Gate G9

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Gate G9

Post by DG AIR »

Ja,ja baankruisingen op tal van velden makkelijk is niet zo en levert bijzonder veel risico's op buiten het feit dat langdurig wachten voor een baan niet echt handig is en dat geldt vooral voor slepen.

Om een baan heen ja dat is handig kijk naar de 18C en ook daar wordt naar gekeken omdat te realiseren maar om bv de 18L is dat buitengewoon lastig en de extra tijd en brandstof is wel degelijk een issue.

Langs de 06 wordt wel doorgetrokken maar dat is voor de vracht heb je als buffer niets aan. Voor de rest vindt ik e.e.a. buitengewoon negatief en vooral slecht op de hoogte wat er allemaal bij komt kijken.
Ik zou zeggen ga je daar eerst eens in verdiepen voordat je allerlei luchtballonnetjes op laat.

Kritiek hebben is 1 maar dan moet dit wel constructief gebeuren en in ieder geval met enig verstand van zaken en dat ontbreekt er links en rechts knap aan.

gr.

Ger
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Gate G9

Post by Dutchbird »

Je zit inderdaad 'dicht bij het vuur', want je bent al net zo niet welwillend als Schiphol zelf. Alle kritiek is negatief, alles is buitengewoon inwikkeld voor elkaar te krijgen, alles kost teveel en het belangrijkste, de wil om dat te veranderen is er gewoon niet. :wink:
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Gate G9

Post by B767-300ER »

Zullen we het op feiten houden en niet op de man spelen? 8)
All times are local times!

Regards, N.
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Gate G9

Post by DG AIR »

B767-300ER thanks inderdaad hou het op feiten.

Dutchbird jij kent mij niet eens en ik ben welwillender als jij denkt alleen nogmaals kritiek moet wel fundament hebben en uit allerlei opmerkingen vanuit jouw zijde blijkt gewoon dat je weinig verstand van zaken hebt op een groot aantal punten.

gr.

Ger
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Gate G9

Post by Diarto »

Ongefundeerde kritiek kan soms hele goede discussies losmaken waar beide partijen van kunnen profiteren.

Natuurlijk kan je niet even een pier dichtgooien voor een jaar, de hele boel afbreken en vanaf scratch opbouwen. Enerzijds begrijp ik je reactie daarom, maar anderzijds, dit is een forum waar een aantal mensen hun mening delen over hoe - naar hun idee - Schiphol verbeterd zou kunnen worden. Wat ik niet snap zijn jouw reacties alsof je Jos Nijhuis bent en we met deze ideeën jou persoonlijk aan het aanvallen zijn.

Voor mij valt er in ieder geval genoeg te verbeteren en hoop snel grote projecten van start te zien gaan, maar iets zegt mij dat dit niet snel zal gebeuren.
DG AIR
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 848
Joined: 08 Mar 2005, 19:23
Subscriber Scramble: DG AIR
Location: Nieuw - Vennep

Re: Gate G9

Post by DG AIR »

Diarto ik voel mij niet persoonlijk aangevallen maar als je ongefundeerde kritiek levert of onvoldoende kennis van zaken hebt kan het zijn dat mensen gaan denken dat het een rommeltje is.
Dat sommige dingen sneller of anders kunnen is soms een feit maar nogmaals er zijn zoveel partijen bij dit soort zaken betrokken dat het al een enorme puzzel is om de zaken gestroomlijnd te krijgen.
Als je alle ins en outs zou weten kom je er vanzelf achter dat het niet zo makkelijk is.

I rest my case.

gr.

Ger
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Gate G9

Post by ehusmann »

Dutchbird wrote: Dan vraag ik me af van welke luchthavens je zoal vertrokken bent. Uitstraling wordt met de dag minder en qua comfort is het al helemaal waardeloos.
Lange rijen voor de paspoortcontrole omdat de KMAR weer eens onderbezet is of omdat er simpelweg gewoon te weinig balies zijn,

lange rijen bij de gate voor de beveiliging omdat er maar 1 of 2 poortjes zijn en ze voor iedere vlucht weer de hele boel ondersteboven moeten halen om te zien of er niets verdachts ligt, vervolgens in een snikhete ('s zomers) of ijskoude ('s winters) aviobrug staan wachten omdat er geen airco en geen verwarming in zit,

's winters nog een eeuwigheid moeten wachten op de-icing wat ook zwaar ineffecient geregeld is op Schiphol, en dan is het alleen nog maar de heenreis.

