787, vliegt deze nou al?
Forum rules
- Edwin AN124
- Scramble Junior
- Posts: 119
- Joined: 25 Feb 2007, 17:21
- Type of spotter: Civiel
787, vliegt deze nou al?
Hoi allemaal.
Effe een vraag want misschien heb ik het wel gemist. Ergens de laatste dagen van juni zou de eerste vlucht zijn van een 787. Is dit door gegaan of hoeft boeing het project 787 weer naar achter geschoven zoals ze wel vaker doen.
Edwin
Effe een vraag want misschien heb ik het wel gemist. Ergens de laatste dagen van juni zou de eerste vlucht zijn van een 787. Is dit door gegaan of hoeft boeing het project 787 weer naar achter geschoven zoals ze wel vaker doen.
Edwin
Re: 787, vliegt deze nou al?
Edwin, je hebt niks gemist hoor, hij vliegt nog steeds niet.. Delen van het vliegtuig moeten nog versterkt worden voordat de eerste vlucht plaats kan vinden. Bij mijn weten is er nog geen nieuwe datum bekend voor de eerste vlucht.
Dit is het persbericht van Luchtvaartnieuws erover.
Groeten,
Arno
Dit is het persbericht van Luchtvaartnieuws erover.
Groeten,
Arno
Re: 787, vliegt deze nou al?
Laatste geruchten zijn dat het nog eens 18 maanden gaat duren....
Ik zeg, hij gaat misschien nog wel eens vliegen, maar zal nooit in dienst komen van een luchtvaartmaatschappij....
Erwin
Ik zeg, hij gaat misschien nog wel eens vliegen, maar zal nooit in dienst komen van een luchtvaartmaatschappij....
Erwin
- Edwin AN124
- Scramble Junior
- Posts: 119
- Joined: 25 Feb 2007, 17:21
- Type of spotter: Civiel
Re: 787, vliegt deze nou al?
Begrijp het dus goed dat de kisten die al "klaar" zijn zoals de eerste kist voor ANA dat die moet worden aangepast en dat deze medio eind volgend jaar pas geleverd gaat worden.
Gaat goed met Boeing. Geef mij maar een Rus. Want de Russen leveren wel op tijd en testen ook op tijd.
Edwin
Gaat goed met Boeing. Geef mij maar een Rus. Want de Russen leveren wel op tijd en testen ook op tijd.
Edwin
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: 787, vliegt deze nou al?
inderdaad, de An-70 is al lekker operationeel en de MiG-AT ook...Edwin AN124 wrote:Begrijp het dus goed dat de kisten die al "klaar" zijn zoals de eerste kist voor ANA dat die moet worden aangepast en dat deze medio eind volgend jaar pas geleverd gaat worden.
Gaat goed met Boeing. Geef mij maar een Rus. Want de Russen leveren wel op tijd en testen ook op tijd.
Edwin
Kortom, sorry hoor, maar moet ff een dooddoenertje kwijt; vliegtuigen zijn tegenwoordig niet meer een stuke dural-buis met een motor "like the 'ole days", die ook nog eens door trial-and-error werden getest. Het zijn zulke gecompliceerde systemen die al tijdens de ontwerpfase zo streng gecertificeerd dienen te worden, en helemaal tijdens de bouw, dat vertragingen imho onvermijdelijk zijn. Er is volgens mij de laatste 20 jaar geen type op tijd volgens specs afgeleverd, en dat kun je de planners misschien verwijten, maar volgens mij is het een fact of life....
En die 787 komt er heus wel, en de A350 ook wel, en de A-400M ook wel en de JSF ook wel.... (en wie weet de An-70 ook nog wel zelfs.)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: 787, vliegt deze nou al?
Eens, maar dan is het op zijn minst opmerkelijk te noemen dat Boeing een revolutionair vliegtuig wilde bouwen, met nieuwe technieken, met een supply chain die nog nooit zo extreem was geoutsourced, in nog nooit zo'n korte tijd en ook nog eens op een nieuwe manier (extreem kort) wilde certificeren.
