Ash clouds 2010

ImageImageLogs and news for those airports and airfields in The Netherlands not covered in the subforums.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: ash clouds

Post by Key »

andel wrote:Maar zou dit misschien iets te maken hebben met het visit van Obama aan Polen !?.
Nee. In feite gold de sluiting van het luchtruim de hele tijd al vanaf surface tot FL245, voor zover ik dat uit NOTAMs kon halen tenminste. Als je daarboven gaat vliegen weet je echter nooit zeker dat je niet omlaag hoeft, en het aandoen van een vliegveld is op die manier sowieso onmogelijk natuurlijk.
Daarnaast is het volgens ICAO niet toegestaan om klaringen uit de delen voor IFR-vluchten (op instrumenten) in luchtruim waar zich vulkanische as bevindt of vermoed wordt. In de praktijk komt dit erop neer dat geen enkele lijn- of vergelijkbare vlucht terecht kan.
De NL-autoriteiten doen er dus nog een stapje bovenop door gewoon alles te verbieden, t/m zweefvliegtuigen die met de lier een rondje veld willen doen...

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: ash clouds

Post by Otto »

Hoi Key hier zweven we een beetje tussen wel/niet :lol:
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: ash clouds

Post by Otto »

Er is dus toestemming (IVW) voor:

(B0188/10 NOTAMN
Q)EHAA/QAFCH/IV/NBO/E/000/999/5255N00454E137
A)EHAA B)1004171300 C)1004241200 EST
E)AFTER CAREFUL CONSIDERATION CAA-NL HAS DECIDED TO EXEMPT NON-MOTORIZED AIRCRAFT, I.E. GLIDERS, HOT AIR BALLOONS, NON MOTORIZED HANGGLIDERS AND PARAGLIDERS FROM THE CLOSURE OF THE AMSTERDAM FIR DUE TO THE VOLCANIC ASH CLOUD. NEVERTHELESS, CAA-NL RECOMMENDS INCREASED MONITORING OF THE FLIGHT SPEED AND HEIGHT INDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE RISK AREA. IF ANY ABNORMAL INDICATION OR SUDDEN INDICATION CHANGE IS NOTICED, MAKE A NORMAL LANDING AS SOON AS POSSIBLE. ANY ABNORMALITIES SHOULD BE REPORTED TO CAA-NL (IVW). FLIGHTS ARE AT OWN DISCRETION. FOR NON-MOTORIZED AIRCRAFT THE RULES APPLY AS IN NORMAL SITUATION.)
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: ash clouds

Post by Otto »

De eerste Ballon is een feit (PH-ESG)

En als er 1 ballon over de dam is volgt de rest: PH-LAP, PH-LKM, PH-MMO, PH-GRX :lol:
Last edited by Otto on 17 Apr 2010, 16:18, edited 2 times in total.
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3941
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: ash clouds

Post by Gerard »

In Frankfurt komen nu net de eerste LH's weer binnen. VFR ferry-flights uit München.
Gerard
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: ash clouds

Post by Key »

Otto wrote:AFTER CAREFUL CONSIDERATION CAA-NL HAS DECIDED TO EXEMPT NON-MOTORIZED AIRCRAFT
Goed! :D
Gerard wrote:In Frankfurt komen nu net de eerste LH's weer binnen. VFR ferry-flights uit München.
Hulde. Over 'het buitenland' wel verder hier aub...

Erik - danke
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Re: ash clouds

Post by Otto »

(A0453/10 NOTAMR A0450/10
Q)EHAA/QAFLC/IV/NBO/E/000/245/5255N00454E137
A)EHAA B)1004171343 C)1004172359 EST
E)DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN THE AMSTERDAM FIR, ALL CIVIL IFR AND VFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.)
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: ash clouds