Bij aankomst wederom in lange rijen bij de paspoortcontrole wachten, in donkere en nauwe gangen,

om vervolgens in veel gevallen nog een eeuwigheid op je bagage moeten wachten, wat op Schiphol ook zeer lange wachttijden kent in vergelijking met andere vergelijkbare luchthavens.
Als ik dit zo lees lijkt het er op dat dit alles op alle andere velden in Europa perfect geregeld is, en alleen op Schiphol niet. Hmm, dan heb je niet veel vliegvelden gezien. Bijna alles wat je schetst kan je zo, 1-op-1 voor vrijwel alle andere velden in Europa geven. Maar dan wel op de drukke momenten. Al die rijen op Schiphol zijn er namelijk ook niet als je net op de rustige momenten komt. Het lijkt er meer op dat je, zoals zoveel Nederlanders, alle imperfecties ziet in Nederland en die in het buitenland wegwuift. Maar maak maar eens een niet-Schengen naar Schengen overstap op Frankfurt, of kom eens aan op LHR in T4, probeer eens je bagage op te halen op Lissabon, probeer een overstap te maken voor een easyjet vlucht op Gatwick, maak een overstap op CDG waarbij je opeens buiten in de kou staat terwijl je dacht gewoon naar 'transfer' te gaan, etc etc etc.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat Schiphol perfect is, maar wat betreft alle bovenstaande punten denk ik dat Schiphol niet ver onder de beste van Europa te scharen is.

Erwin
Image
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Gate G9

Post by SPL »

Beste Dutchbird,

ik ben deze negatieve houding van je niet gewend. Het begint over een defecte aviobrug en we eindigen met het feit dat bijna de luchthaven een zooitje oude troep is? Ook ik heb wel enige inside kennis en ben het zeker op een flink aantal punten met je eens, maar je schets een veels te negatief beeld. Lange rijen bij Security? Bij de Marechaussee? Bij KL? Bij HV? Uiteraard gebeurt dit, maar je doet nu net of dit structureel is, ga toch weg, wat een onzin. Voorbeelden als Munchen, Barcelona en London zijn leuk om te noemen, maar dat betreft vaak nieuwe terminals. Ja, misschien had Schiphol die 10 jaar geleden moeten bouwen... Ik zal Schiphol niet ophemelen omdat ik er zelf voor werk, ik zie ook wel dat er dingen moeten veranderen, maar blijf wel realistisch. Er zijn vergevorderde plannen om structurele zaken in de terminal aan te pakken de komende jaren.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Gate G9

Post by Dutchbird »

ehusmann wrote:Hmm, dan heb je niet veel vliegvelden gezien.
Dat valt je nog vies tegen denk ik.
ehusmann wrote:Maar maak maar eens een niet-Schengen naar Schengen overstap op Frankfurt, of kom eens aan op LHR in T4, probeer eens je bagage op te halen op Lissabon, probeer een overstap te maken voor een easyjet vlucht op Gatwick, maak een overstap op CDG waarbij je opeens buiten in de kou staat terwijl je dacht gewoon naar 'transfer' te gaan, etc etc etc.
Bijna allemaal voorbeelden met betrekking op overstappen, ja, dat is een van de weinige dingen wat wel goed geregeld is op Schiphol.
SPL wrote:ik ben deze negatieve houding van je niet gewend.
Correct, doorgaans laat ik me er niet over uit want ik heb de hoop allang opgegeven dat Schiphol ooit nog eens grondig de boel zal gaan vernieuwen, maar de gelegenheid deed zich opeens voor. :mrgreen:
SPL wrote:Het begint over een defecte aviobrug en we eindigen met het feit dat bijna de luchthaven een zooitje oude troep is?
Ja, het gaat allang niet meer over een defecte aviobrug, maar dat mag de pret niet drukken. :mrgreen:
SPL wrote:Ook ik heb wel enige inside kennis en ben het zeker op een flink aantal punten met je eens, maar je schets een veels te negatief beeld. Lange rijen bij Security? Bij de Marechaussee? Bij KL? Bij HV? Uiteraard gebeurt dit, maar je doet nu net of dit structureel is, ga toch weg, wat een onzin.
Neem eens een volle A330 vanaf D3, neem eens een volle A321 vanaf D18 (even een vraag tussendoor, waar zit overigens het nieuwe beveiligingspunt precies op de D pier en voor welke gates is dat van toepassing?), neem eens de H-pier wanneer alle zeven gates bezet zijn, dingen die toch vrij structureel voorkomen en waarbij de wachttijden voor de beveiliging toch vaak lang kunnen oplopen. Of neem eens drie of vier niet-Schengen aankomsten tegelijk om vervolgens bij de Marechaussee aan te komen waar er maar een of twee balies geopend zijn...
SPL wrote:Ja, misschien had Schiphol die 10 jaar geleden moeten bouwen... Ik zal Schiphol niet ophemelen omdat ik er zelf voor werk, ik zie ook wel dat er dingen moeten veranderen, maar blijf wel realistisch. Er zijn vergevorderde plannen om structurele zaken in de terminal aan te pakken de komende jaren.
Schiphol is al tig jaar geleden z'n maximale capaciteit voorbij gegroeid en men bleef maar concentreren op nóg meer reizigers zonder dat daar de infrastructuur op werd aangepast. Waarom zouden we ze daar niet op mogen afrekenen i.p.v. maar te blijven zeggen van 'maar we moeten wel realistisch blijven en ja, in het verleden hadden we dingen wellicht anders moeten doen'?

