KLM E195-E2 en SATCOM-dome

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

KLM E195-E2 en SATCOM-dome

Post by MainPower »

Ik merkte op dat sommige Embraer E195-E2 van KLM Cityhopper zo grote witte bult bovenop de romp hebben.
Maar ja, hoe noem je nu zoiets? Dacht wel dat het iets met communicative te maken heeft, en via Scramble lees it "SATCOM-dome".
Maar wat doet dit nu precies en waarom hebben niet alle E195-E2 toestellen van KLM dit?

Ik vermoed dat het te maken heeft met internet aan boord?
En waarom de ene wel en de andere niet ....

THANKS,
Matthijs
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 534
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM E195-E2 en SATCOM-dome

Post by Inkjet »

MainPower wrote: 05 Sep 2024, 12:49
Ik vermoed dat het te maken heeft met internet aan boord?
En waarom de ene wel en de andere niet ....
De eerdere E295's hadden het nog niet, de later geleverde (vanaf NXM) wel. Het is inderdaad een ruimte voor een antenne die de Wi-Fi aan boord verbindt met het internet.
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: KLM E195-E2 en SATCOM-dome

Post by MainPower »

Okay, bedankt voor je snelle antwoord. Het is dus niet zo dat alle toestellen dit krijgen?
Het is dus iets van een optie die ze vanuit de fabriek gekregen hebben.

Ik lees trouwens dat men zoiets een "radome" noemt:
A radome is a weatherproof enclosure that protects a radar antenna or other radio frequency (RF) sensing equipment mounted on the exterior of an aircraft, the radome likely houses satellite communications (SATCOM) equipment.
The radome's placement near the tail of the aircraft is strategic, as it provides an optimal location for the SATCOM antenna to maintain an unobstructed view of the satellites in orbit.
Radomes are an important feature on modern airliners, as they enable critical voice, data, and even internet connectivity for pilots, crew, and passengers during flight. The white, dome-shaped design helps protect the sensitive electronics inside from weather, debris, and other environmental factors.
Dus niet alleen voor internet als ik het goed begrepen heb.
Betekend dit ook dat de KLM toestellen die dit niet hebben, geen internet of Wi-Fi aan boord hebben?
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 534
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM E195-E2 en SATCOM-dome

Post by Inkjet »

MainPower wrote: 05 Sep 2024, 13:27
Dus niet alleen voor internet als ik het goed begrepen heb.
Betekend dit ook dat de KLM toestellen die dit niet hebben, geen internet of Wi-Fi aan boord hebben?
De 'radome' op het dak is voor internet. Er zit er ook een op de neus voor de weer-radar. Het gaat erom dat radiofrequenties worden doorgelaten.
Inderdaad hebben toestellen zonder dakantenne geen internet. Kwestie van tijd. Over een aantal jaar hebben ze het allemaal.
User avatar
KLMSafetyHerald
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 221
Joined: 16 Oct 2018, 16:11
Subscriber Scramble: KsH
Location: Netherlands
Contact:

Re: KLM E195-E2 en SATCOM-dome

Post by KLMSafetyHerald »

Het internet zetten ze ook niet altijd aan op kortere vluchten.
Vorige week maandag met de NXN naar Kopenhagen gevlogen, en toen bleef het internet uit.
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
Post Reply

Return to “'t Praethuys”