Ligt het aan de apparatuur, de bediening of de nabewerking?

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5083
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Post by Thijs »

Zomaar een supersnelle correctie....
en wat houdt die supersnelle correctie concreet in? Dan kan hij het zelf de volgende keer doen :wink:
Assume makes an ASS of U and ME.
SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Mar 2005, 19:34

Post by SpotterNL »

Thijs wrote:
Zomaar een supersnelle correctie....
en wat houdt die supersnelle correctie concreet in? Dan kan hij het zelf de volgende keer doen :wink:
zo te zien wat contrast en saturation/vibrance (LR) erbij.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3409
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Post by EHAM »

Heb er wat meer contrast bijgedaan (zie foto bovenste post).
Joost de Wit
Image
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

Hangt nog een soort van 'mist' om het zo maar te noemen rond de cockpit. Mischien een kleine tip voor de volgende keer; de rechtervleugel mist een stukje :wink:
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Post by Janos »

Zomaar een Photoshop voorbeeldje:

Vóór

Image



Image

De foto is JPG met een Canon 400D gemaakt.
Photoshoppen duurde nog geen 10 minuten.
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3409
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Post by EHAM »

Als je alles wegpoetst, doe dan ook even het mannetje :wink: .
Joost de Wit
Image
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Post by Janos »

Dat kan ook, maar is iets meer werk en zo geeft het wat leven in de brouwerij. Ik weet wel dat de foto nog beter zou kunnen, maar het is gewoon een voorbeeldje van wat je met een klein beetje shoppen al kan verbeteren. En je ziet dat een brandblusser geen probleem hoeft te zijn.
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11226
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

@ Joost, ik vind die Harrier prima zo.
Janos wrote:Photoshoppen duurde nog geen 10 minuten.
Sorry, maar dit is naar mijn smaak niet echt geslaagd...
- Plaat is erg flets geworden, kist is verbleekt en fraaie wolken zijn bijna verdwenen.
- Schaduwdetail is uiteraard wel tevoorschijn gekomen, maar je hebt 'posterisation' op de onderkant van de romp: van die rare puntjes die er niet horen.
- X maal gekopieerde stukken bos rechtsachter vallen meteen op.
En verder, maar dat is gewoon een mening, vind ik het grote onzin om zo'n beetje alles behalve de kist weg te klonen. Niet alleen is het verminking van de waarheid (het eindresultaat doet een onwetende toch vermoeden dat de scène er zo uit zag) maar het haalt ook het perspectief uit de plaat in dit geval.
Janos, beslist niet om je af te z**ken maar zo kijk ik er tegenaan! Ik vind de originele compositie helemaal niet verkeerd, de kist staat mooi tussen de overige objecten in en dat geeft evenwicht.

Dit is trouwens wel een goed voorbeeld van een situatie waarin RAW veel nut heeft: het licht is tamelijk ongunstig met heel veel contrast. Via RAW kun je een range van wel 11 stops opslaan (tegen ca. 7 met een diafilm), daarmee is denk ik zelfs in dit moeilijke geval een goed eindresultaat te maken. In je 1e jpg is de schaduw onder de bomen al helemaal zwart maar de lucht heeft nog wat speling voordat er white-out optreedt. Als geheel had hij dus iets heller belicht kunnen worden maar je Normal Program kan dat niet zelf, je moet compenseren (of gewoon een paar keer schieten met wat variatie).

Dit is meer wat ik ervan zou maken (ook minder dan 10 minuten), maar op basis van jouw 1e jpg hier dus dat beperkt de mogelijkheden. Als je niet wilt dat ik met jouw foto knutsel haal ik hem weg hoor, hij is van jou tenslotte!

Image

Erik
What four words, Jimmy!?!
User avatar
sfeyenoord1
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1567
Joined: 05 Mar 2006, 17:40
Type of spotter: An enjoying one
Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
Contact:

Post by sfeyenoord1 »

Stuk beter naar mening Erik :wink: En ben het helemaal met je eens! :wink:

Oefening baart kunst Janos! :)
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11226
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Key wrote:Dit is meer wat ik ervan zou maken
Hm, mijn site doet moeilijk. Daar ligt het aan als je geen foto ziet!

Erik
User avatar
Janos
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 720
Joined: 28 Oct 2004, 11:54
Location: Alphen aan den Rijn
Contact:

Post by Janos »

Dit is meer wat ik ervan zou maken (ook minder dan 10 minuten), maar op basis van jouw 1e jpg hier dus dat beperkt de mogelijkheden. Als je niet wilt dat ik met jouw foto knutsel haal ik hem weg hoor, hij is van jou tenslotte!
Nee hoor, dit is geen enkel probleem, commentaar is altijd welkom.
Ik gaf ook al aan dat de foto beter kan maar ik wilde alleen maar laten zien hoe makkelijk je b.v. die brandblusser weghaald waar veel mensen problemen mee hebben. Overigens heb ik deze foto verwijderd uit mijn bestand omdat ik hem niet naar mijn zin kon bijwerken. Vooral de extra vlekjes vond ik ook heel lelijk.
User avatar
Flanker27
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 742
Joined: 07 Mar 2007, 15:46
Type of spotter: mainly mil or it has to be Russian
Location: Twenthe
Contact:

Post by Flanker27 »

@Iwan, hoe heb je die zweem nu weggehaald?

Misschien een idee om meerdere Harriers hier te posten en te kijken of en hoe we ze kunnen verbeteren? Ik heb er zelf bijna net zo eentje als hierboven.
Michel
EOS200D, 18-135 IS, sigma 50-500
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Flanker27 wrote:@Iwan, hoe heb je die zweem nu weggehaald?
Sorry voor de wat late uitleg, maar eerder een volledige reactie geven was niet mogelijk. Om te beginnen heb ik het juiste zwart- en witpunt gekozen, en daarna heb ik middels de curve het contrast een beetje verhoogd. Dat was alles wat er nodig was om de zweem eruit te halen.

Ik zie nu dat ik een klein beetje te enthousiast ben geweest aan de onderkant van de curve, waardoor de schaduwpartijen ietsje te donker zijn geworden. Ben dus een klein beetje doorgeschoten in mijn vliegensvlugge bewerking.

Let wel, het contrast veranderen doe ik NOOIT met de optie "Brightness & Contrast". Die knop hadden ze er namelijk uit moeten slopen, uit Photoshop. In plaats daarvan kun je jezelf veel beter trainen in de functies "Levels" en "Curves". Oh ja, en ook nooit rechtstreeks op de foto bewerken, maar op speciale bewerkingslagen.

Groetjes,
Iwan
User avatar
EHAM
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3409
Joined: 30 Apr 2005, 21:32
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Joost de Wit
Location: Hoofddorp
Contact:

Post by EHAM »

"t Wordt volgens mij tijd dat er weer eens een Photoshopcursus komt (bij deze geef ik me alvast op :P) .
Ik gebruik namelijk wel Brightness & Contrast, gebruik ook Levels maar nooit Curves en van speciale bewerkingslagen heb ik nog nooit gehoord.
Er valt nog veel te leren voor mij :) .
Joost de Wit
Image
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Hi Joost,

Met alle genoegen organiseer ik weer een Photoshop cursus, maar ik weet niet of er genoeg animo voor is. Voor een volle cursus zijn 12 personen nodig, en ik weet niet of ik die bij elkaar ga krijgen.

Wellicht als ik een combinatiecursus maak van Photoshop en Lightroom, dat er dan iets meer gegadigden zijn...... Wellicht even de vingers omhoog als mensen interesse hebben ?

Ciao,
Iwan
Post Reply

Return to “Photography”