Schiphol functioneert zolang het niet druk is, als het maar even druk wordt raakt meteen overal de boel verstopt, wat naar mijn mening aangeeft hoe noodzakelijk het is om de boel grondig aan te pakken, maar het lijkt alsof ze zelf nog steeds de noodzaak niet zien of niet willen zien. Er zijn al jarenlang vergevorderde plannen (zelfs in Schipholscoop, wat al jarenlang geschiedenis is, lagen er al een heleboel toekomstplannen :mrgreen:), maar keer op keer wordt het weer uitgesteld. Wat worden de volgende excuses? De aanhoudende eurocrisis? De afnemende vraag doordat de olie 200 dollar per vat is over een paar jaar? De afnemende vraag door de vergrijzing over een jaar of wat? Ja, zo kan je wel aan de gang blijven... :?
Grtz,
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Gate G9

Post by ehusmann »

Dutchbird wrote:
ehusmann wrote:Maar maak maar eens een niet-Schengen naar Schengen overstap op Frankfurt, of kom eens aan op LHR in T4, probeer eens je bagage op te halen op Lissabon, probeer een overstap te maken voor een easyjet vlucht op Gatwick, maak een overstap op CDG waarbij je opeens buiten in de kou staat terwijl je dacht gewoon naar 'transfer' te gaan, etc etc etc.
Bijna allemaal voorbeelden met betrekking op overstappen, ja, dat is een van de weinige dingen wat wel goed geregeld is op Schiphol.
3 van de 5. Maar dan zal ik er nog 1 noemen, de bijna kokende (glazen!) aviobruggen in Madrid. Is het weer gelijk. En ik kan er nog wel meer roepen, maar daar ben je volgens mij helemaal niet in geinteresseerd.
Dutchbird wrote:Schiphol functioneert zolang het niet druk is, als het maar even druk wordt raakt meteen overal de boel verstopt, wat naar mijn mening aangeeft hoe noodzakelijk het is om de boel grondig aan te pakken, maar het lijkt alsof ze zelf nog steeds de noodzaak niet zien of niet willen zien. Er zijn al jarenlang vergevorderde plannen (zelfs in Schipholscoop, wat al jarenlang geschiedenis is, lagen er al een heleboel toekomstplannen :mrgreen:), maar keer op keer wordt het weer uitgesteld. Wat worden de volgende excuses? De aanhoudende eurocrisis? De afnemende vraag doordat de olie 200 dollar per vat is over een paar jaar? De afnemende vraag door de vergrijzing over een jaar of wat? Ja, zo kan je wel aan de gang blijven... :?
Grtz,
Zal ik je eens iets zeggen, nagenoeg elk veld raakt verstopt op de drukke momenten. Dat is zelfs heel normaal, want geen enkel veld, wat zeg ik, geen enkele infrastructuur, is volledig gebouwd voor de piek momenten. Dat kan ook niet, want de pieken zijn uitzonderingen. Als je daarop de infrastructuur inregelt dan bouw je het veel te groot op en dus lopen dan de kosten uit de hand. Dit geldt voor nagenoeg alle luchthavens (ook buiten Europa, ga maar eens naar Dubai of Hong Kong op de drukste momenten), maar ook voor het spoor, de weg en zelfs het elektriciteitsnetwerk! Je hele punt wankelt dus wat mij betreft. Schiphol afrekenen op het feit dat het op het drukste moment van de dag allemaal volloopt is een fals verwijt.

