M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
Forum rules
-
- Scramble Addict
- Posts: 2083
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
Just heard on the radio that the Dutch MoD wants next to the 37 JSF operate a number of Alenia 346 in both the training and light fighter role.
Last edited by wamovements on 10 Jun 2015, 08:01, edited 1 time in total.
- pipichantal
- Scramble Die-Hard
- Posts: 530
- Joined: 25 Oct 2005, 22:40
- Location: Dutch Airlift Base nr 1 EINDHOVEN
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22220
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force
Hmmmm, indeed...
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2413 ... gen__.html
Translation into English:
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2413 ... gen__.html
De Koninklijke Luchtmacht wil behalve de 37 nieuwe F-35 Joint Strike Fighters (JSF’s) ook nog eens alternatieve semi-jachtvliegtuigen verwerven.
Het extra toestel waarop de luchtstrijdkrachten het oog hebben laten vallen, de Italiaanse M346, is een trainingskist die qua cockpit sterke gelijkenis vertoont met die van de F-35, die de huidige F-16’s gaat opvolgen.
Bij gebrek aan voldoende JSF’s moeten de door Aermacchi geproduceerde toestellen een grote rol krijgen bij de opleiding van vliegers in eigen land en het op orde houden van hun verplichte vlieguren.
Translation into English:
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 807
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
Op zich een goede ontwikkeling. Voor de meeste operationele doeleinden (behalve in de beginfase van een conflict in het hoogste geweldsspectrum) is de JSF behoorlijk "overkill". Een minder geavanceerd toestel is daar net zo goed geschikt voor en daarbij stukken goedkoper. Het gevaar is alleen dat er slechts een zeer beperkt aantal aangeschaft wordt dat vervolgens alleen gebruikt kan worden voor trainingsvluchten en niet voor operationele inzet.
Ik hoop alleen wel één ding. Dat zo'n toestel "van de plank" gekocht wordt en niet dat er zoals altijd een specifiek Nederlandse versie nog ontwikkeld moet worden die dan vervolgens meer dan dubbel zo duur is.
Ik hoop alleen wel één ding. Dat zo'n toestel "van de plank" gekocht wordt en niet dat er zoals altijd een specifiek Nederlandse versie nog ontwikkeld moet worden die dan vervolgens meer dan dubbel zo duur is.
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Posts: 4497
- Joined: 25 Apr 2005, 16:17
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
En niemand die het idee naar voren schuift, om eens over nieuwe F-16's na te denken?
"Nix bliev wie it es"
- Wijgert IJlst
- Scramble Addict
- Posts: 2189
- Joined: 06 Sep 2002, 08:57
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Wijgert IJlst
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
We do not have a great history when it comes to ordering Italian technology.
Let's hope we will not have a new parliamentary inquiry again within a couple of years...
Let's hope we will not have a new parliamentary inquiry again within a couple of years...
Kind Regards / Groeten,
Wijgert IJlst
Wijgert IJlst
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
LM heeft zelfs een upgrade pakket ontwikkeld waarmee de levensduur van een F16 met zo'n 5000 uur verlengd wordt, vast stukken goedkoper dan nieuwe kisten te kopen.Alpha Kilo One wrote:En niemand die het idee naar voren schuift, om eens over nieuwe F-16's na te denken?
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
We gaan weer oude argumenten herhalen.... zie Vervanging F-16's
Het opmerkelijke van deze move is dat alle argumenten die door de voorstanders van de JSF zijn aangehaald waarom het absoluut onwenselijk is om meerdere vliegtuigtypes te opereren, blijkbaar niet van toepassing zijn op dit type en het antwoord zal dat wel zijn : "Ja, maar dit is een trainer..."
Denk in het grote plaatje: Als wij M346-sen aanschaffen, ligt het voor de hand om de opleiding ook in Italie te laten plaats vinden. De kans op tegenorders (lees: het motor onderhoud en andere onderdelen) wordt dan groter en dat is goed voor BV Nederland.
