Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Nee er worden geen B777-200's genoemd, zij hebben er vier van genoteerd met een totaal straks van 28 vrachtkisten.
Er worden ook meer B747-400F's genoemd dan mij bekend zijn
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

philbrands wrote: Er worden ook meer B747-400F's genoemd dan mij bekend zijn
Hoeveel worden er genoemd?
ehusmann wrote: Niet is zo veranderlijk ...
Erwin
Dit was amper een maand geleden als ik goed ben geinformeerd, lijkt mij niet dat ze opeens hun strategie weer hebben omgegooid.
Dat jij persoonlijk van mening bent dat MP beter kan stoppen met passage, betekend niet automatisch dat ze dat ook daadwerkelijk gaan doen.Of kan je je mening staven me feiten/bronnen?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Of kan je je mening staven me feiten/bronnen?
Nog niet. Maar als je even puur naar de ontwikkelingen kijkt is het niet zo vreemd.

- pax Europa al een tijdje gestopt (terwijl de A320s net nieuw waren)
- pax intercontinentaal al jaren niet echt winstgevend, liet zeker geen groei zien
- markt op dit moment voor intercontinentaal is niet florisant
- 2 van de 6 B767 gaan er uit, de andere 4 staan op de nominatie te gaan, terwijl er nog geen duidelijkheid is over vervanging
- geen nieuwe toestellen besteld, geen zicht op tweedehands (en die ga je volgens mij niet in een paar maanden krijgen)
- cargo gaat er opeens veel kisten bijkrijgen, genoeg werk voor huidig personeel

Een directeur die dan zegt ´het heeft onze hoogste prioriteit´ is wat mij betreft een directeur van een voetbalclub die zegt voor 100% achter zijn trainer te staan... om hem de volgende dag de laan uit te sturen. Dat is alleen om de gemoederen rustig te houden.
Ik denk dan ook niet dat ze hun strategie hebben aangepast, ik denk simpelweg dat ze hun echte strategie nooit naar buiten hebben gebracht. Die overgang van AF/KL cargo naar Martinair die nu aanstaande lijkt, is ook niet pas afgelopen weekend bij iemand opgekomen. Daar wordt ongetwijfeld al veel langer over gesproken. In de aankondigingen van Martinair is dat tot dusverre nooit genoemd. Waarom niet? Simpel, ze konden dat nog niet doen, omdat dan het KLM personeel op de achterste benen zou staan.

Maar, we zullen het zien. Wat ik al zei, niets is zo veranderlijk....

Erwin
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

De cijfers wat betreft PAX vervoer bij MP zijn zwart ipv rood, dus pax vervoer gaat goed.
Vliegtuigen nomineren betekent nog niet dat ze vertrekken. (Okijk maar naar de oscar nominaties veel mensen hebben er een maar weinig krijgen daadwerkelijk het beeldje :ontopic: )

Geen zicht op tweedehands, hoezo niet? Heb eerder al gezegd dat ze druk bezig zijn aan het zoeken. Makkelijk zal het niet zijn, aangezien meestal aandeelhouders er niet zo gretig op zijn om te investeren in iets wat de laatste jaren niet echt winstgevend is geweest. Maar dat er vertrouwen in MP is, blijkt wel nu ze dus de vracht toe vertrouwen aan MP.

De opmerking over de directeur deel ik echt niet met je, gezien het feit dat na alle reorganisaties bij MP het beter gaat dan de laatste twee directeuren ooit hebben kunnen laten tonen. Het gaat niet florisant bij MP maar stukje bij beetje klimmen ze er weer boven op. Er wordt zelfs al gesproken dat eind 2010 MP weer zwarte cijfers kan tonen.


De zwarte cijfers zullen niet vet zijn als je begrijpt wat ik bedoel, maar quite draaien of een beetje winst zou voor MP personeel een opsteker zijn.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

B767-300ER wrote:
philbrands wrote: Er worden ook meer B747-400F's genoemd dan mij bekend zijn
B767-300ER wrote:Hoeveel worden er genoemd?



18 B747-400F,2 747-200F, 2 B777F en 7 MD-11F, dus ik was in mijn eerder bericht mbt 4 B777F's verkeerd.

bij de weg de bron is: http://www.verkehrsrundschau.de/martina ... 83732.html

Volgens mij beteknt dit dat als alles onder een naam wordt gezet, MP dus, dat daarmee meteen de grootste cargo maatschappij van Europa is gecreeerd, of niet?
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote: Nog niet. Maar als je even puur naar de ontwikkelingen kijkt is het niet zo vreemd.