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Gate G9

Post by B767-300ER »

Dutchbird wrote:even een vraag tussendoor, waar zit overigens het nieuwe beveiligingspunt precies op de D pier en voor welke gates is dat van toepassing?),Grtz,
Het Filter zit ter hoogte van Delta 22 en geldt voor alle gates welke erachter liggen.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Gate G9

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:
Ik zal de laatste zijn die zegt dat Schiphol perfect is, maar wat betreft alle bovenstaande punten denk ik dat Schiphol niet ver onder de beste van Europa te scharen is.

Erwin
En daar ben ik het 100% mee eens.
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Gate G9

Post by 76-er »

Gisteren sinds lange tijd weer eens door airside gelopen, van F3 naar het bemanningscentrum en het viel me op dat er in die 3 jaar dat ik in die hoek geweest was weer een hoop is veranderd, niet bepaald positief.

Zonder nou in een ellenlang verhaal te verzanden komt het eigelijk in het kort hier op neer: Schiphol is niet noodzakelijk meer een luchthaven, maar meer een gigantische shopping mall, die toevallig ook nog eens 50 miljoen luchtreizigers per jaar over de vloer krijgt. Het hele concept is gebaseerd op shoppen, shoppen en nog eens shoppen. Daar waar de terminals in principe erg ruim van opzet waren, maakt het door de ontelbare winkeltjes het geheel nu een erg rommelige indruk waar nog maar erg weinig plek over is gebleven voor de passagier die alleen maar van de ene naar de andere gate wil.

Waar ging het fout? Naar mijn bescheiden mening was dat begin jaren '90, met de bouw van Terminal 3 en Schiphol Plaza. De bijzonder ruime opzet van T3 is een voorbeeld geweest voor vele Aziatische luchthavens, hoge plafonds met een erg ruimtelijk gevoel. Het was erg jammer om toen te moeten constateren dat al die mooie open ruimte helemaal werd volgebouwd met winkeltjes en eettentjes. Bij de verbreding van Terminal 2 werd later hetzelfde truukje nog eens dunnetjes overgedaan.

Ooit het dak van T3 wel eens bestudeerd? Ik heb me laten vertellen dat de twee uitsparingen bovenin ooit waren bedoeld voor de peoplemover die in een later stadium langs de voet van alle pieren zou moeten gaan. Project is nooit van de grond gekomen door lobby van.... de winkeliers. De pax zouden zo niet meer langs de winkels lopen. Resultaat is enorme loopafstanden zigzaggend om alle onroerend goed heen die 75% van alle ruimte in beslag neemt.

Natuurlijk, Schiphol heeft last van de Wet van de Remmende Voorsprong, maar voor een compleet nieuwe luchthaven is het nu te laat. Het alles-onder-een-dak concept is goud waard, maar is met het almaar uitdijende stationsgebouw allang over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Jammer genoeg zijn er geen simpele oplossingen, met een glazen slurf alleen gaan we de oorlog zeker niet winnen. :wink:
User avatar
Ricardo 767-200ER
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1387
Joined: 25 Jul 2008, 23:01
Type of spotter: Civil and Military
Subscriber Scramble: Ricardo 767-200ER
Location: EHAM/AMS
Contact:

Re: Gate G9

Post by Ricardo 767-200ER »

Voor de capaciteit van schiphol hebben ze gelukkig wel genoeg landings/startbanen, dat is op LHR en voorheen FRA wel anders en er zullen nog wel wat airports zijn in Europa met eigenlijk te weinig landing/startbanen, dat je nog even een half uurtje in de holding hangt dan nog eens je bagage krijgen na een dik half uur, ik mag persoonlijk toch niet klagen voor schiphol wat dat betreft, er zou volgend jaar toch een grote verbouwing aankomen voor de terminals?

Greetz Ricardo
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Gate G9

Post by B767-300ER »

Ik kan me vergissen 76-er, maar ja kan al die winkels toch gewoon omzeilen door over de daarvoor bestemde loopbaden te lopen, die pal naast het raam geplaatst zijn? Of is er het laatste jaar zoveel veranderd dat ook die opgeofferd zijn?

Groeten Niels.
PS wat moet jij op Airside Pax? Positioning?
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”