Goedkope diascanners

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
Lexa Nas
Posts: 19
Joined: 22 Sep 2009, 00:02
Type of spotter: All that's made to take the air

Goedkope diascanners

Post by Lexa Nas »

De laatste tijd kom ik regelmatig advertenties tegen met relatief goedkope neg/ diascanners. De prijs ligt tussen de 60 en 150 euro, en zelfs in de laatste Gamma-krant stond er eentje. Resolutie ligt gemiddeld rond de 5,0 megapixels. Heeft iemand hier ervaring mee, is 't wat ? en is 't een goedkoop alternatief voor de dure diascanners ?

Love&kisses Lexana
RogerS
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 199
Joined: 20 Oct 2006, 16:18

Re: Goedkope diascanners

Post by RogerS »

De resultaten zijn zeer teleurstellend, eigenlijk onbruikbaar. Een vriend van mij had er 1 te leen, en het zag er slecht uit. Het was ook maar een 1 mp sensor, die werd opgepept naar 5 mp. Het ging wel lekker snel, maar ja.........


Gr Roger
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Goedkope diascanners

Post by Polecat »

sorry, niet lullig bedoeld maar moet ff een vrij algemeen geldend doodoenertje kwijt: you get what you pay...

zijn ongetwijfeld grappige dingen zolang je beseft dat een écht goeie een paar mille kost en je jezelf geen verwachtingspatroon aanpraat dat een ding van een paar tientjes niet waar kan maken...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
warthog64
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2118
Joined: 16 Feb 2003, 09:23
Subscriber Scramble: Nope
Location: Woudenberg. the Netherlands. 52O 05'02,5"N 5O 24'40,4"O
Contact:

Re: Goedkope diascanners

Post by warthog64 »

Heb het al eens eerder gezegd, maar als je een
macrolens hebt en een statief, dan kom je ook een eind,

zie,

http://www.airliners.net/aviation-artic ... ain?id=109" onclick="window.open(this.href);return false;

en
http://www.foto-expositie.nl/tips.html" onclick="window.open(this.href);return false;
WH64
___│ØoØ│___
Some things up!
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Goedkope diascanners

Post by Tom Tiger »

Ik sluit me bij de rest aan, waard en loos. ...

Paar jaar terug (2005/2006) kocht ik, voor 160 of 165 euro een Plustek 7200 dia/negatief scanner op de PC dumpdag. Is ook geen hoogvlieger vergeleken met een Nikon Coolscan, maar prijs/prestatie is het ding prima. Hij haalt een prima kwaliteit.

Het grootste nadeel was dat hij niet kon werken onder Linux en ik er een XP dual boot voor moest maken.... meh... ook niet zo´n heel groot nadeel.

Zit goede software bij en het ding is 10 keer beter dan die kleine flut dia/negatief scannertjes van 50 euries.

En Roel heeft ook gelijk, een goed macro objectief en een statief, werkt ook, niet zo lekker maar het werkt wel, ik heb dat zelf ook gedaan, Canon 300D met M42 ring en Industar 61 LZ objectief met een extra macro ring. Prima resultaten, je moet er alleen wel een beetje meer voor doen.
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
Lexa Nas
Posts: 19
Joined: 22 Sep 2009, 00:02
Type of spotter: All that's made to take the air

Re: Goedkope diascanners

Post by Lexa Nas »

Wel, ik denk dat ik hier genoeg info heb vergaard, bedankt jongens ! Ik heb zelf een Sony Alpha 100 met een Sigma macro zoomlens, en ook een statief. Ik lees iets over een koude kathode lamp, is dit noodzakelijk of zijn daar ook alternatieven ? Ik weet nl. niet hoe ik aan zo'n ding moet komen.

Love & kisses,
Lexa
User avatar
ronald
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 15 Jan 2003, 19:48
Subscriber Scramble: ronald
Location: in the center of Netherlands

Re: Goedkope diascanners

Post by ronald »

Lexa Nas wrote:. Ik lees iets over een koude kathode lamp, is dit noodzakelijk of zijn daar ook alternatieven ? Ik weet nl. niet hoe ik aan zo'n ding moet komen.

Love & kisses,
Lexa

kijk eens hier: http://www.koopdigitaal.nl/product/1659 ... _x_18.html" onclick="window.open(this.href);return false; . hier werk ik mee, gaat perfect (ook in andere formaten verkrijgbaar). Desnoods een mal maken van karton waar precies een diaraampje in past, hiermee voorkom je dat vals licht in de lensopening valt.

Ronald
Greetz, Ronald

Flown with FAT ALBERT AIRLINES
User avatar
warthog64
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2118
Joined: 16 Feb 2003, 09:23
Subscriber Scramble: Nope
Location: Woudenberg. the Netherlands. 52O 05'02,5"N 5O 24'40,4"O
Contact:

Re: Goedkope diascanners

Post by warthog64 »

Desnoods een mal maken van karton waar precies een diaraampje in past, hiermee voorkom je dat vals licht in de lensopening valt.

Ronald[/quote

of gewoon een zonnekap van je objectief over de dia leggen...
WH64
___│ØoØ│___
Some things up!
User avatar
dinovandoorn
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1493
Joined: 20 Jun 2006, 09:31
Subscriber Scramble: dinovandoorn
Contact:

Re: Goedkope diascanners

Post by dinovandoorn »

i used a Canon Canoscan on my slides ( +/- 150 euri )

See here some results...

http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=45719
Greetings,
Dino van Doorn

Image
Lexa Nas
Posts: 19
Joined: 22 Sep 2009, 00:02
Type of spotter: All that's made to take the air

Re: Goedkope diascanners

Post by Lexa Nas »

Well, a lot of practical info. And I saw an article in 'Computer Idee' about slide scanners too... I think I can make my choice now !
Thanks, guys !
Post Reply

Return to “Photography”