- pax Europa al een tijdje gestopt (terwijl de A320s net nieuw waren)
- pax intercontinentaal al jaren niet echt winstgevend, liet zeker geen groei zien
Sinds juni in ieder geval zwarte cijfers bij Pax
ehusmann wrote: - markt op dit moment voor intercontinentaal is niet florisant
- 2 van de 6 B767 gaan er uit, de andere 4 staan op de nominatie te gaan, terwijl er nog geen duidelijkheid is over vervanging
2 B767 gaan niet,maar zijn al weg. derde (MCJ) gaat zoweizo juni 2010. Einde leasecontract. Andere 3 staan te koop, daar deze 100% eigendom zijn
ehusmann wrote: - geen nieuwe toestellen besteld, geen zicht op tweedehands (en die ga je volgens mij niet in een paar maanden krijgen)
- cargo gaat er opeens veel kisten bijkrijgen, genoeg werk voor huidig personeel
Hier praat je jezelf erg tegen. Eerst stel je dat volgens jou MP PAX niet in een paar maanden aan kisten kan komen, vervolgens stel je dat MP CARGO er "opeens" wel een hoop kisten bijkrijgt. Ik denk dus niet dat we verbaasd op moeten gaan kijken als dat voor PAX opeens ook blijkt te kunnen
ehusmann wrote: Een directeur die dan zegt ´het heeft onze hoogste prioriteit´ is wat mij betreft een directeur van een voetbalclub die zegt voor 100% achter zijn trainer te staan... om hem de volgende dag de laan uit te sturen. Dat is alleen om de gemoederen rustig te houden. Ik denk dan ook niet dat ze hun strategie hebben aangepast, ik denk simpelweg dat ze hun echte strategie nooit naar buiten hebben gebracht.
Wel apart dan dat hij naar Parijs is afgereisd om te onderhandelen over de A330 van AF, als dat niet in de strategie past, waarom deze reis
ehusmann wrote: Die overgang van AF/KL cargo naar Martinair die nu aanstaande lijkt, is ook niet pas afgelopen weekend bij iemand opgekomen. Daar wordt ongetwijfeld al veel langer over gesproken. In de aankondigingen van Martinair is dat tot dusverre nooit genoemd. Waarom niet? Simpel, ze konden dat nog niet doen, omdat dan het KLM personeel op de achterste benen zou staan.

Maar, we zullen het zien. Wat ik al zei, niets is zo veranderlijk....

Erwin
Niets is inderdaad zo veranderlijk als de luchtvaart.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

ehusmann wrote: Die overgang van AF/KL cargo naar Martinair die nu aanstaande lijkt, is ook niet pas afgelopen weekend bij iemand opgekomen. Daar wordt ongetwijfeld al veel langer over gesproken. In de aankondigingen van Martinair is dat tot dusverre nooit genoemd. Waarom niet? Simpel, ze konden dat nog niet doen, omdat dan het KLM personeel op de achterste benen zou staan.

Maar, we zullen het zien. Wat ik al zei, niets is zo veranderlijk....

Erwin
Niets is inderdaad zo veranderlijk als de luchtvaart.[/quote]

Martinair heeft in zijn bestaan als Cargo operator aangetoond dat ze erg fexibel zijn, hetgeen bij AF en KL niet echt lukt. KL cargo kisten gingen bijvb. weer weg van een veld terwijl er extra cargo onderweg was. Dit werd mede veroorzaakt door het feit dat KL piloten zowel vrach als pax vliegen en zij soms niet een uurtje konden wachten omdat dan bepaalde schema's in de war kwamen. MP daar in tegen doet dat wel, stelt zich flexibeler op naar de klant en op velden als hong kong zien ze liever de cargokisten van MP dan KL bij de afhandelaar mbt de flexibiliteit. Tevens speelt er naar mijn mening de ruime ervaring mee die MP heeft ten opzichte van KL en AF. Maar laten we nu gewoon hopen als spotters dat we straks wat nieuwe kisten op SPL kunnen platen die voor MP opereren......dat is mijn wens en dat MP blijft bestaan zoals ze er al 50 jaar zijn.....is goed voor mijn broer en zus :)

Peter
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

philbrands wrote:18 B747-400F,2 747-200F, 2 B777F en 7 MD-11F, dus ik was in mijn eerder bericht mbt 4 B777F's verkeerd.[/url]
Naar mijn idee klopt dit aardig:

MP heeft 4x 744BCF
KL heeft 4x 744ERF
AF heeft 10 x 744ERF/BCF

Is tezamen 18

en volgens mij heeft AF nog 2x B742F :wink: of zijn deze niet meer operationeel (stored)?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

ehusmann wrote: Die overgang van AF/KL cargo naar Martinair die nu aanstaande lijkt, is ook niet pas afgelopen weekend bij iemand opgekomen. Daar wordt ongetwijfeld al veel langer over gesproken. In de aankondigingen van Martinair is dat tot dusverre nooit genoemd. Waarom niet? Simpel, ze konden dat nog niet doen, omdat dan het KLM personeel op de achterste benen zou staan.