Als we met z'n allen weten wat jij weet, waarom Boeing dan niet?
Dit vehikel is het grootste fiasco uit de geschiedenis van Boeing....
Erwin
Als we met z'n allen weten wat jij weet, waarom Boeing dan niet?
Dit vehikel is het grootste fiasco uit de geschiedenis van Boeing....
Erwin
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: 787, vliegt deze nou al?
of het meest revolutionaire... maar zelfs de 747-8 krijgt te maken met vrij heftige vertraging....
Ik vermoed dat de planners (meer waarschijnlijk de commerciele turbojochies die de bullen moeten verkopen) bewust gewoon veel te optimistisch zijn om orders binnen te vissen.. er waren maar weinig klanten die annuleerden door late leveringen, dat verandert nu wel iets door die crisis, misschien leren ze daar van en bieden ze in de toekomst een iets realistischer afleverschema aan.
Ik vermoed dat de planners (meer waarschijnlijk de commerciele turbojochies die de bullen moeten verkopen) bewust gewoon veel te optimistisch zijn om orders binnen te vissen.. er waren maar weinig klanten die annuleerden door late leveringen, dat verandert nu wel iets door die crisis, misschien leren ze daar van en bieden ze in de toekomst een iets realistischer afleverschema aan.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: 787, vliegt deze nou al?
Ik weet niet waar je deze nonsense vandaan haalt, maar de extra vertraging hierdoor is hoogstens een paar weken, waarmee de totale vertraging op ongeveer 24 maanden uit gaat komenehusmann wrote:Laatste geruchten zijn dat het nog eens 18 maanden gaat duren....
Ik zeg, hij gaat misschien nog wel eens vliegen, maar zal nooit in dienst komen van een luchtvaartmaatschappij....
Erwin
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: 787, vliegt deze nou al?
Het is een gerucht... en het schijnt uit Flight International te komen.B767-300ER wrote:Ik weet niet waar je deze nonsense vandaan haalt, maar de extra vertraging hierdoor is hoogstens een paar weken, waarmee de totale vertraging op ongeveer 24 maanden uit gaat komen
Maar een paar weken is onwaarschijnlijk. Boeing zelf heeft al aangegeven pas na een paar weken met een nieuw schema te komen. Als het ze al een paar weken kost om het schema opnieuw te maken..... hoeveel denk jij dan dat de hele vertraging zal zijn? Met erbij in het achterhoofd houdend dat men dit al in april wist, dus nu al ruim twee maanden aan het broeden is op de oplossing.
Erwin
Re: 787, vliegt deze nou al?
Linksom of rechtsom is Boeing er een flink potje van aan het maken. Ik werk ook dagelijk met commerciele jongens die van alles beloven, maar ik weet ook dat als ze teveel beloven, het bedrijf de klos is. Of je klanten zijn boos en lopen weg, of je klanten zijn boos en eisen geld van je. En boze klanten is nooit goed.Polecat wrote:of het meest revolutionaire... maar zelfs de 747-8 krijgt te maken met vrij heftige vertraging....
Ik vermoed dat de planners (meer waarschijnlijk de commerciele turbojochies die de bullen moeten verkopen) bewust gewoon veel te optimistisch zijn om orders binnen te vissen.. er waren maar weinig klanten die annuleerden door late leveringen, dat verandert nu wel iets door die crisis, misschien leren ze daar van en bieden ze in de toekomst een iets realistischer afleverschema aan.
En die klanten annuleren niet, omdat ze niets anders kunnen. Boeing en Airbus zitten in een perfecte duopolie en dat betekent dat de fabrikanten het voor het zeggen hebben.
Erwin
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5535
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: 787, vliegt deze nou al?
Het enigste leuke aan dit verhaal, is dat Boeing eerst afgeeft op Airbus ivm de problemen met de A380
en vervolgens in het zelfde schuitje zit met de B787....
Koekje van eigen deeg...
Verder zie ik, net als de A380, de B787 graag op het Amsterdamse beton verschijnen voor een fotootje.
Blijf tenslotte een spotter.
Van de B747-800 verwacht ik zelf niet zoveel.
