Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 96
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

3 A350F's is wel weinig voor Martinair denk ik, maar goed ik denk echter dat Martinair niet goed bij KLM past. Volgens mij is KLM-AF cargo veel duurder dan andere vrachtcarriers en kan men ook veel klanten kwijtraken als zo blijft.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 760
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

NL1972 wrote: 11 Mar 2025, 23:22 3 A350F's is wel weinig voor Martinair denk ik, maar goed ik denk echter dat Martinair niet goed bij KLM past. Volgens mij is KLM-AF cargo veel duurder dan andere vrachtcarriers en kan men ook veel klanten kwijtraken als zo blijft.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn en of een gebrek aan visie. Het is toch bizar dat je tegenwoordig veel maatschappijen ziet vliegen op de oude MP routes, Ethiad NBO-AMS met een freighter, Emirates vliegt op AMS met de bloemen uit Zuid Amerika etc. etc.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 96
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

patrick@tediek.com wrote: 12 Mar 2025, 15:15
NL1972 wrote: 11 Mar 2025, 23:22 3 A350F's is wel weinig voor Martinair denk ik, maar goed ik denk echter dat Martinair niet goed bij KLM past. Volgens mij is KLM-AF cargo veel duurder dan andere vrachtcarriers en kan men ook veel klanten kwijtraken als zo blijft.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn en of een gebrek aan visie. Het is toch bizar dat je tegenwoordig veel maatschappijen ziet vliegen op de oude MP routes, Ethiad NBO-AMS met een freighter, Emirates vliegt op AMS met de bloemen uit Zuid Amerika etc. etc.
Ja, inderdaad. Kijk, de Golfcarrier maken hun concurrentie kapot met vracht en passagiers, daarom zijn ze uit op macht in de luchtvaartwereld, zodat de concurrenten moeilijker krijgt om terug te pakken waar op diverse voormalige routes wordt gevlogen. Hoewel vele luchtvaartkenners denken vooral dat Martinair nooit kan redden met alleen vracht vervoeren, vooral kan men sommige maatschappijen weer terugvallen op passagiersvluchten uit te voeren. Het is volgens mij beter dat KLM-AF Martinair gaat verkopen aan andere luchtvaartmaatschappij die echt in MP wil investeren, omdat als je zo ziet dat MP een kleine vloot heeft kan nooit redden in KLM-AF groep. Het lijkt erop dat KLM-AF geen vrachtdivisie wil hebben, zowel ze liever vracht willen vervoeren onder in bagageruimte in de passagiersvliegtuigen.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 289
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

De order van 2 A350F's is omgezet naar 2 A350-900's.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 393
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Iemand91 wrote: 13 Mar 2025, 10:58 De order van 2 A350F's is omgezet naar 2 A350-900's.
Verstanding , anders waren er contractueel vastgelegde annuleringskosten.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 393
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

In het verre verleden (1996) hebben we (KLM Cargo + de werkgroep "freighters for the future") de KLM directie uiteindelijk weten te overtuigen om eindelijk weer "dedicated" vrachtvliegtuigen aan te schaffen, na het uitfaseren van de laatste KLM DC8-55 vrachtvliegtuigen in 1981.
KLM leunde in de periode daarna voor vracht volledig op het (voor KLM zeer sucesvolle !! ) 747-combi concept en natuurlijk de "belly" vracht op de pax vliegtuigen.
Een bestelling van 747-400F vliegtuigen werd omstreeks 1995/6 geannuleerd (business case was moeilijk !) en omgezet in 747-400 combi's en ipv. daarvan werd besloten tot ombouw van de 747-300 combi's PH-BUH en -UI tot volledig vracht (1998). De gehele ombouw business case hebben we toen gedetailleerd voorgelegd (met flip-overs !) aan de KLM directie en is tenslotte goedgekeurd.
Maar nooit heb ik veel enthousiasme gevoeld voor het hele vrachtgebeuren bij de KLM top, het was vaak vechten tegen de bierkaai.
Zowel voor (met KLM als groot aandeelhouder) als na de volledige integratie van MP was er weinig aandacht voor het vrachtgebeuren.
Mijns inziens heeft de, te vroege, vervanging van de MP classics (PH-MCE,F en -N en PH-BUH) door vier 744BCF vliegtuigen met een erg hoge "lease rate" plus de corona crises de genade klap aan MP Cargo gegeven.
Daarna werden de 3 KLM Cargo 744ERF vliegtuigen doorgeschoven naar MP + de laatste der 4 Mohikanen : PH-MPS (een sterk afwijkend vliegtuigtype met PW motoren en veel minder "payload").
De combinatie 744ERF en een -BCF, die ik nooit heb begrepen, kan nooit optimaal zijn voor een goede opbrengst
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”