIA, Boeing leasing company en Air Castle zijn luchtvaartmaatschappijen / lessors met een zeer goede reputatie.
Ook Air india moestt na beeindiging van de lease all papieren overleggen. + een "out of lease" check )
Bovendien AF/KL zal nooit een vliegtuig aanschaffen zonder de volledige geschiedenis en alle papieren.
De keuze voor de aanschaf in eigendom en doorvliegen met de PH-MPS en niet de ombouw van 1 van de KLM combi's (of nog beter de aanschaf van een gebruikte 747 fabrieks freighter met CF6-80C2 motoren) is idd achteraf gezien misschien niet zo verstandig geweest, mede gezien de afwijkende PW motoren.
Maar de KLM kennende is er een uitvoerige baten/lasten analyse aan vooraf gegaan.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Als geld geen rol had gespeeld hadden ze dan de CKD laten gaan?
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
F-GIUF ( initieel besteld als de vierde KLM Cargo freighter), eigenaar Air Castle had een erg hoge "lease rate" afgesloten door Air France Cargo in 2007, na bijna twee jaar operatie bij AF Cargo overgenomen door KLM Cargo in September 2008 als PH-CKD.
In 2015 (andere markt omstandigheden, lagere yield) is daarom besloten om het lease contract te beeindigen /over te zetten naar AirBridgeCargo..
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Op 4 September zijn wederom twee (2) testvluchten uitgevoerd door PH-MPS (MP9361 en 9362).
Zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-mps
Zie : https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-mps
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
11 sep vloog de MPS van JNB naar HRE. Ik zie geen vlucht meer na de 11e. Staat de MPS stuk op HRE?
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Die JNB-HRE is ook niet uitgevoerd, volgens FR24 staat ze nu al 3 dagen op JNBpatrick@tediek.com wrote: ↑15 Sep 2023, 05:21 11 sep vloog de MPS van JNB naar HRE. Ik zie geen vlucht meer na de 11e. Staat de MPS stuk op HRE?
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22164
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://www.nt.nl/luchtvracht/2023/11/0 ... -schiphol/
De VS beraden zich op het aan banden leggen van het aantal vluchten van onder meer KLM en vrachtdochter Martinair
op en van Amerikaanse luchthavens.
Die maatregel is een direct gevolg van het beperken van het aantal slots van 500.000 naar 460.000 vanaf de zomer van 2024
op Schiphol
door de Nederlandse overheid via de zogeheten experimenteer-regel.
Dat treft ook een groot aantal Amerikaanse carriers.
Het ministerie van Transport (DOT) in Washington noemt die experimenteer-regel, die de Nederlandse regering hanteert,
‘onrechtmatig’ en stelt verder dat het beperken van het aantal vluchten
‘onrechtvaardig en onredelijk’ is.
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zouden daardoor een groot aantal historische landingsrechten op Schiphol verliezen,
terwijl de budget-airline JetBlue de toegang tot Schiphol geheel wordt ontzegd
vanaf het zomerseizoen van 2024.
In strijd met luchtvaartverdragen
De DOT wijst er verder op dat de Nederlandse krimpmaatregelen in strijd zijn met de EU-slotregels,
maar ook met de International Air Transportation Fair Competitive Practices Act en het VS-EU luchtvaartverdrag.
Het Amerikaanse ministerie heeft derhalve KLM, Martinair
en vakantieoperator TUI gevraagd om nog deze week hun roosters op te sturen voor vluchten van en naar de VS.
Dat daarbij ook Martinair Cargo wordt genoemd is opvallend
en laat zien dat Washington ook vreest dat de Nederlandse krimpmaatregel de vrachtbelangen van de VS-carriers zal treffen.
Overleg op 13 november
De DOT wijst er verder op dat nog niet tot concrete tegenmaatregelen is besloten,
maar dat die zullen afhangen van de uitkomsten van een komend overleg op 13 november 2023 met de Nederlandse regering
en de Europese Commissie over de slotbeperking op Schiphol.
Washington waarschuwt er daarbij wel voor dat ‘zonder betekenisvolle vooruitgang’ er ‘verdere gepaste maatregelen’ zullen volgen
Intussen heeft Delta Air, partner van KLM,
aangekondigd juridische stappen te ondernemen tegen het krimpbesluit,
dat in Nederland wordt uitgevoerd door de slotcoordinator ACNL.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het blijft toch ongelofelijk en triest hoe de politiek de nek omdraait van de luchtvaart. Heel makkelijk Den-Haag, we nemen het risico wel. Uiteindelijk gaat Harbers toch weg, het zal hem een rotzorg zijn hoe dit gaat aflopen. De staat is notabene aandeelhouder. Ik begrijp het werkelijk niet. Het gevaar wat ik hier zie is wanneer de US vluchten gaat strepen van KLM, MP en TUI dat de volgende landen dit ook gaan doen..Stratofreighter wrote: ↑10 Nov 2023, 09:36 https://www.nt.nl/luchtvracht/2023/11/0 ... -schiphol/
De VS beraden zich op het aan banden leggen van het aantal vluchten van onder meer KLM en vrachtdochter Martinair
op en van Amerikaanse luchthavens.
Die maatregel is een direct gevolg van het beperken van het aantal slots van 500.000 naar 460.000 vanaf de zomer van 2024
op Schiphol
door de Nederlandse overheid via de zogeheten experimenteer-regel.
Dat treft ook een groot aantal Amerikaanse carriers.
Het ministerie van Transport (DOT) in Washington noemt die experimenteer-regel, die de Nederlandse regering hanteert,
‘onrechtmatig’ en stelt verder dat het beperken van het aantal vluchten
‘onrechtvaardig en onredelijk’ is.
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zouden daardoor een groot aantal historische landingsrechten op Schiphol verliezen,
terwijl de budget-airline JetBlue de toegang tot Schiphol geheel wordt ontzegd
vanaf het zomerseizoen van 2024.
In strijd met luchtvaartverdragen
De DOT wijst er verder op dat de Nederlandse krimpmaatregelen in strijd zijn met de EU-slotregels,
maar ook met de International Air Transportation Fair Competitive Practices Act en het VS-EU luchtvaartverdrag.
Het Amerikaanse ministerie heeft derhalve KLM, Martinair
en vakantieoperator TUI gevraagd om nog deze week hun roosters op te sturen voor vluchten van en naar de VS.
Dat daarbij ook Martinair Cargo wordt genoemd is opvallend
en laat zien dat Washington ook vreest dat de Nederlandse krimpmaatregel de vrachtbelangen van de VS-carriers zal treffen.
Overleg op 13 november
De DOT wijst er verder op dat nog niet tot concrete tegenmaatregelen is besloten,
maar dat die zullen afhangen van de uitkomsten van een komend overleg op 13 november 2023 met de Nederlandse regering
en de Europese Commissie over de slotbeperking op Schiphol.
Washington waarschuwt er daarbij wel voor dat ‘zonder betekenisvolle vooruitgang’ er ‘verdere gepaste maatregelen’ zullen volgen
Intussen heeft Delta Air, partner van KLM,
aangekondigd juridische stappen te ondernemen tegen het krimpbesluit,
dat in Nederland wordt uitgevoerd door de slotcoordinator ACNL.
Toch jammer dat politici niet hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor hun domme beslissingen en daden...
Hopelijk loopt het af met een sisser.