NAC Fokker-130
Forum rules
- js51672
- Scramble Addict
- Posts: 2279
- Joined: 04 Nov 2002, 08:46
- Type of spotter: ..
- Subscriber Scramble: no more
- Location: EHEH and EHBD area
Re: Rekkof XF-Series
Wereldwijd wordt de F100 nog geroemd en geeerd.
Ik zie wel degelijk een markt van honderden toestellen.
Er is namelijk technisch gezien nooit een gelijkwaardig toestel op de markt geweest.
De CrJ- toestellen zijn zeker niet perfect, de Emb190"s zijn echt niet zo goed!
Een handelaar in die Fokker's krijgt dit vanuit de markt terug.
Er is een wilde vraag naar 2hands Fokkers, omdat ze nog zo goed zijn
natuurlijk kwam er een moment dat de vraag ging afnemen, juist omdat er geen productielijn meer was.
Gezien deze er nu weer gaat komen, zal je zien dat de vraag weer gaat toenemen, omdat er weer een lijn voor productie komt
Ik zie wel degelijk een markt van honderden toestellen.
Er is namelijk technisch gezien nooit een gelijkwaardig toestel op de markt geweest.
De CrJ- toestellen zijn zeker niet perfect, de Emb190"s zijn echt niet zo goed!
Een handelaar in die Fokker's krijgt dit vanuit de markt terug.
Er is een wilde vraag naar 2hands Fokkers, omdat ze nog zo goed zijn
natuurlijk kwam er een moment dat de vraag ging afnemen, juist omdat er geen productielijn meer was.
Gezien deze er nu weer gaat komen, zal je zien dat de vraag weer gaat toenemen, omdat er weer een lijn voor productie komt
Re: Rekkof XF-Series
Twee dingen bevreemden mij:
a) Waarom denken 'we hier met zijn allen' aan een lijn in Nederland? Als ik baasje Rekkof was zou ik een lijntje in China o.i.d. openen: goedkoper personeel, niet slechter opgeleid, m.a.w. meer verkopen, eerder uit de aanloopkosten en meer winst. Voilá. Een lijn in Nederland opzetten kost net zo veel tijd (waar haal je de geschoolde mensen vandaan?) en vreselijk veel geld (salarissen liggen hier wel een tikkie hoger dan 'daaro'). Dus: spotterstechnisch worden we er mogelijk helemaal niet zoveel wijzer van!
b) Wat wordt 'de BV Nederland' wijzer van een one trick pony als Rekkof die 'ouwe kisten gaat oplappen'/'oude modellen gaat verkopen'? En die vanwege de prijsstelling niet aan ontwikkeling van nieuwe modellen kan doen? Feitelijk zijn ze van plan om gewoon een assemblagecentrum te starten. Geen design spin off, alleen handjes.
Kan iemand mij deze verwonderingen uitleggen?
a) Waarom denken 'we hier met zijn allen' aan een lijn in Nederland? Als ik baasje Rekkof was zou ik een lijntje in China o.i.d. openen: goedkoper personeel, niet slechter opgeleid, m.a.w. meer verkopen, eerder uit de aanloopkosten en meer winst. Voilá. Een lijn in Nederland opzetten kost net zo veel tijd (waar haal je de geschoolde mensen vandaan?) en vreselijk veel geld (salarissen liggen hier wel een tikkie hoger dan 'daaro'). Dus: spotterstechnisch worden we er mogelijk helemaal niet zoveel wijzer van!
b) Wat wordt 'de BV Nederland' wijzer van een one trick pony als Rekkof die 'ouwe kisten gaat oplappen'/'oude modellen gaat verkopen'? En die vanwege de prijsstelling niet aan ontwikkeling van nieuwe modellen kan doen? Feitelijk zijn ze van plan om gewoon een assemblagecentrum te starten. Geen design spin off, alleen handjes.
Kan iemand mij deze verwonderingen uitleggen?
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Rekkof XF-Series
a) Als de kisten maar goed genoeg zijn dan is de aankoopprijs op dit moment minder van belang. Het is geen verzadigde markt, geen commodity zo je wil, en daardoor concurreert een fabricant niet alleen op prijs. Als ik de verhalen mag geloven, dan kan een nieuwe Fokker nog steeds zeer concurrerend zijn als het gaat om verbruik en levensduur.
b) Nu stel je het zo te zien nog iets te simpel. Ze gaan bij mijn weten niet oude airframes opknappen, maar totaal nieuwe kisten bouwen. Weliswaar gebaseerd op een oud frame, maar laten we eerlijk zijn, dat zijn B737s op dit moment ook. Dat neemt niet weg dat voorlopig er maar één model gebouwd wordt, maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Als de verkoop genoeg is dan kunnen ze met die lopende lijn een nieuwe ontwikkeling financeren.
Mijn gedachte, ben benieuwd wat anderen ervan denken, op zich zijn het wel interessante vragen namelijk.
