Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12081
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Re: Vervanging F-16's

Post by ebauer »

wamovements wrote:Tegen de tijd dat de NF-5 uit dienst was, had de F-16 geen kinderziektes meer. Met de JSF gaan we ook de situatie krijgen dat we voor het eerst maar 1 fighter hebben en als deze op last van LM grounded is, zoals wle vaker gebeurd met neiuwe toys zoals nu, we gewoon niet aan onze QRA en Nucleaire taken kunnen voldoen. Mijn inziens ius het dan ook beter om een kist van de plank te kopen waar de kinderziektes al uit zijn.....
:exa:

Waarom een Mercedes willen rijden als het ook met een Saab kan... :mrgreen:
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
User avatar
Richard from Rotterdam
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2679
Joined: 09 Aug 2004, 12:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Richard from Rotterdam »

Coati wrote:Het feit dat de USAF al jaren met F-22s (5th Gen) rondvliegt heeft de F-16 en F-15E (4th Gen) toch ook niet achterhaald gemaakt? Alsof een 6th Gen vanaf 2027 plotseling alles overbodig zal maken. Dacht het niet.
Feit is ook dat de F-22 tot nog toe niet ingezet is in oorlogsgebied, maar F-15 en F-16 wel.

De ontwikkeling van een opvolger voor zowel de F-22 als F-35 is inmiddels in gang gezet. Next Gen TACAIR als bekendste programma. Maar ja, dat zal wel qua opzet compleet anders worden georganiseerd tov de falende ontwikkeling/productie van de F-35. Dus geen alles-in-een ontwerp meer voor alle diensten. Deze 6e generatie zou vanaf 2030 in dienst moeten komen.

En vliegtuigen die langer meegaan? Gezien de steeds sneller gaande ontwikkelingen van wapensystemen (zowel vliegtuigen als radar/sensoren) zal het er eerder op neer komen dat vliegtuigen veel sneller verouderd zijn. Dat ze langer mee moeten gaan is dan alleen nog maar vanwege een gebrek aan middelen om de ontwikkeling van nieuwe systemen te bekostigen.
User avatar
Richard from Rotterdam
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2679
Joined: 09 Aug 2004, 12:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Richard from Rotterdam »

ebauer wrote: :exa:

Waarom een Mercedes willen rijden als het ook met een Saab kan... :mrgreen:
Een Opel Astra in een "excentriek" jasje, bedoel je? :wink:
User avatar
ebauer
Moderator
Moderator
Posts: 12081
Joined: 14 Jul 2004, 18:58
Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
Location: Amersfoort, NL

Re: Vervanging F-16's

Post by ebauer »

Richard from Rotterdam wrote:
ebauer wrote: :exa:

Waarom een Mercedes willen rijden als het ook met een Saab kan... :mrgreen:
Een Opel Astra in een "excentriek" jasje, bedoel je? :wink:
:M-):

De RAF en de Luftwaffe hebben toch ook 'gewoon' Eurofighters.... 8)
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

...en die zijn ook al zo lekker mooi op tijd operationeel ingestroomd, herinner me de EAP nog op Le Bourget ergens eind tachtiger jaren.... :roll:
Net als de Rafale trouwens, proto staat al jaren gepaald bij een gate...

Durft iemand zijn spaargeld er om te verwedden dat die nieuwe Gripen (waarvan het prototype nog niet eens gebouwd is, laat staan dattie al vliegt, wat dat betreft lopen de Rafale, EF2000 en JSF mijlen voor...) on time, on budget, on specs is? Ikke niet in elk geval, dan zou het de eerste fighter zijn sinds decennia die dat zou lukken, en dan is het nog niet eens een geheel nieuwe (al zegt de fabrikant soms van wel, en soms juist dat het bewezen techniek is, hangt er van hoe of het uitkomt...)

Ik denk dat we gewoon een beetje moeten wennen dat we niet meer de grote revolutionaire stappen kunnen maken die we de hele 20ste eeuw wél konden maken. Alles wordt gewoon zo vreselijk gecompliceerd dat imho de mensheid een beetje leidt aan zelfoverschatting van haar technische vermogens (en/of budget). Of het nu militaire of civiele vliegtuigen zijn, treinen of schepen, IT-projecten, bouwprojecten, alles is zo vreselijk "geintegreerd" dat als éen klein deeltje niet werkt het hele project niet werkt. Koppel dat aan idioot onrealistische hijgerige verwachtingen (lees: eisen) bij klanten en als antwoord daarop idioot onrealistische hijgerige aanbiedingen van producenten (waarvan ze weten dat ze het niet waar kunnen maken , maar dat zien we wel als de order eenmaal ingeboekt is...), en je hebt een heerlijk recept voor langjarige soaps.
De lijst is alleen in de militaire luchtvaart al eindeloos, ik denk dat de eerste reacties uit de markt nu al laten zien dat dat niet langer meer getolereerd kan worden.
Off the shelf zal naar mijn verwachting populairder gaan worden want met een bul wat dan misschien maar de helft kan van het geplande geval, maar wat het wél doet kun je uiteindelijk meer...