Chris.
_________________
Updated :
=> Calendar 3rd quarter 2009 wallpaper. (3 screen sizes, scroll down for the links)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
en vervolgens in het zelfde schuitje zit met de B787....
Koekje van eigen deeg...
Verder zie ik, net als de A380, de B787 graag op het Amsterdamse beton verschijnen voor een fotootje.
Blijf tenslotte een spotter.
Van de B747-800 verwacht ik zelf niet zoveel.
Chris.
_________________
Updated :
=> Calendar 3rd quarter 2009 wallpaper. (3 screen sizes, scroll down for the links)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: 787, vliegt deze nou al?
Let's wait and seeehusmann wrote:Het is een gerucht... en het schijnt uit Flight International te komen.B767-300ER wrote:Ik weet niet waar je deze nonsense vandaan haalt, maar de extra vertraging hierdoor is hoogstens een paar weken, waarmee de totale vertraging op ongeveer 24 maanden uit gaat komen
Maar een paar weken is onwaarschijnlijk. Boeing zelf heeft al aangegeven pas na een paar weken met een nieuw schema te komen. Als het ze al een paar weken kost om het schema opnieuw te maken..... hoeveel denk jij dan dat de hele vertraging zal zijn? Met erbij in het achterhoofd houdend dat men dit al in april wist, dus nu al ruim twee maanden aan het broeden is op de oplossing.
Erwin
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Rookie
- Posts: 54
- Joined: 15 Feb 2009, 19:31
- Type of spotter: Travelspotter
- Location: EHTE
Re: 787, vliegt deze nou al?
Nee inderdaad, Boeing kiept een backlog van honderden orders de prullenbak in. Mocht er iets structureels mis zijn, wat ik betwijfel, dan wordt er gewoon een grote redesign gedaan, met alle bijbehorende kosten.ehusmann wrote:Laatste geruchten zijn dat het nog eens 18 maanden gaat duren....
Ik zeg, hij gaat misschien nog wel eens vliegen, maar zal nooit in dienst komen van een luchtvaartmaatschappij....
Erwin
Boeing afgeven op Airbus wat betreft de A380? Air bus heeft afgegeven op Boeing omdat het idee van een 787 stupide zou zijn, terwijl ik Jan Närlinge, (Boeing Europe) in een persoonlijk gesprek heb horen zeggen dat de A380 een fantastisch product is en een staaltje van aviation engineering opzich.cHabu wrote:Het enigste leuke aan dit verhaal, is dat Boeing eerst afgeeft op Airbus ivm de problemen met de A380
en vervolgens in het zelfde schuitje zit met de B787....
Daarnaast zit Airbus met exact dezelfde problemen (erger zelfs) met de A400M.
Het gaat niet om een -800, maar om een 8i of 8F. De 8F is nu al een winner, de 8i is met 22 orders nog niet ver. Maar bereken mee dat de ontwikkelingskosten voor Boeing erg laag zijn, en de 8i makkelijk mee kan liften op de fondsen behaald uit de 8F.cHabu wrote:Van de B747-800 verwacht ik zelf niet zoveel.
Valt mee, en mede dankzij personeelsproblemen (stakingen vorig jaar). Verwacht wordt dat de 747-8 eerder vliegt dan de 787.Polecat wrote:maar zelfs de 747-8 krijgt te maken met vrij heftige vertraging....
Brazilianen (Embraer) ook, maar vergis je niet: De Sukhoi 100 SuperJet is op geen enkele manier te vergelijken met geavanceerde megaprojecten als de A380, 787, A350XWB et cetera.Edwin AN124 wrote:Gaat goed met Boeing. Geef mij maar een Rus. Want de Russen leveren wel op tijd en testen ook op tijd.
Daarnaast doen Russen niet aan tijd.
Even terzijde: herinnert iemand hier 14 juni 2006 nog?
Re: 787, vliegt deze nou al?
