https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/09/he ... r-a4064855
Schepen aan de kant, F-16’s aan de grond en falende radio’s: defensie staat er niet goed voor
9 november 2021
De financiële pijn zit overal.
Communicatie-apparatuur is zo verouderd, dat het gevaarlijk is bij operaties.
F-16’s kunnen niet meer op missie door een tekort aan trainingsuren.
Schepen blijven aan de kant door personeelsgebrek.
Dat is nog maar een kleine greep uit de problemen, naast bijvoorbeeld onvoldoende munitie.
Waarom is er dan toch geldgebrek? „Doordat we steeds dieper zijn gaan graven”, zegt Niels van Woensel, voorzitter van de Nederlandse officierenvereniging.
Daarbij bleken de gaten groter te zijn dan we dachten.
We zaten niet op de bodem, we bleken erdoorheen te zijn gezakt.”
Na een kwart eeuw bezuinigingen.
Niet alleen de spullen zijn sterk verouderd,
ook de arbeidsvoorwaarden zijn niet meer van deze tijd.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/09/he ... r-a4064855
De luchtmacht – Minder uren training en oude F-16’s
De F-16 belichaamt de Nederlandse deelname aan internationale missies.
Het jachtvliegtuig heeft de afgelopen twintig jaar vrijwel onafgebroken gevlogen boven Afghanistan, Irak en Syrië.
Dat is nu voorbij. Geldgebrek.
Het 312 squadron in Volkel mocht jaarlijks 5.450 vlieguren maken om te trainen,
maar daar zijn vorig jaar 400 uren vanaf gehaald om binnen het budget te blijven.
„Die kleine 10 procent lijkt misschien niet veel.
Maar als je 10 procent minder getraind bent,
verlies je 100 procent van een vijand op het hoogste geweldsniveau”,
zegt F-16-vlieger Patrick Vreeburg.
Hij is commandant van het 312 squadron.
„Daarom is besloten dat wij vanaf begin dit jaar niet meer standby zijn voor uitzending.”
De vliegers, de technici en de logistiek-experts trainen nu alleen voor de bescherming van het luchtruim boven de Benelux.
En voor hun nucleaire taak, volgens het scenario waarin een F-16 een kernbom moet afwerpen.
„Dat zijn belangrijke taken, maar wel abstract.
Bij de missies boven Irak en Afghanistan waren we concreet de vijand aan het bestrijden”, zegt Vreeburg. „
Mijn mensen vragen zich nu in het dagelijks leven vaker af:
waarvoor trainen we nu eigenlijk?
We willen heel graag dat wat we doen zin heeft.”
Behalve zingeving zijn de uitzendingen ook van onschatbare waarde
voor de gevechtskracht van de luchtmacht.
„Onze vliegers, en technici en onze logistieke trein daaromheen zijn heel goed geworden”,
vindt Vreeburg.
Maar twee jaar na de laatste missie, tegen IS, is die ervaring aan het verdampen.
„De jongste helft van mijn mensen is nog nooit op missie geweest.
Zo hard gaat dat. Daarvan ben ik wel geschrokken.
Doordat we minder kunnen oefenen, kunnen we die ervaring ook moeilijk overdragen.”
De F-16’s worden komende jaren vervangen door de F-35’s en daarom verkocht of verschroot.
Dat kost tijd en dus blijven de F-16’s komende jaren nodig;
24 toestellen blijven nog vliegen – in het 312 squadron.
Na een grondige onderhoudsbeurt kan een F-16 weer zo’n 1,5 jaar mee.
De „getraindheid” moet worden opgedaan bij oefeningen, zoals volgende week in Italië.
„Maar het is schroot met een dun laagje chroom”, zegt Vreeburg.
„Als je te hard krast, zit je gelijk op het schroot.”
Soms is er niemand in de verkeerstoren om een vlieger te begeleiden.
Of ontbreekt een heel communicatiesysteem bij een oefening.
En dan trekt Brainport Eindhoven ook nog aan de technici van Volkel.
„Bijvoorbeeld de avionica-specialisten. Die doen onderhoud of reparaties aan elektronica en computers”, zegt Vreeburg.
„Gaan die schaarse mensen weg, dan staan na twee weken alle vliegtuigen aan de grond.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/09/he ... r-a4064855