Uhm, we gaan nu deels wel errug ver off-topic. Ik probeer even een corrective heading.
Eagledriver 32 wrote:Weet de toren tijdens de nadering/approach altijd de werkelijk gevlogen hoogte (glidepath)?
Op luchtmachtbases worden F-16's wel eens 'binnengepraat'
Heeft ATC/TWR hier niet kunnen waarschuwen? Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
Glidepath is niet hetzelfde als hoogte, maar geeft de relatie aan van afstand tot de baan en hoogte waarop je hoort te zitten. ATC (Tower, Approach en Area Control) heeft de beschikking over hoogte-informatie van de kist (zie uitleg Streep), gecorrigeerd voor de luchtdruk (staat ook ergens eerder in deze enorme topics). Dit gaat wel in stappen van 100 voet.
'
Binnenpraten' ofwel een ground controlled-approach gebeurt met behulp van radar. De militairen hebben hiervoor speciale nauwkeurige radars, omdat de toestellen minder nauwkeurige navigatie-apparatuur hebben. ATC Schiphol kan een Surveillance Radar Approach geven, dat is ook binnenpraten maar dan tot minder dicht bij de baan - globaal tot het punt van de crash eigenlijk, qua afstand. Dat speelde hier echter geen enkele rol.
Op de radar moet alles vrijwel normaal geweest zijn, tot hij plotseling weg was. Kist zat op glijpad tot vlak voor de crash, en snelheidsinfo die ATC heeft is een door de radar uitgerekend gemiddelde. Bovendien weet ATC niet wat voor een kist nog een veilige snelheid is (orde van grootte wel, maar niet binnen 30-40kts of zo, je zou de verschillen eens moeten zien af en toe...).
Dutchman wrote:Wat ik met die verhaal wil zeggen is dat een approach op de automatische piloot niet wil altijd wil zeggen dat men een AUTOLAND uitvoert.
Dat klopt. Maar nu beantwoord je dus de vraag die je zelf stelde.
Waarom neemt dan bij het ongeval met TK de autopilot de hoogtemeter van het vliegtuig als basis genomen voor het glijpad naar de baan. Dat is totaal tegenovergesteld.
Zie uitleg Streep: de auto
pilot heeft gewoon de ILS (glijpad en koers) afgevlogen. Maar de auto
throttle heeft op basis van de radarhoogtemeter het gas dichtgetrokken. Dan komt er dus een punt dat de kist uit de lucht gaat vallen, hoe de A/P ook probeert om op het glijpad te blijven. Dit is licht vereenvoudigd, maar wel de moraal van het verhaal.
Erik