Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by ErikFB »

Men spreekt over 3 doden op de flightdeck en 6 verdere slachtoffers.
User avatar
E-R-I-C
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3819
Joined: 27 Aug 2004, 13:24

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by E-R-I-C »

NOS journaal zegt nu 9 doden
Eric
User avatar
benvincent7
Posts: 4
Joined: 15 Feb 2009, 11:34
Type of spotter: Simple Spotter

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by benvincent7 »

kiwi wrote:Head's up voor de mensen bij de Medisch Centra, er stonden wel 3 Lifeliners op de akker!

Verder wacht ik even met het volgen van de berichtgeving want de spoed uitzending van de NOS is een complete chaos. Dan weer verticaal uit de lucht gevallen, dan weer doorgestuiterd, dan weer geen doden dan 5-10 etc. etc. Vertel dan dat je niks weet. Helemaal verticaal uit de lucht gevallen zal het niet geweest zijn want die rechter motor ligt een flink eind van het toestel vandaan..
NOS zegt dat de motoren voor de crash zjin los gekomen, dat zal dan wel de reden zijn waarom de motoren een stukkie verder liggen

groetjes
deMoleman
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 157
Joined: 30 May 2007, 22:50
Location: Amsterdam(Slotermeer)

Planecrash Schiphol

Post by deMoleman »

Op, of op een akker nabij Sciphol is een 737-800toestel van Turkish airlines. flight (18)1952 neergestort. Op dit moment schijnen er 9 doden te zijn. Zie nos voor meer info
Canon 400D, Sigma 18-200mm DC
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11254
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Key »

benvincent7 wrote:motoren voor de crash zjin los gekomen
Klinkt als 'utter bull ==censored=='! Bij een crashlanding breekt vaak de motorophanging en komen ze een eind van het toestel tot stilstand. Laten we hier aub. niet de nonsens-ideeën uit de gewone media gaan kopiëren mensen, hoe goed bedoeld ook.

Erik
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by SPL »

die motoren hebben toch een soort van 'break system', bij een harde klap dat die 'netjes' afbreken.
*just doing my thing*
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22224
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Stratofreighter »

RTL7 kondigde daarnet Benno Baksteen aan als iemand die "een beetje deskundig is".... Laat maar... :roll:
Last edited by Stratofreighter on 25 Feb 2009, 13:14, edited 1 time in total.
Angèl
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 25
Joined: 17 Jan 2005, 01:59
Location: Uden
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Angèl »

Ik las op het brandweerforum
9 doden. 6 passagiers en 3 leden van de bemanning die zich in de cockpit bevonden
Bron is onbekend

Gr Angèl

EDIT: Bron: nos nieuws
User avatar
air-bus
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1198
Joined: 12 Mar 2008, 20:57
Location: EHAMstelveen

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by air-bus »

ErikFB wrote:De voorkanten van de vleugelranden zijn uitgeklapt zo te zien op de beelden. Is dat gebruikelijk vlak voor de landing en heeft dat ook invloed op een frame als dat in glijvlucht is ?
Dat is inderdaad standaard voor de landing. Het heeft namelijk als doel om meer lift te creëeren om bij lagere snelheden nog te kunnen vliegen. Als het vliegtuig in een glijvlucht is en zo ver mogelijk wil komen zullen de slats in eerste instantie niet uitgeklapt worden, omdat ze ook meer weerstand opleveren. Ze zullen zo kort mogelijk voor de landing uitgeslagen worden om op het laatste moment de snelheid ook te kunnen verlagen.
Image
User avatar
Bendavid2
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 455
Joined: 11 Dec 2008, 20:04

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Bendavid2 »

SPL wrote:die motoren hebben toch een soort van 'break system', bij een harde klap dat die 'netjes' afbreken.
Zitten aan 4 bouten die makkelijk afbreken. Zodat de vleugel intact blijft en de motor eraf is.

(Wat ik kan herinneren van de bijlmerramp)
My pictures at flickr
My pictures at Airliners.net
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11254
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Key »

SPL wrote: 'netjes' afbreken.
Ja, doorgaans is de constructie zodanig dat áls ze afbreken, ze dit doen met zo min mogelijk schade aan de rest van de structuur. (Maar dat is bij een impact met de grond verder niet van belang, in feite. Het is om een verder nog vliegend toestel ook zo te kunnen houden.)

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5086
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Thijs »

RTL Z meldt " Kerosine is van te voren gelost. "

Dit duidt op voorkennis mijn inziens, lijkt mij geen standaard procedure.
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by ErikFB »

air-bus wrote:
ErikFB wrote:De voorkanten van de vleugelranden zijn uitgeklapt zo te zien op de beelden. Is dat gebruikelijk vlak voor de landing en heeft dat ook invloed op een frame als dat in glijvlucht is ?
Dat is inderdaad standaard voor de landing. Het heeft namelijk als doel om meer lift te creëeren om bij lagere snelheden nog te kunnen vliegen. Als het vliegtuig in een glijvlucht is en zo ver mogelijk wil komen zullen de slats in eerste instantie niet uitgeklapt worden, omdat ze ook meer weerstand opleveren. Ze zullen zo kort mogelijk voor de landing uitgeslagen worden om op het laatste moment de snelheid ook te kunnen verlagen.
Ga er vanuit dat dat in normale bedrijfsvoering de regel is, maar in geval van fuelproblems en dus een glijvlucht zonder vermogen zal dat toch weerstand opleveren ?
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11254
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Key »

Thijs wrote:RTL Z meldt " Kerosine is van te voren gelost. "
Lijkt me ook onzin, volgens mij kan een 737 helemaal niet dumpen! Bovendien was het geen aangekondigde emergency, maar een plotse crash volgens alle berichten.

Nogmaals: aub hier geen speculaties of vage media-berichten, maar alleen zinnig nieuws. De rest kan hier, bij uw altijd geduldige herbergier.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by SPL »

Zoals op NOS te zien is worden de afhalers en familie leden bij de inlichtingen balie in aankomst 3 opgevangen en dan naar de Wildenhorst. Deze mensen waren tevreden hoe Schiphol de zaken aanpakt. Alles staat uiteraard in allerlei draaiboeken, maar de praktijk is toch net altijd weer een tikkeletje anders.
*just doing my thing*
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”