(als we maar geen SAABS kopen..pfff)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

Richard from Rotterdam wrote: En vliegtuigen die langer meegaan? Gezien de steeds sneller gaande ontwikkelingen van wapensystemen (zowel vliegtuigen als radar/sensoren) zal het er eerder op neer komen dat vliegtuigen veel sneller verouderd zijn. Dat ze langer mee moeten gaan is dan alleen nog maar vanwege een gebrek aan middelen om de ontwikkeling van nieuwe systemen te bekostigen.
Werkelijk? Hoeveel nieuwe kisten worden er tegenwoordig per decennia ontwikkeld? Voordat je een kist als 'verouderd' kan omschrijven moet er wel iets nieuws tegenover staan. Gezien de snelheid waarmee tegenwoordig nieuwe jets op de markt komen is juist het tegendeel van wat jij beweert waar. Kisten gaan tegenwoordig langer mee dan ooit en er worden minder nieuwe kisten ontwikkeld dan ooit.

Erwin
Image
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

ehusmann wrote:
Richard from Rotterdam wrote: En vliegtuigen die langer meegaan? Gezien de steeds sneller gaande ontwikkelingen van wapensystemen (zowel vliegtuigen als radar/sensoren) zal het er eerder op neer komen dat vliegtuigen veel sneller verouderd zijn. Dat ze langer mee moeten gaan is dan alleen nog maar vanwege een gebrek aan middelen om de ontwikkeling van nieuwe systemen te bekostigen.
Werkelijk? Hoeveel nieuwe kisten worden er tegenwoordig per decennia ontwikkeld? Voordat je een kist als 'verouderd' kan omschrijven moet er wel iets nieuws tegenover staan. Gezien de snelheid waarmee tegenwoordig nieuwe jets op de markt komen is juist het tegendeel van wat jij beweert waar. Kisten gaan tegenwoordig langer mee dan ooit en er worden minder nieuwe kisten ontwikkeld dan ooit.

Erwin
inderdaad, die kisten van nu zullen wel even blijvertjes zijn, temeer daar ze ook al voor een ontzettend aantal upgrades voorbereid zijn.
Maar pak maar eens een willekeurige RAF squadron historie, dan zul je zien dat ze in de 40-er t/m midden 60-er jaren soms maar 4 a 5 jaar met een type vlogen, maar dat een jaar 0f 8 wel ongeveer de max was!
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Richard from Rotterdam
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2679
Joined: 09 Aug 2004, 12:38

Re: Vervanging F-16's

Post by Richard from Rotterdam »

ehusmann wrote:
Richard from Rotterdam wrote: En vliegtuigen die langer meegaan? Gezien de steeds sneller gaande ontwikkelingen van wapensystemen (zowel vliegtuigen als radar/sensoren) zal het er eerder op neer komen dat vliegtuigen veel sneller verouderd zijn. Dat ze langer mee moeten gaan is dan alleen nog maar vanwege een gebrek aan middelen om de ontwikkeling van nieuwe systemen te bekostigen.
Werkelijk? Hoeveel nieuwe kisten worden er tegenwoordig per decennia ontwikkeld? Voordat je een kist als 'verouderd' kan omschrijven moet er wel iets nieuws tegenover staan. Gezien de snelheid waarmee tegenwoordig nieuwe jets op de markt komen is juist het tegendeel van wat jij beweert waar. Kisten gaan tegenwoordig langer mee dan ooit en er worden minder nieuwe kisten ontwikkeld dan ooit.

Erwin
Het gaat erom dat ze als wapensysteem veel sneller verouderd zijn, doordat bijvoorbeeld de ontwikkeling van nieuwe radarsystemen (die op een andere frequentieband werken waardoor ze stealth-vliegtuigen beter kunnen waarnemen) en sensoren sneller gaat. Dus in die zin raken ze veel sneller verouderd. Dat een land er noodgedwongen (vanwege het ontbreken van geld om iets nieuws te ontwikkelen) heel lang mee doorvliegt is een ander verhaal.

http://www.popularmechanics.com/technol ... s-13506974

Lees dit voor de aardigheid maar eens. Geeft een aardig inzicht in welke kant Russische radarsystemen opgaan om vliegtuigen met stealth-eigenschappen toch te detecteren.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

Mag ik je erop wijzen dat de eerste F-117 al in 1981 vloog? De russen komen 'nu al' in buurt van het detecteren van stealth kisten via een radar. Dat is ruim 30 jaar na de eerst vlucht. En jij vindt dat snel?
Hmm, vroeger was alles beter zeggen ze wel eens, maar ik zie echt niet hoe je daaruit kan concluderen dat nu alles 'sneller' gaat. Ja, stealth is mogelijk binnenkort niet meer wat het geweest is, maar om nu te zeggen dat alle toestellen vanaf nu snel veroudert zijn vanwege dit ene ding, tja...
In de jaren 50 en 60 waren kisten binnen een paar jaar verouderd vanwege enorme vooruitgang in motoren, aerodynamica, elektrische systemen, radar, bewapening en nog veel meer. Dat zie ik op dit moment echt niet.
Heb je nog meer voorbeelden van snelle technologische ontwikkelingen die ik blijkbaar volkomen over het hoofd zie?