Post by aviodromefriend »

andel wrote:En wat betreft Obama zullen ze een risico nemen met de president door hem naar Polen te laten gaan ?.
Denk t niet :lol:
Misschien over de Noordpool, eventueel over Rusland (kan hij meteen ook Medvedev meenemen). In ieder geval om de wolk heen. Overigens heb ik gisteren gehoord dat de begrafenis absoluut niet zou worden uitgesteld (uitspraak door de familie van de overledene). Eventueel dan maar niet met iedere hoogwaardigheidsbekleder.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
DJMikey
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1109
Joined: 26 Jun 2003, 16:48
Location: Den Bosch, Netherlands
Contact:

Re: ash clouds

Post by DJMikey »

Na zonsondergang worden enkele testvluchten uitgevoerd, KLM vliegt lege kisten van Dusseldorf naar Amsterdam om te meten hoeveel schade de aswolk oplevert ... we zullen wel zien wat dat oplevert! Gehoord op de tv bij Eén vandaag, neem aan dat dat klopt.
Mike Schoenmaker
Vice-president / Activities / PR
KNVOL, region Noord-Brabant / Noord Limburg
User avatar
jimmy van drunen
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6513
Joined: 23 Dec 2006, 22:32
Type of spotter: Photographer
Location: Tilburg, near EHGR RWY28

Re: ash clouds

Post by jimmy van drunen »

KL7051 gaat er zo uit! :wink:
User avatar
Copter
Moderator
Moderator
Posts: 2251
Joined: 09 Nov 2002, 17:10
Subscriber Scramble: yes !
Location: The Netherlands
Contact:

Re: ash clouds

Post by Copter »

De minister van Verkeer en Waterstaat heeft ontheffing verleend (om te vliegen) aan de helikopters die morgen ingezet worden om de Amstel Gold Race vanuit de lucht te filmen.

Bron: L1 (http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_ ... age/1_1013" onclick="window.open(this.href);return false;)

By the way, ik was vandaag op Budel. Wel vreemd om enkele kilometers verder, boven België, wel gewoon sportvliegtuigen te zien vliegen :shock: Het terrein naast de landingsbaan was vandaag overigens het domein van een aantal reeen die hier nu eens rustig konden grazen :D .
User avatar
Bendavid2
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 455
Joined: 11 Dec 2008, 20:04

Re: ash clouds

Post by Bendavid2 »

Ik zie nu relatief veel activiteit boven Italie en in Oost-Frankrijk. Hoe staat het daar? Zijn dat ook ferry flights of iets anders?
My pictures at flickr
My pictures at Airliners.net
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

dinges

Post by Custom addict »

VFR vluchten zijn vanaf nu toegestaan. Echter moet na elke vlucht wel een raportje opgemaakt
worden en naar het KNMI sturen. Daarnaast is alles op eigen risico. Dit geld voor alle vluchten
van de grond tot fl245. IFR vluchten blijven wel gestaakt.

Dus de eerste vluchten kunnen gaan beginnen iemand al een update voor welke kist de eerste is?
Always a different day with aviation
User avatar
JS50557
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4126
Joined: 22 May 2003, 13:17
Location: Hoofddorp (Toolenburg)
Contact:

Re: EHAM 18-04-2010

Post by JS50557 »

Custom addict wrote:VFR vluchten zijn vanaf nu toegestaan. Echter moet na elke vlucht wel een raportje opgemaakt
worden en naar het KNMI sturen. Daarnaast is alles op eigen risico. Dit geld voor alle vluchten
van de grond tot fl245. IFR vluchten blijven wel gestaakt.

Dus de eerste vluchten kunnen gaan beginnen iemand al een update voor welke kist de eerste is?
Wat houdt dit concreet in?
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: EHAM 18-04-2010

Post by Custom addict »

JS50557 wrote:Wat houdt dit concreet in?
dat feitelijk de vluchten weer zijn begonnen maar dat ze alleen op zicht in het nederlandse
luchtruim mogen vliegen en niet op de instrumenten (zie auto-pilot etc). En als ze geland
zijn moeten ze een bericht sturen naar het KNMI over de omstandigheden van de vlucht
of ze schade hebben etc. Is verplicht voor alle vluchten die vliegen behalve politie SAR en trauma heli's
Always a different day with aviation
Post Reply

Return to “Spotting Netherlands”