Ik weet er ook eentje met (nog meer) 'wartime credits': 320. Of is dat een gekke gedachte?SquAdmin wrote:Overigens vraag ik me ook af welke squadrons behouden zullen blijven. Vanwege wartime credits lijkt 322 voor de hand liggend, maar welke nog meer?
Vervanging F-16's
Forum rules
- Slijfie
- Scramble Die-Hard
- Posts: 782
- Joined: 23 Sep 2002, 13:14
- Subscriber Scramble: Slijfie
- Location: Hillegom
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Oh, werden de eerste Starfighters op Leeuwarden gestationeerd? Weer wat geleerd dus. NOT!roberto wrote:Op de Leeuwarder Courant website vanochtend:
Mogelijk worden die zoals de traditie wil net als de Starfighter en de F-16 als eerste op Leeuwarden gestationeerd.
Verder wel goed nieuws (dat EHLW open blijft, dan). Rest van de bezuinigingen is natuurlijk slecht nieuws....
Re: Vervanging F-16's
323 TACTESS gaat de introductie van het nieuwe type (waarschijnlijk de F35A dus) binnen de KLu verzorgen, dus dat sqn blijft in ieder geval bestaan, verder blijft het koffiedik kijken.
- Nilson
- Scramble Master
- Posts: 4424
- Joined: 06 Sep 2002, 13:08
- Type of spotter: gooseproof
- Subscriber Scramble: Nilson
Re: Vervanging F-16's
Goed nieuws (voorlopig) voor Ljouwert, ook al gaan er weer veel banen/functies verloren. Onderhoud van de badkuip schijnt naar Volkel te gaan!
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
life is good, but a good life is better
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Vervanging F-16's
Hmm, das lekker dan ... Woensdrecht weer over hun zuiger (vanwege mislopen en gat wat ontstaat na afstoting van de F-16, lange termijn maar toch) en LWD teleur gesteld vanwege de ferry uren die van hun total af gaan vanwege verplichte onderhoud controles.Nilson wrote:Goed nieuws (voorlopig) voor Ljouwert, ook al gaan er weer veel banen/functies verloren. Onderhoud van de badkuip schijnt naar Volkel te gaan!
[ Post made via Mobile Device ]
Groeten,
Ron
Ron
- Canberra TT.18
- Scramble Addict
- Posts: 1065
- Joined: 23 Jun 2003, 21:55
- Type of spotter: S4
- Location: Beuningen (Gld)
Re: Vervanging F-16's
Uit de miljoennota Defensie plannen;
Ik weet niet of dit een rooskleurige toekomst voor Leeuwarden is.
Groet,
Pieter
Woensdrecht blijft Logistiek CentrumReductie aantal operationele F-16’s
Totdat de F-35 instroomt, kan voor de gereedheidsdoelstellingen van de
F-16 worden volstaan met een kleiner aantal operationele toestellen.
Daarom wordt in 2014 het huidige aantal operationele F-16’s met zeven
toestellen verminderd tot 61. Deze zeven toestellen worden niet
afgestoten, maar gebruikt als logistieke reserve om de inzetbaarheid van
de resterende toestellen te vergroten. Tegelijkertijd wordt het aantal
vlieguren gereduceerd met minder slijtage als gevolg. Het aantal
operationeel gereed te stellen toestellen is voldoende om invulling te
geven aan de inzetbaarheidsdoelstellingen.Omvorming vliegbasis Leeuwarden tot een DOB
Het aantal F-16’s op de vliegbasis Leeuwarden wordt verlaagd en het
totaal aantal jachtvliegtuigsquadrons gaat van vier naar drie, waarvan
twee op Volkel. Als gevolg daarvan wordt de vliegbasis Leeuwarden per
1 januari 2016 omgevormd van een Main Operating Base (MOB) naar een
Deployed Operating Base (DOB) die wordt aangestuurd en ondersteund
vanaf de vliegbasis Volkel.