"Gewoon een redesign gedaan", ja hoor, Boeing is een filantropische instelling zeker.....Erik Brouwer wrote:Nee inderdaad, Boeing kiept een backlog van honderden orders de prullenbak in. Mocht er iets structureels mis zijn, wat ik betwijfel, dan wordt er gewoon een grote redesign gedaan, met alle bijbehorende kosten.
De reden dat de B787 zo goed heeft verkocht was omdat het ding onzettend goede specs had en omdat het ding 5 jaar eerder dan de A350 zou kunnen worden afgeleverd.
Inmiddels is die aflevering al zeker 2 jaar verschoven en dat gaat nog meer worden, maar voor latere toestellen is het nog erger, omdat de productie ramp-up ook vertraagd is (meer dan de eerste toestellen).
De specs van het ding lijken ook al een aantal keer aangepast te zijn en hoe meer problemen er zijn, hoe erger het wordt.
De voordelen van de B787 beginnen dus weg te vallen en daarmee de interesse. Het is niet voor niets dat zelfs de A330 dit jaar meer is verkocht dan de B787!
Voor veel mensen is zo´n toestel misschien een prestige project, voor een normaal functionerend bedrijf is het een product. En producten moet winst maken voor het bedrijf, anders heeft het geen zin. Zodra de lasten van de B787 lijn hoger worden dan de verwachte opbrengsten zal het toestel gewoon gecancelled worden, zo simpel is het. En met de vertragingen worden de kosten verhoogd en de opbrengsten steeds verder naar achteren geschoven (wat ook gewoon geld kost!). Neem daarbij het feit dat er al toestellen gecancelled zijn, en er nog wel meer gecancelled gaan worden en het financiele plaatje wordt steeds meer rood.....
De 8F heeft een markt, een winner zou ik het nog niet gaan noemen (met pakweg 90 orders). Het is de enige in zijn klasse, maar vergeet niet dat het overgrote deel van de freighters omgebouwde passagierskisten zijn. De markt is dus niet heel er groot. De 8i is een doodgeboren kind. Behalve LH heeft niemand interesse erin (na wat, 5 jaar leuren?). De 8i zit qua capaciteit veel te dicht bij de 77W en dat blijkt wel uit de verkoopcijfers. En waar haal je de wijsheid vandaan dat de ontwikkelingskosten voor de 8i zo laag zijn? Ik zie die statements wel vaker, maar ik heb ze nog nooit onderbouwd gezien.Erik Brouwer wrote:Het gaat niet om een -800, maar om een 8i of 8F. De 8F is nu al een winner, de 8i is met 22 orders nog niet ver. Maar bereken mee dat de ontwikkelingskosten voor Boeing erg laag zijn, en de 8i makkelijk mee kan liften op de fondsen behaald uit de 8F.cHabu wrote:Van de B747-800 verwacht ik zelf niet zoveel.
Van vertragingen is nóg geen sprake. Maar daar was ook nog geen sprake van toen de B787 naar buiten werd gerold..... op 7-8-07.....Erik Brouwer wrote:Valt mee, en mede dankzij personeelsproblemen (stakingen vorig jaar). Verwacht wordt dat de 747-8 eerder vliegt dan de 787.Polecat wrote:maar zelfs de 747-8 krijgt te maken met vrij heftige vertraging....
Erwin
-
- Scramble Rookie
- Posts: 54
- Joined: 15 Feb 2009, 19:31
- Type of spotter: Travelspotter
- Location: EHTE
Re: 787, vliegt deze nou al?
Ik geef direct aan dat een redesign kosten met zich mee brengt. Maar Boeing is dat naar zichzelf en naar de klanten toe verplicht, anders kunnen ze de toko wel opdoeken.ehusmann wrote:"Gewoon een redesign gedaan", ja hoor, Boeing is een filantropische instelling zeker.....Erik Brouwer wrote:Nee inderdaad, Boeing kiept een backlog van honderden orders de prullenbak in. Mocht er iets structureels mis zijn, wat ik betwijfel, dan wordt er gewoon een grote redesign gedaan, met alle bijbehorende kosten.
De reden dat de B787 zo goed heeft verkocht was omdat het ding onzettend goede specs had en omdat het ding 5 jaar eerder dan de A350 zou kunnen worden afgeleverd.