Maar, we zullen het zien. Wat ik al zei, niets is zo veranderlijk....

Erwin
Martinair heeft in zijn bestaan als Cargo operator aangetoond dat ze erg fexibel zijn, hetgeen bij AF en KL niet echt lukt. KL cargo kisten gingen bijvb. weer weg van een veld terwijl er extra cargo onderweg was. Dit werd mede veroorzaakt door het feit dat KL piloten zowel vrach als pax vliegen en zij soms niet een uurtje konden wachten omdat dan bepaalde schema's in de war kwamen. MP daar in tegen doet dat wel, stelt zich flexibeler op naar de klant en op velden als hong kong zien ze liever de cargokisten van MP dan KL bij de afhandelaar mbt de flexibiliteit. Tevens speelt er naar mijn mening de ruime ervaring mee die MP heeft ten opzichte van KL en AF. Maar laten we nu gewoon hopen als spotters dat we straks wat nieuwe kisten op SPL kunnen platen die voor MP opereren......dat is mijn wens en dat MP blijft bestaan zoals ze er al 50 jaar zijn.....is goed voor mijn broer en zus :)

Peter
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
hmv
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 335
Joined: 19 Jun 2007, 18:55

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by hmv »

Misschien interessant feitje: op wikipedia staat bij Air France Cargo "all to be leased to Martinair".
Vloot zou dan 19x 747-400F worden, 5x777F en 7x MD11F worden als het goed is.
Martinair zou dan de grootste vracht-maatschappij worden(Cargolux heeft 16x747-400F en LH cargo 19x MD11F).

De wikipedia entry is gedaan door iemand in Pakistan...dus ik weet niet of het betrouwbaar is... :mrgreen:
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

hmv wrote:19x 747-400F
19?
Daarbij, wikipedia is nou niet echt de meest betrouwbare bron
All times are local times!

Regards, N.
hmv
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 335
Joined: 19 Jun 2007, 18:55

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by hmv »

B767-300ER wrote:
hmv wrote:19x 747-400F
19?
Daarbij, wikipedia is nou niet echt de meest betrouwbare bron
Boeing 747-400BCF 4x(huidig AF)+6x(Conversion van AF PAX kisten)
Boeing 747-400ERF 5x(van AF)
Boeing 747-400ERF 4x(van KLM)
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

hmv wrote: Boeing 747-400BCF 4x(huidig AF)+6x(Conversion van AF PAX kisten)
Waarom zou AF 6 van haar 744 pax ombouwen tot BCF terwijl MP zelf al 4x BCF in de woestijn heeft staan.
Het ophalen van die kisten zal allicht (veel) goedkoper zijn dan ombouwen.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

B767-300ER wrote:
hmv wrote: Boeing 747-400BCF 4x(huidig AF)+6x(Conversion van AF PAX kisten)
Waarom zou AF 6 van haar 744 pax ombouwen tot BCF terwijl MP zelf al 4x BCF in de woestijn heeft staan.
Het ophalen van die kisten zal allicht (veel) goedkoper zijn dan ombouwen.
Wat ik heb begrepen is dat de kisten van KL en AF zuiniger zijn dan de MP B744's.
Daarnaast hebben geloof ik KL en AF de zelfde motoren onder de 747's hangen en MP 747's hebben andere motoren.
Dus misschien zijn dit de redenen waarom het gedaan wordt.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

philbrands wrote:
B767-300ER wrote:
hmv wrote: Boeing 747-400BCF 4x(huidig AF)+6x(Conversion van AF PAX kisten)
Waarom zou AF 6 van haar 744 pax ombouwen tot BCF terwijl MP zelf al 4x BCF in de woestijn heeft staan.
Het ophalen van die kisten zal allicht (veel) goedkoper zijn dan ombouwen.
Wat ik heb begrepen is dat de kisten van KL en AF zuiniger zijn dan de MP B744's.
Daarnaast hebben geloof ik KL en AF de zelfde motoren onder de 747's hangen en MP 747's hebben andere motoren.
Dus misschien zijn dit de redenen waarom het gedaan wordt.
KL en MP gebruiken CF-6-80's voor hun kisten dus die zijn allen gelijk; wellicht dat een originele 744F wat logischer in elkaar steekt dan een omgebouwde 744 (en t lijkt me ook wel logisch dat een cargo-deur-inbouw wat impact heeft op een frame) en dat die zo 'beter' functioneert ??

Mocht AF idd een paar kisten ombouwen dan is het puur een leeftijd issue; die kisten van MP komen uit 1986 en omstreken, dan moeten die van AF jonger zijn; die optie is er ook nog.
Adios, H.
Groeten,
Ron
Post Reply

Return to “'t Praethuys”