Ik weet niet of dit een rooskleurige toekomst voor Leeuwarden is.
Groet,
Pieter
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Vervanging F-16's
Verder gaat de DC-10/T-255 inderdaad foetsie, de Gulfstream IV ook per 01-01-2014, geen woord over de uitfasering van de AB412s en vervanging/upgrade van het CH-47 MLU project.
Groeten,
Ron
Ron
Re: Vervanging F-16's
Ze hebben Leeuwarden in de toekomst gewoon nodig om de geluidshinder van de F35 een beetje eerlijk over het land te verdelen.
En met maar 1 sqn op Leeuwarden blijft er extra ruimte over voor visitors en oefeningen, dus voor de variatie waarschijnlijk alleen maar gunstiger.
Ben benieuwd hoe dit in de toekomst uitpakt, in principe kan het EATC en de transportvloot ook nog wel op Leeuwarden ondergebracht worden, zodat Eindhoven kan uitbreiden.
Al is het logischer om de transportkisten op Volkel te dumpen en 2 sqns op Leeuwarden te zetten, dat scheelt flink in de uren/peut om de oefengebieden te bereiken (Cornfield/TRA's). Als men dan toch wil bezuinigen is dit veel logischer, maar ja daar hebben ze in die toren in Breda nog nooit van gehoord.
En met maar 1 sqn op Leeuwarden blijft er extra ruimte over voor visitors en oefeningen, dus voor de variatie waarschijnlijk alleen maar gunstiger.
Ben benieuwd hoe dit in de toekomst uitpakt, in principe kan het EATC en de transportvloot ook nog wel op Leeuwarden ondergebracht worden, zodat Eindhoven kan uitbreiden.
Al is het logischer om de transportkisten op Volkel te dumpen en 2 sqns op Leeuwarden te zetten, dat scheelt flink in de uren/peut om de oefengebieden te bereiken (Cornfield/TRA's). Als men dan toch wil bezuinigen is dit veel logischer, maar ja daar hebben ze in die toren in Breda nog nooit van gehoord.
- Yozik
- Scramble Rookie
- Posts: 94
- Joined: 03 Dec 2004, 19:35
- Type of spotter: Civil and military
- Subscriber Scramble: Yozik
- Location: Breda
Re: Vervanging F-16's
De AB's faseren uit per 1-1-2015, is al bijna een jaar bekend...Verder gaat de DC-10/T-255 inderdaad foetsie, de Gulfstream IV ook per 01-01-2014, geen woord over de uitfasering van de AB412s en vervanging/upgrade van het CH-47 MLU project.
Uiteindelijk heeft de KLu straks 17 CH-47F's.
groeten,
Ruud
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Maak EHLW het vaste veld voor de Luchtmachtdagen. Er komt met een squadron minder ruimte voor, je kan een deel van de benodigde infrastructuur vast aanleggen ipv iedere keer op een ander veld weer uit te moeten rollen, zoals jaren geleden al is gebeurd op de marinehaven in Den Helder. Ook dat is een bezuiniging.roberto wrote:En met maar 1 sqn op Leeuwarden blijft er extra ruimte over voor visitors en oefeningen, dus voor de variatie waarschijnlijk alleen maar gunstiger.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F-16's
Daar is wel iets over te vinden in het Materieelprojectenoverzicht ergens achterin. Zie: http://www.defensie.nl/_system/handlers ... 208264.pdfHurricane wrote:Verder gaat de DC-10/T-255 inderdaad foetsie, de Gulfstream IV ook per 01-01-2014, geen woord over de uitfasering van de AB412s en vervanging/upgrade van het CH-47 MLU project.