Uit esthetisch oogpunt: nog een paar misille launchers op de tippen en het ding ziet er prachtig uit.
Dus: Ja, doen: met 50% brandstof heeft het een range die voldoende is voor de QRA taak en een T/W ratio van ca. 0,9. Het heeft Link 16 en kan zowel AIM-9L als de AMRAAM meenemen. Dus eigenlijk alles wat er voor het Nederlandse luchtruim nodig is in normale omstandigheden. Dan kan je die F-35 netjes houden voor de 'high threat situations' en 'het hoogste gewelds spectrum'
Het opmerkelijke van deze move is dat alle argumenten die door de voorstanders van de JSF zijn aangehaald waarom het absoluut onwenselijk is om meerdere vliegtuigtypes te opereren, blijkbaar niet van toepassing zijn op dit type en het antwoord zal dat wel zijn : "Ja, maar dit is een trainer..."
Denk in het grote plaatje: Als wij M346-sen aanschaffen, ligt het voor de hand om de opleiding ook in Italie te laten plaats vinden. De kans op tegenorders (lees: het motor onderhoud en andere onderdelen) wordt dan groter en dat is goed voor BV Nederland.
Uit esthetisch oogpunt: nog een paar misille launchers op de tippen en het ding ziet er prachtig uit.
Dus: Ja, doen: met 50% brandstof heeft het een range die voldoende is voor de QRA taak en een T/W ratio van ca. 0,9. Het heeft Link 16 en kan zowel AIM-9L als de AMRAAM meenemen. Dus eigenlijk alles wat er voor het Nederlandse luchtruim nodig is in normale omstandigheden. Dan kan je die F-35 netjes houden voor de 'high threat situations' en 'het hoogste gewelds spectrum'
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
Tja, een mix van high-end toestellen en very-high-end toestellen is wellicht geen verkeerd idee vanuit kosten standpunt. Jammer dat we er zoveel jaar over moeten polderen...
Training dichter bij huis heeft ook zijn voordelen.
Enige grote nadeel: recente ervaringen met italiaanse producties zijn niet zo goed (Fyra, NH90). Het lijkt wel alsof alleen de pizza's ermee door kunnen.
Training dichter bij huis heeft ook zijn voordelen.
Enige grote nadeel: recente ervaringen met italiaanse producties zijn niet zo goed (Fyra, NH90). Het lijkt wel alsof alleen de pizza's ermee door kunnen.
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2680
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
Grappig. Nederlandse Yak-130s...
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22220
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
To all foreigners who think that a lot of comments are "all Dutch to them":
Never mind, this "news snippet" has just sparked off a lot of debate.
So far not even a suggested number of "possibly to be acquired airframes" has come up.
Never mind, this "news snippet" has just sparked off a lot of debate.
So far not even a suggested number of "possibly to be acquired airframes" has come up.
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
- John Rambo
- Scramble Senior
- Posts: 425
- Joined: 06 Oct 2006, 18:34
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: John Rambo
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
It is still not clear to me whether they really want to buy some aircraft or just stick with the deal they made to deploy Dutch pilots to Italy for training.
-
- Scramble Addict
- Posts: 2083
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
Two pilots and a single instructor are already assigned to Lecce since about two months......
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2680
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
Considering the ongoing cutbacks within the Dutch MoD my best guess would be two M346s for each fighter base if and when they ever show up in the RNLAF fleet, otherwise the Dutch pilots will jump on Easyjet flights to southernIitaly and do there flying from Lecce...
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: M-346/T-346 for Royal Netherlands Air Force?
Same here, I doubt if they consider buying aircraft. The telegraaf article is very vague and seems to me like a mix up of the earlier releases about fighter training in Lecce-GalatinaJohn Rambo wrote:It is still not clear to me whether they really want to buy some aircraft or just stick with the deal they made to deploy Dutch pilots to Italy for training.
create your own database with www.spottingmode.com