Transavia praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
-
- Scramble Newbie
- Posts: 26
- Joined: 04 Mar 2009, 14:38
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
En de KLM -700s zijn ook K2's
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Op de BXU na (is een -8BK) zijn alle KLM -800s ook 8K2 versies, inclusief diegene on order. Zelfs de -900 staan als 9K2 in de boeken.B767-300ER wrote:De laatste NG orders waren toch al van de gezamenlijke groep, daar KLM nu 738's krijgt met het 8K2 (Transavia) type ipv 806 (KLM) ?
Groeten,
Ron
Ron
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Trans heeft als eerste binnen de groep de NG's besteld. De specs zijn wel gezamenlijk met de KLM afgesproken om uitwisselbaarheid (zgn 'MILA' programma) mogelijk te maken. Omdat de 'K2' dus helemaal gecertificeerd was is de KLM hierop meegelift. Scheelt een hoop euries de '06' ook weer gecertificeerd te krijgen. Vandaar dat de NG's bij de KLM ook 'K2' hebben gekregen. er zitten weliswaar wat kleine verschillen in de HV en KL kisten (geen HF, single FMC bij KLM, bekende transmit knopje op glareshield bij KLM en in de cabine wat verschillen (grotere fwd pantry bij KLM, video bij HV, flight safety equipment soms op andere plaatsen aan boord etc)
Frank
Frank
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Frank,HV757 wrote:Trans heeft als eerste binnen de groep de NG's besteld. De specs zijn wel gezamenlijk met de KLM afgesproken om uitwisselbaarheid (zgn 'MILA' programma) mogelijk te maken. Omdat de 'K2' dus helemaal gecertificeerd was is de KLM hierop meegelift. Scheelt een hoop euries de '06' ook weer gecertificeerd te krijgen. Vandaar dat de NG's bij de KLM ook 'K2' hebben gekregen. er zitten weliswaar wat kleine verschillen in de HV en KL kisten (geen HF, single FMC bij KLM, bekende transmit knopje op glareshield bij KLM en in de cabine wat verschillen (grotere fwd pantry bij KLM, video bij HV, flight safety equipment soms op andere plaatsen aan boord etc)
Frank
Zijn de fwd pantry's bij de KLM ondertussen niet al aangepast?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Niels,
aan de cabinekant is er een deel vanaf gehaald om ook meer stoelen (180) te accommoderen. Dit was een los blok aan de kant van de servicedoor. Aan kant van de entrydoor is achter galley 7 de coatroom al gesneuveld. Het blok aan weerszijden van de fwd servicedoor is echter groter dan de hv versie, dwz, de ruimte tussen galley 1 (achter de cockpit) en galley 2 (voor de cabine) is breder.
Frank
aan de cabinekant is er een deel vanaf gehaald om ook meer stoelen (180) te accommoderen. Dit was een los blok aan de kant van de servicedoor. Aan kant van de entrydoor is achter galley 7 de coatroom al gesneuveld. Het blok aan weerszijden van de fwd servicedoor is echter groter dan de hv versie, dwz, de ruimte tussen galley 1 (achter de cockpit) en galley 2 (voor de cabine) is breder.
Frank
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Iemand die bekend is met Transavia die mij antwoord kan geven op deze vraag?
klikkerdeklik
Bedankt alvast!
klikkerdeklik
Bedankt alvast!
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- janneman36
- Scramble Senior
- Posts: 459
- Joined: 30 Aug 2010, 22:48
- Type of spotter: F2
- Location: EHRD
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Zoals in je andere topic inderdaad rij 15 en 16 en alleen op rij 16 kan je stoel naar achteren op rij 15 dus niet.B767-300ER wrote:Iemand die bekend is met Transavia die mij antwoord kan geven op deze vraag?
klikkerdeklik
Bedankt alvast!
Jan
spotting is just like fishing only less slippery.....
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Was me ondertussen bekend, maar evengoed mijn dank!
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Op 13 & 15 november gaan er 2 kisten naar MSP. Is er bekend over welke kisten het gaat? En staan er nog meer op de planning om verhuurd te worden?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Lees meer over de marktpositie van Transavia hier:
http://centreforaviation.com/analysis/t ... urt-122964
http://centreforaviation.com/analysis/t ... urt-122964
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Op dit moment staan de volgende datum gepland voor terugkeer van de GOL kisten, waarbij opvalt dat de laatste pas begin november terug gaat
5 September
26 September
3 oktober
24 oktober
5 november
5 September
26 September
3 oktober
24 oktober
5 november
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Herfstvakantie loopt wat laat dit jaar.
Wellicht daarmee te maken?
[ Post made via Mobile Device ]
Wellicht daarmee te maken?
[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Als iemand hier de regi's bij kan zetten, dan ben ik een blij manvrieswj wrote:Op dit moment staan de volgende datum gepland voor terugkeer van de GOL kisten, waarbij opvalt dat de laatste pas begin november terug gaat
5 September
26 September
3 oktober
24 oktober
5 november
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Mensen van Transavia,
Wellicht een rare vraag en weet niet of iemd hier antwoord op heeft, maar hoe komt de dagelijkse vlootplanning van HV tot stand?
Werken ze met clusters waarin een aantal machines zitten die bepaalde rotaties draaien?