Vwb de Tweety dacht ik dat het 1-1-2015 was. De CH-47 heb ik niet naar gekeken.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Vervanging F-16's
Klopt, deze bijlage kwam later online, de AB412SP heeft inderdaad een jaar extra gekregen. De CH-47 MLU project is door geschoven naar 2014 voor besluitvorming met tijdslijn rond 2018 dus dat is even van de baan.Rockville wrote:Daar is wel iets over te vinden in het Materieelprojectenoverzicht ergens achterin. Zie: http://www.defensie.nl/_system/handlers ... 208264.pdfHurricane wrote:Verder gaat de DC-10/T-255 inderdaad foetsie, de Gulfstream IV ook per 01-01-2014, geen woord over de uitfasering van de AB412s en vervanging/upgrade van het CH-47 MLU project.
Vwb de Tweety dacht ik dat het 1-1-2015 was. De CH-47 heb ik niet naar gekeken.
Groeten,
Ron
Ron
- PilotoRico
- Scramble Senior
- Posts: 288
- Joined: 19 Mar 2011, 08:19
- Type of spotter: 100% pure military
- Subscriber Scramble: yes
Re: Vervanging F-16's
Wie zegt dat Leeuwarden gewoon open blijft? Niemand en staat ook nergens vermeld... Zodra de eerste F-35's Nederland zullen bereiken zitten we alweer in 2016 (op z'n vroegst) en tegen die tijd zal zeer zeker gekeken worden naar efficiënt omgaan met budget, ofwel het stationeren van de toestellen op één basis! Leeuwarden openhouden voor zaken als 'Open Dagen', oefeinigen etc, slaat nergens op. Weet zeker dat dit veld tegen 2020 geheel gesloten is als militair veld.Nilson wrote:Goed nieuws (voorlopig) voor Ljouwert, ook al gaan er weer veel banen/functies verloren. Onderhoud van de badkuip schijnt naar Volkel te gaan!
[ Post made via Mobile Device ]
"Rejoice O young man in thy youth..."
Re: Vervanging F-16's
Gisteren twitterde CLSK:
Sander Schnitger @LtGenSchnitger
Toekomstvast, de Luchtmacht rekent op Leeuwarden. #F35 #uav
De verwijzing naar de uav zou natuurlijk een hint kunnen zijn.
Sander Schnitger @LtGenSchnitger
Toekomstvast, de Luchtmacht rekent op Leeuwarden. #F35 #uav
De verwijzing naar de uav zou natuurlijk een hint kunnen zijn.
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Luchtmacht krijgt F-35's, maar moet ook fors inleveren
Dinsdag werd bekend dat Nederland definitief 37 F-35's aanschaft ter vervanging van de F-16's. Maar tegelijkertijd maakte Defensie forse bezuinigingen bij de Luchtstrijdkrachten bekend. In 2014 wordt nog eens zeven F-16's aan de grond gezet. Ook wordt de status van vliegbasis Leeuwarden verlaagd, komt de Gulfstream definitief in de etalage te staan en wordt het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw-Milligen in 2018 gesloten.
Defensie meldt in de nota over de toekomst van de Krijgsmacht dat het kabinet op grond van operationele, financiële en economische overwegingen gekozen heeft voor de F-35 als het nieuwe jachtvliegtuig voor de Nederlandse krijgsmacht. De vervanging gebeurt binnen het gereserveerde investeringsbudget van 4,5 miljard euro en het exploitatiebudget van de F-16’s van 270 miljoen euro per jaar.
“De F-35 biedt in militair-operationeel perspectief de meeste opties. Ook is de F-35 het meest toekomstbestendig. Het toestel is het beste opgewassen tegen de proliferatie van mobiele luchtverdedigingssystemen en biedt sterk verbeterde waarnemingscapaciteiten die in alle missietypen van grote waarde zijn”, zo wordt in de nota vermeld.
Volgens Defensie vergen de afnemende defensiebudgetten in veel NAVO-lidstaten, en zeker in Nederland, zorgvuldige afwegingen en scherpe keuzes. “Met de keuze voor het beste toestel in bescheiden aantallen getuigt het besluit dan ook bovenal van realiteitszin”, stelt Defensie.