Erwin
b) Nu stel je het zo te zien nog iets te simpel. Ze gaan bij mijn weten niet oude airframes opknappen, maar totaal nieuwe kisten bouwen. Weliswaar gebaseerd op een oud frame, maar laten we eerlijk zijn, dat zijn B737s op dit moment ook. Dat neemt niet weg dat voorlopig er maar één model gebouwd wordt, maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Als de verkoop genoeg is dan kunnen ze met die lopende lijn een nieuwe ontwikkeling financeren.
Mijn gedachte, ben benieuwd wat anderen ervan denken, op zich zijn het wel interessante vragen namelijk.
Erwin
- Custom addict
- Scramble Junior
- Posts: 160
- Joined: 17 May 2009, 19:21
- Type of spotter: F3
- Location: Tienhoven
Re: Rekkof XF-Series
Daarnaast zijn de arbeidskosten in bijv. Amerika (Boeing) en Groot-Britanie, Frankrijken Duitsland (airbus) ook
niet echt weinig. En toch verkopen deze kisten bij wijze van spreken als warme broodjes. Voor dit soort luxe
goederen zal men niet zo snel op de kosten letten. Er word meer gekeken naar de veiligheid en comfort dan naar
de aanschafprijs. Die word toch wel terug verdient, of het nu 1 miljoen kost of 10 miljoen.
niet echt weinig. En toch verkopen deze kisten bij wijze van spreken als warme broodjes. Voor dit soort luxe
goederen zal men niet zo snel op de kosten letten. Er word meer gekeken naar de veiligheid en comfort dan naar
de aanschafprijs. Die word toch wel terug verdient, of het nu 1 miljoen kost of 10 miljoen.
Always a different day with aviation
Re: Rekkof XF-Series
Sorry, maar zelden zo weinig respect voor de economische theorieën gezien als dit. (Boeing en Airbus zijn spelers uit een ander deel van de markt dan Rekkof-to-be. Daar ga ik niet op in.) Waar het de afnemer om gaat is kosten versus opbrengst. Als je onmiddellijk meer kosten hebt bij de aanschaf van een kist (of dat nou via lease is of directe aanschaf) is de prijs (dus de fabricagekosten, dus de loonkosten) behoorlijk van belang. Kwaliteit wordt pas echt gewaardeerd als je a) geld over hebt (maar wie heeft er nou nog geld over in de luchtvaart?); of b) als de producten die in jouw aandachtsgebied liggen ongeveer even duur zijn. En hoor ik jou nou zeggen dat een E195 onveiliger is dan een Fokker 100?Custom addict wrote:Daarnaast zijn de arbeidskosten in bijv. Amerika (Boeing) en Groot-Britanie, Frankrijken Duitsland (airbus) ook
niet echt weinig. En toch verkopen deze kisten bij wijze van spreken als warme broodjes. Voor dit soort luxe
goederen zal men niet zo snel op de kosten letten. Er word meer gekeken naar de veiligheid en comfort dan naar
de aanschafprijs. Die word toch wel terug verdient, of het nu 1 miljoen kost of 10 miljoen.
(Overigens zijn de productielonen in de VS en de europese landen die je noemt lager dan hier.)
En Erwin, je hebt gelijk, ik probeerde te zeggen dat er nieuwe frames obv oude mallen gebouwd gaan worden. Weinig innovatie aan die kant, terwijl de E195 en CSeries een generatie nieuwer zijn. Dat heeft als Rekkof voordeel proven technology (alhoewel, proven: hoeveel Fokkertjes 100 zijn er al door hun hoefjes gezakt? Is een issue dat sinds de proefvluchten al optreedt) en als nadeel dat er geen grote 'mooie nieuwe dingen' in het frame kunnen zitten. Tsja.
Wat Rekkof nartuurlijk als extreem minpunt heeft is dat ze geen "familie" kan aanbieden: uiteindelijk is dat op een andere schaal ook de nekslag geweest voor een zelfstandig McDonnell-Douglas (tussen de MD-88 en de MD-11 zat gewoon niks, en dat was niet uit te houden).
Al met al denk ik dat er mogelijk (!) een markt bestaat voor een aantal nieuwe frames, voor specifieke klanten, maar dat we Rekkof bij de eendagsvliegen mogen gaan onderbrengen.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Rekkof XF-Series
ff tussendoor:pjotrtje wrote:
...Rekkof-to-be.
...
Volgens mij is het al "Rekkof-it-was". Volgens hun persbericht heten ze tenslotte sinds twee weken "Next Generation Aircraft BV".
Jaap
Subscription dept.
Editor Scramble Magazine
Editor Scramble Magazine
Re: Rekkof XF-Series
Kan die tenaamstelling bij de KvK niet vinden. Rekkof N.V. wel.Jaap wrote:ff tussendoor:pjotrtje wrote:
...Rekkof-to-be.
...
Volgens mij is het al "Rekkof-it-was". Volgens hun persbericht heten ze tenslotte sinds twee weken "Next Generation Aircraft BV".