Hebben sommige meer motorvermogen dan anderen?
Hebben sommige machines ene hoger of lager startgewicht dan anderen? En zijn ze daardoor dedicated op een bepaald cluster van vluchten?
Reden waarom ik dit vraag is dat ik de historie van mijn vlucht van 31 augustus as. zit op te vragen. Sinds 1 april wordt mijn vlucht (HV 663 naar LPA op zaterdag) door slechts 3 verschillende machines gevlogen (HSA, HSC en HZE). Op een vloot van ruim 20 737-800's vond ik dit vrij apart dat het slechts 3 machines betreft die deze zaterdag HV 663 rotatie vliegen. Iemand die mij daar uitleg op kan geven? Of is het gewoon toeval?
Groeten Niels
Wellicht een rare vraag en weet niet of iemd hier antwoord op heeft, maar hoe komt de dagelijkse vlootplanning van HV tot stand?
Werken ze met clusters waarin een aantal machines zitten die bepaalde rotaties draaien?
Hebben sommige meer motorvermogen dan anderen?
Hebben sommige machines ene hoger of lager startgewicht dan anderen? En zijn ze daardoor dedicated op een bepaald cluster van vluchten?
Reden waarom ik dit vraag is dat ik de historie van mijn vlucht van 31 augustus as. zit op te vragen. Sinds 1 april wordt mijn vlucht (HV 663 naar LPA op zaterdag) door slechts 3 verschillende machines gevlogen (HSA, HSC en HZE). Op een vloot van ruim 20 737-800's vond ik dit vrij apart dat het slechts 3 machines betreft die deze zaterdag HV 663 rotatie vliegen. Iemand die mij daar uitleg op kan geven? Of is het gewoon toeval?
Groeten Niels
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Roel
- Scramble Die-Hard
- Posts: 967
- Joined: 09 Nov 2005, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Nee
- Location: 's-Hertogenbosch
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Hoi Niels,
Voor de vlootplanning spelen er een boel factoren mee. Oa de cycles en flighthours, maar ook dagelijkse onderhoudchecks etc. Verder zie je ook dat de nieuwere kisten (lees PH-HS* serie) worden ingezet op de langere routes zoals SSH, HRG, DXB en SID. Dit heeft oa te maken met de zogenaamde fuel flow van deze machines. Simpel gezegd zijn deze qua brandstof verbruik zuiniger. Zo zijn er nog meerdere aspecten waar rekening mee gehouden wordt. Zo worden de GOL machines vaker ingezet richting Griekenland ivm de short field performance. Machines met een hogere MTOW (Max Take Off Weight) worden ingezet op vakantie bestemmingen. Een hoger MTOW betekend een hogere toegestane payload (payload = passagiers, bagage en cargo) en dus de mogelijkheid om meer vakantiegangers mee te nemen.
Om terug te komen op jouw vlucht. De HV663 vliegt LPA-EIN-GRQ-LPA. In EIN vind er een crewchange plaats waardoor EIN-GRQ-LPA-AMS door heavy crew (3 om 5) wordt uitgevoerd. Binnen de HV vloot zijn er 5 kisten welke geschikt zijn voor een Heavy Crew Rest. Een heavy crew rest wilt zeggen dat er een zogenaamde tent in de cabine wordt ingebouwd thv rij 6DEF en 7DEF waar de crew kan rusten. De 5 kisten met HCR mogelijkheid zijn de HSA, HSB, HSC, HZE en HZF. Vandaar dat deze kisten worden ingezet op jouw vlucht.
[ Post made via Mobile Device ]
Voor de vlootplanning spelen er een boel factoren mee. Oa de cycles en flighthours, maar ook dagelijkse onderhoudchecks etc. Verder zie je ook dat de nieuwere kisten (lees PH-HS* serie) worden ingezet op de langere routes zoals SSH, HRG, DXB en SID. Dit heeft oa te maken met de zogenaamde fuel flow van deze machines. Simpel gezegd zijn deze qua brandstof verbruik zuiniger. Zo zijn er nog meerdere aspecten waar rekening mee gehouden wordt. Zo worden de GOL machines vaker ingezet richting Griekenland ivm de short field performance. Machines met een hogere MTOW (Max Take Off Weight) worden ingezet op vakantie bestemmingen. Een hoger MTOW betekend een hogere toegestane payload (payload = passagiers, bagage en cargo) en dus de mogelijkheid om meer vakantiegangers mee te nemen.
Om terug te komen op jouw vlucht. De HV663 vliegt LPA-EIN-GRQ-LPA. In EIN vind er een crewchange plaats waardoor EIN-GRQ-LPA-AMS door heavy crew (3 om 5) wordt uitgevoerd. Binnen de HV vloot zijn er 5 kisten welke geschikt zijn voor een Heavy Crew Rest. Een heavy crew rest wilt zeggen dat er een zogenaamde tent in de cabine wordt ingebouwd thv rij 6DEF en 7DEF waar de crew kan rusten. De 5 kisten met HCR mogelijkheid zijn de HSA, HSB, HSC, HZE en HZF. Vandaar dat deze kisten worden ingezet op jouw vlucht.
[ Post made via Mobile Device ]
Krgds,
Roel
Roel