Het economische effect heeft bij de keuze ook een rol gespeeld: “Het besluit bestendigt ook de kansen van Nederlandse bedrijven op hoogwaardig werk, bij zowel de productie van de F-35 als de instandhoudingsfase.”
Minder F-16’s
De luchtmacht krijgt dus de F-35’s, maar elders in de organisatie wordt fors gesneden. Het aantal F-16’s - waarvan de luchtmacht er ooit meer dan 200 had - wordt in 2014 met zeven verminderd tot 61. Toch blijft de luchtmacht nog wel even met de F-16 vliegen. Op grond van de huidige planning wordt de F-35 pas met ingang van 2019 ingevoerd. En pas over ruim tien jaar - halverwege de jaren twintig - zal de luchtmacht afscheid nemen van de laatste F-16.
Een andere maatregel is de downgrading van vliegbasis Leeuwarden. De huidige status van Leeuwarden van Main Operating Base zal in 2015 veranderen in Deployed Operating Base. Hiermee worden de functionaliteiten van de basis tot het minimaal noodzakelijke beperkt. De aansturing zal gebeuren vanaf vliegbasis Volkel, vanaf dan de enige Main Operating Base.
Internationale samenwerking
Een belangrijke stap noemt Defensie de intentie van België en Nederland om gezamenlijk het luchtruim van de Benelux te gaan bewaken. Deze Quick Reaction Alert (QRA) en Renegade taken leggen volgens Defensie nu nog een fors beslag op vliegers en toestellen van de beide landen afzonderlijk. Samenwerking levert beide landen volgens Defensie een “aanzienlijk voordeel” op. Wel is een verdrag nodig om deze taak in elkaars luchtruim uit te voeren.
Defensie wil ook nauwer gaan samenwerken met andere landen op het gebied van militair luchttransport. De Nederlandse capaciteit - bestaande uit C-130’s en KDC-10’s - is te beperkt om zelfstandig te blijven exploiteren. Gestreefd wordt naar een volledige internationale integratie van de luchttransportcapaciteit per 2020. Op die manier kan volgens Defensie de schaalgrootte worden gecreëerd die op langere termijn nodig is voor een doelmatige bedrijfsvoering. De Gulfstream, die door de luchtmacht wordt gebruikt voor VIP-vervoer, zal zo spoedig mogelijk verkocht. Al in 2014 zal dit vliegtuig geen deel meer uitmaken van de luchtmacht.
AOCS
Een andere opvallende maatregel is de sluiting van het militaire luchtverkeersleidingscentrum in het Gelderse Nieuw-Milligen. Vanaf 2017 worden de luchtverkeersleidingstaken van dit Air Operations Control Station (AOCS) uitgevoerd vanaf de locatie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol-Oost. De gevechtsleidingstaken van het AOCS worden verplaatst naar een nader te bepalen locatie. Dat betekent dat de locatie Nieuw-Milligen in 2018 wordt gesloten. Alleen de radar op die locatie wordt gehandhaafd, aldus Defensie.
Van onze redactie http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... _inleveren
Dinsdag werd bekend dat Nederland definitief 37 F-35's aanschaft ter vervanging van de F-16's. Maar tegelijkertijd maakte Defensie forse bezuinigingen bij de Luchtstrijdkrachten bekend. In 2014 wordt nog eens zeven F-16's aan de grond gezet. Ook wordt de status van vliegbasis Leeuwarden verlaagd, komt de Gulfstream definitief in de etalage te staan en wordt het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw-Milligen in 2018 gesloten.
Defensie meldt in de nota over de toekomst van de Krijgsmacht dat het kabinet op grond van operationele, financiële en economische overwegingen gekozen heeft voor de F-35 als het nieuwe jachtvliegtuig voor de Nederlandse krijgsmacht. De vervanging gebeurt binnen het gereserveerde investeringsbudget van 4,5 miljard euro en het exploitatiebudget van de F-16’s van 270 miljoen euro per jaar.