Erwin
Image
wamovements
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2078
Joined: 14 Jun 2007, 20:50
Subscriber Scramble: wamovements

Re: Vervanging F-16's

Post by wamovements »

ehusmann wrote:Mag ik je erop wijzen dat de eerste F-117 al in 1981 vloog? De russen komen 'nu al' in buurt van het detecteren van stealth kisten via een radar. Dat is ruim 30 jaar na de eerst vlucht. En jij vindt dat snel?
Hmm, vroeger was alles beter zeggen ze wel eens, maar ik zie echt niet hoe je daaruit kan concluderen dat nu alles 'sneller' gaat. Ja, stealth is mogelijk binnenkort niet meer wat het geweest is, maar om nu te zeggen dat alle toestellen vanaf nu snel veroudert zijn vanwege dit ene ding, tja...
In de jaren 50 en 60 waren kisten binnen een paar jaar verouderd vanwege enorme vooruitgang in motoren, aerodynamica, elektrische systemen, radar, bewapening en nog veel meer. Dat zie ik op dit moment echt niet.
Heb je nog meer voorbeelden van snelle technologische ontwikkelingen die ik blijkbaar volkomen over het hoofd zie?

Erwin
En jij denkt dat de Crash van de F-117 in Servië in de jaren 90 een toevalstreffer was??
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

wamovements wrote: En jij denkt dat de Crash van de F-117 in Servië in de jaren 90 een toevalstreffer was??
WTF heeft dat er nu weer mee te maken? Of wilde jij gaan beweren dat de Russen toen al een radar aan de Serven hebben geleverd die dat ding heeft gedecteerd waarna ze het konden neerschieten? Volgens mij weet jij ook wel beter dan dat.

Erwin
Image
User avatar
BaasG
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 296
Joined: 19 Nov 2005, 16:07
Type of spotter: mil F5
Subscriber Scramble: BaasG
Location: Breda

Re: Vervanging F-16's

Post by BaasG »

ehusmann wrote:
wamovements wrote: En jij denkt dat de Crash van de F-117 in Servië in de jaren 90 een toevalstreffer was??
WTF heeft dat er nu weer mee te maken? Of wilde jij gaan beweren dat de Russen toen al een radar aan de Serven hebben geleverd die dat ding heeft gedecteerd waarna ze het konden neerschieten? Volgens mij weet jij ook wel beter dan dat.

Erwin
Geheel off topic voor wat betreft vervanging van F-16's.... Maar die sam hit op die F-117 was niet echt een toevalstreffer.
Member of the Dark side: Nikon shooter
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Vervanging F-16's

Post by Polecat »

en als dat wel zo was zijn de amerikanen, de russen, de europeanen en de chinezen allemaal helemaal geschift dat ze zoveel effort in stealth steken??? duh.....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Vervanging F-16's

Post by ehusmann »

Nee inderdaad en het had ook erg weinig te maken met een radar die opeens stealth vliegtuigen altijd en overal kom opmerken. Elke stealth kist is op radar te zien, alleen zo klein dat je het niet opmerkt. Dat zij hem die nacht wel zagen had met andere dingen te maken (omdat ze route en tijdstip al kende).

Erwin

P.S. het is praathuys, dus 'onderwerp' is hier sowieso al een beetje losjes.
Image
wamovements
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2078
Joined: 14 Jun 2007, 20:50
Subscriber Scramble: wamovements

Re: Vervanging F-16's

Post by wamovements »

ehusmann wrote:Nee inderdaad en het had ook erg weinig te maken met een radar die opeens stealth vliegtuigen altijd en overal kom opmerken. Elke stealth kist is op radar te zien, alleen zo klein dat je het niet opmerkt. Dat zij hem die nacht wel zagen had met andere dingen te maken (omdat ze route en tijdstip al kende).

Erwin

P.S. het is praathuys, dus 'onderwerp' is hier sowieso al een beetje losjes.
Dus jij denkt echt dat ze iedere dag dezelfde route vlogen en op de seconde nauwkeurig deze route volgde? Dat doet men de leken graag geloven ja.....

Zelfs al was de route bekend, dan nog is het onmogelijk om een fighter als toevalstreffer in de lucht te raken met een singel shot....
Ook jij weet, al doe je nog zo je best als je om exact 1900 uur vanaf Aviano vertrekt je niet exact om 21:10 over een bepaalde positie kan vliegen, zeker niet als er ook nog air refuelling bij zit.

Ik denk dus inderdaad dat de F117 niet meer zo stealth is volgens moderne technieken als bij de introductie van dit toestel en dat de plotselinge buitendienststelling van deze kist hier mee te maken kan hebben.

Maar zoals gezegd, ieder zijn gedachte en zowel die van jou als van mij zijn niet te onderbouwen door leken als ons.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”