Inmiddels is die aflevering al zeker 2 jaar verschoven en dat gaat nog meer worden, maar voor latere toestellen is het nog erger, omdat de productie ramp-up ook vertraagd is (meer dan de eerste toestellen).
De specs van het ding lijken ook al een aantal keer aangepast te zijn en hoe meer problemen er zijn, hoe erger het wordt.
De voordelen van de B787 beginnen dus weg te vallen en daarmee de interesse. Het is niet voor niets dat zelfs de A330 dit jaar meer is verkocht dan de B787!
Voor veel mensen is zo´n toestel misschien een prestige project, voor een normaal functionerend bedrijf is het een product. En producten moet winst maken voor het bedrijf, anders heeft het geen zin. Zodra de lasten van de B787 lijn hoger worden dan de verwachte opbrengsten zal het toestel gewoon gecancelled worden, zo simpel is het. En met de vertragingen worden de kosten verhoogd en de opbrengsten steeds verder naar achteren geschoven (wat ook gewoon geld kost!). Neem daarbij het feit dat er al toestellen gecancelled zijn, en er nog wel meer gecancelled gaan worden en het financiele plaatje wordt steeds meer rood.....De 8F heeft een markt, een winner zou ik het nog niet gaan noemen (met pakweg 90 orders). Het is de enige in zijn klasse, maar vergeet niet dat het overgrote deel van de freighters omgebouwde passagierskisten zijn. De markt is dus niet heel er groot. De 8i is een doodgeboren kind. Behalve LH heeft niemand interesse erin (na wat, 5 jaar leuren?). De 8i zit qua capaciteit veel te dicht bij de 77W en dat blijkt wel uit de verkoopcijfers. En waar haal je de wijsheid vandaan dat de ontwikkelingskosten voor de 8i zo laag zijn? Ik zie die statements wel vaker, maar ik heb ze nog nooit onderbouwd gezien.Erik Brouwer wrote:Het gaat niet om een -800, maar om een 8i of 8F. De 8F is nu al een winner, de 8i is met 22 orders nog niet ver. Maar bereken mee dat de ontwikkelingskosten voor Boeing erg laag zijn, en de 8i makkelijk mee kan liften op de fondsen behaald uit de 8F.cHabu wrote:Van de B747-800 verwacht ik zelf niet zoveel.Van vertragingen is nóg geen sprake. Maar daar was ook nog geen sprake van toen de B787 naar buiten werd gerold..... op 7-8-07.....Erik Brouwer wrote:Valt mee, en mede dankzij personeelsproblemen (stakingen vorig jaar). Verwacht wordt dat de 747-8 eerder vliegt dan de 787.Polecat wrote:maar zelfs de 747-8 krijgt te maken met vrij heftige vertraging....
Erwin
De A350 is een fundamenteel ander product als de 787-8, waar we het nu over hebben. Welke voordelen beginnen weg te vallen? Behalve de snellere leveringstijd heb ik nog geen voordeel van de 787 zien wegvallen. En 3 jaar verschil in leveringstijd, get real. Dit soort crises maken bedrijven als Airbus en Boeing de pis niet meer lauw.
Daarnaast: de lagere olieprijs is een gegeven waar Boeing niks aan kan doen, en wat de A330 een serieuze optie maakt. Als de olieprijs nu nog steeds tegen de 200$/barrel aan het leunen was, had elke maatschappij zich wel 100 keer bedacht voordat ze de 330 zouden gaan bestellen.
Ontwikkelingskosten van de 747-8 zijn lager voor Boeing dan Airbus bijvoorbeeld aan de A380 heeft uitgegeven. Met de 200 orders die Airbus nu heeft voor dat toestel, zitten ze nog steeds diep in de rode cijfers. Ze hebben minstens het drievoudige nodig om de ontwikkelingskosten er uit te halen.
200 orders zou daarentegen genoeg zijn voor Boeing om break even te draaien op de 747-8.
Bronnen? Jan Närlinge, Jim McNerney, John Newhouse.