“De F-35 biedt in militair-operationeel perspectief de meeste opties. Ook is de F-35 het meest toekomstbestendig. Het toestel is het beste opgewassen tegen de proliferatie van mobiele luchtverdedigingssystemen en biedt sterk verbeterde waarnemingscapaciteiten die in alle missietypen van grote waarde zijn”, zo wordt in de nota vermeld.
Volgens Defensie vergen de afnemende defensiebudgetten in veel NAVO-lidstaten, en zeker in Nederland, zorgvuldige afwegingen en scherpe keuzes. “Met de keuze voor het beste toestel in bescheiden aantallen getuigt het besluit dan ook bovenal van realiteitszin”, stelt Defensie.
Het economische effect heeft bij de keuze ook een rol gespeeld: “Het besluit bestendigt ook de kansen van Nederlandse bedrijven op hoogwaardig werk, bij zowel de productie van de F-35 als de instandhoudingsfase.”
Minder F-16’s
De luchtmacht krijgt dus de F-35’s, maar elders in de organisatie wordt fors gesneden. Het aantal F-16’s - waarvan de luchtmacht er ooit meer dan 200 had - wordt in 2014 met zeven verminderd tot 61. Toch blijft de luchtmacht nog wel even met de F-16 vliegen. Op grond van de huidige planning wordt de F-35 pas met ingang van 2019 ingevoerd. En pas over ruim tien jaar - halverwege de jaren twintig - zal de luchtmacht afscheid nemen van de laatste F-16.
Een andere maatregel is de downgrading van vliegbasis Leeuwarden. De huidige status van Leeuwarden van Main Operating Base zal in 2015 veranderen in Deployed Operating Base. Hiermee worden de functionaliteiten van de basis tot het minimaal noodzakelijke beperkt. De aansturing zal gebeuren vanaf vliegbasis Volkel, vanaf dan de enige Main Operating Base.
Internationale samenwerking
Een belangrijke stap noemt Defensie de intentie van België en Nederland om gezamenlijk het luchtruim van de Benelux te gaan bewaken. Deze Quick Reaction Alert (QRA) en Renegade taken leggen volgens Defensie nu nog een fors beslag op vliegers en toestellen van de beide landen afzonderlijk. Samenwerking levert beide landen volgens Defensie een “aanzienlijk voordeel” op. Wel is een verdrag nodig om deze taak in elkaars luchtruim uit te voeren.
Defensie wil ook nauwer gaan samenwerken met andere landen op het gebied van militair luchttransport. De Nederlandse capaciteit - bestaande uit C-130’s en KDC-10’s - is te beperkt om zelfstandig te blijven exploiteren. Gestreefd wordt naar een volledige internationale integratie van de luchttransportcapaciteit per 2020. Op die manier kan volgens Defensie de schaalgrootte worden gecreëerd die op langere termijn nodig is voor een doelmatige bedrijfsvoering. De Gulfstream, die door de luchtmacht wordt gebruikt voor VIP-vervoer, zal zo spoedig mogelijk verkocht. Al in 2014 zal dit vliegtuig geen deel meer uitmaken van de luchtmacht.
AOCS
Een andere opvallende maatregel is de sluiting van het militaire luchtverkeersleidingscentrum in het Gelderse Nieuw-Milligen. Vanaf 2017 worden de luchtverkeersleidingstaken van dit Air Operations Control Station (AOCS) uitgevoerd vanaf de locatie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol-Oost. De gevechtsleidingstaken van het AOCS worden verplaatst naar een nader te bepalen locatie. Dat betekent dat de locatie Nieuw-Milligen in 2018 wordt gesloten. Alleen de radar op die locatie wordt gehandhaafd, aldus Defensie.
Van onze redactie http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... _inleveren
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X