Jaap
Groeten,
Stefan
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 12 Jan 2007, 18:23
- Location: Lopik
Re: Rekkof XF-Series
pjotrtje wrote: (alhoewel, proven: hoeveel Fokkertjes 100 zijn er al door hun hoefjes gezakt? Is een issue dat sinds de proefvluchten al optreedt)
Dit is een klein beetje kort door de bocht. De Fokkers vliegen rond met 2 type landing gears. Je raadt t al: een ouder type en een nieuwer type. Er zijn nog geen kisten door hun hoeven gezakt met het nieuwer type gear, waarop het onderhoud correct is uitgevoerd.
Dit is een klein beetje kort door de bocht. De Fokkers vliegen rond met 2 type landing gears. Je raadt t al: een ouder type en een nieuwer type. Er zijn nog geen kisten door hun hoeven gezakt met het nieuwer type gear, waarop het onderhoud correct is uitgevoerd.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Rekkof XF-Series
Bovendien is het gevalletje tijdens de proefvluchten op Eelde iets anders dan de incidenten tijdens de operationele periode van de "oude" toestellen. Ze hadden bij Fokker het idee opgevat om de sterkte van het gear te bepalen door steeds harder te landen, en te kijken hoe ver ze konden gaan tot het mis ging. Dat geval was (hoewel de pers natuurlijk anders wilde doenm geloven) ingecalculeerd dat het zou gebeuren, alleen niet wanneer.Fulcrum1974 wrote:pjotrtje wrote: (alhoewel, proven: hoeveel Fokkertjes 100 zijn er al door hun hoefjes gezakt? Is een issue dat sinds de proefvluchten al optreedt)
Dit is een klein beetje kort door de bocht. De Fokkers vliegen rond met 2 type landing gears. Je raadt t al: een ouder type en een nieuwer type. Er zijn nog geen kisten door hun hoeven gezakt met het nieuwer type gear, waarop het onderhoud correct is uitgevoerd.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Rekkof XF-Series
Wat een ongeloofelijk broodje aap zit je hier te verkondigen.Bovendien is het gevalletje tijdens de proefvluchten op Eelde iets anders dan de incidenten tijdens de operationele periode van de "oude" toestellen. Ze hadden bij Fokker het idee opgevat om de sterkte van het gear te bepalen door steeds harder te landen, en te kijken hoe ver ze konden gaan tot het mis ging. Dat geval was (hoewel de pers natuurlijk anders wilde doenm geloven) ingecalculeerd dat het zou gebeuren, alleen niet wanneer.
Ik denk niet dat je veel piloten gaat vinden die erop zitten te wachten om met 200 km per uur lekker overdwars over de baan te gaan schuiven.
Bovendien denk ik dat de ingenieur die dit voorsteld standrechtelijk door de verkoopafdeling wordt ge-executeerd.
Ga maar eens aan de rijksluchtvaartdienst uitleggen dat je expres tot het crashpunt aan het testen bent op een normaal en onvoorbereid vliegveld.
Testen tot destructie doet je op je structural airframe en niet met vliegende prototypes op willekeurige luchthavens.
rgds
EC
- js51672
- Scramble Addict
- Posts: 2279
- Joined: 04 Nov 2002, 08:46
- Type of spotter: ..
- Subscriber Scramble: no more
- Location: EHEH and EHBD area
Re: Rekkof XF-Series
Er zijn heel wat Retro-pirboeken voor geschreven om modificaties uit te voeren, om dat landingsgestel normaal te krijgen.
Werden op segment 114 op spl al ingebouwd!
Werden op segment 114 op spl al ingebouwd!
- JS50557
- Scramble Master
- Posts: 4126
- Joined: 22 May 2003, 13:17
- Location: Hoofddorp (Toolenburg)
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
Blijft afwachten, heb wel begrepen dat plannen concreter zijn dan ooit.
Heb ook op in een loods F100 mallen zien staan en een rompachterstuk.
Wie weet horen we op 1 van de komende luchtvaartshows meer...
Heb ook op in een loods F100 mallen zien staan en een rompachterstuk.
Wie weet horen we op 1 van de komende luchtvaartshows meer...
Re: Rekkof XF-Series
En? Nog nieuws over het altijd spannende Rekkof gebeuren? Kan toch niet zo zijn dat 'we' er 20 miljoen in stoppen en dat er vanaf dat moment niets meer over wordt gepubliceerd?
== All is well, as long as we keep spinning ==
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Rekkof XF-Series
Die 20 miljoen was bedoeld als lokkertje om andere partijen financieel over de brug te laten komen, las ik kort geleden in een statement van EZ. Als die dan niet komen: geld weg. (P.S. Zijn de schoenen al opgegeten? Zou zo maar eens niet hebben ge(vd)Hoeven.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 12 Jan 2007, 18:23
- Location: Lopik
Re: Rekkof XF-Series
Andere partijen? Welke andere partijen moeten financieel over de brug komen?aviodromefriend wrote:Die 20 miljoen was bedoeld als lokkertje om andere partijen financieel over de brug te laten komen, las ik kort geleden in een statement van EZ. Als die dan niet komen: geld weg. (P.S. Zijn de schoenen al opgegeten? Zou zo maar eens niet hebben ge(vd)Hoeven.