F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Forum rules
- ssb-spotting
- Scramble Die-Hard
- Posts: 933
- Joined: 15 Sep 2005, 15:15
- Type of spotter: Everything that's able to fly
- Subscriber Scramble: ssb-spotting
- Location: Kalmthout, Antwerpen, België
F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Beste mensen,
Kan iemand mij vertellen op welk tijdstip de F-15 Eagle zal vetrekken
richting Friesland voor het nieuwe verflaagje?
Alvast bedankt!
---------------------------------------------------------------------------------
Dear people,
Can anyone tell me at what time the F-15 Eagle of the Military Airforce Museum in
Soesterberg will depart to Fryslan for repainting?
Thanks in advance!
Kan iemand mij vertellen op welk tijdstip de F-15 Eagle zal vetrekken
richting Friesland voor het nieuwe verflaagje?
Alvast bedankt!
---------------------------------------------------------------------------------
Dear people,
Can anyone tell me at what time the F-15 Eagle of the Military Airforce Museum in
Soesterberg will depart to Fryslan for repainting?
Thanks in advance!
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
NH90 B1.3 Technician
- Robert
- Scramble Die-Hard
- Posts: 915
- Joined: 02 Jun 2003, 20:54
- Type of spotter: Somewhere between pictures and serials....
- Subscriber Scramble: Robert
- Location: EHSB
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
De medewerker van het MLM vertelde zondag dat dit afhankelijk was of er nog één vrachtwagen combinatie en een trekker van DVVO terbeschikking waren. Dit kon dus op het laatste moment ingevuld worden. Maar hij had het wel over deze week. Ik weet het daar wordt je niet veel wijzer van......
Robert
- ssb-spotting
- Scramble Die-Hard
- Posts: 933
- Joined: 15 Sep 2005, 15:15
- Type of spotter: Everything that's able to fly
- Subscriber Scramble: ssb-spotting
- Location: Kalmthout, Antwerpen, België
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Robert,
Ook al kun je geen exacte informatie geven.... alle beetjes kunnen helpen dus toch bedankt voor je reactie Ondertussen is bekent dat het transport morgen, donderdag 10 december plaats zou moeten vinden (volgens Omroep Friesland)
mvg Danny
Ook al kun je geen exacte informatie geven.... alle beetjes kunnen helpen dus toch bedankt voor je reactie Ondertussen is bekent dat het transport morgen, donderdag 10 december plaats zou moeten vinden (volgens Omroep Friesland)
mvg Danny
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
NH90 B1.3 Technician
- Robert
- Scramble Die-Hard
- Posts: 915
- Joined: 02 Jun 2003, 20:54
- Type of spotter: Somewhere between pictures and serials....
- Subscriber Scramble: Robert
- Location: EHSB
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
By spuiterij Elzinga yn Jirnsum wurdt de kommende twa moanne in F15 jachtfleantúch spuite. De âlde broer fan de F16 is eigendom fan it militêre loftfeartmuseum yn Soesterberg. It Amerikaanske fleantúch stie dêr bûten it museum, mar krijt in plakje binnendoar. Dêrom moat er in nije fervelaach en nije belettering hawwe.
Elzinga krige de opdracht troch yn te skriuwen op in Europeeske oanbestegingsproseduere.
De spuiterij dy't oars auto's, frachtweinen en boaten behannelet troeve dêrmei in grutte spuiter by Skiphol ôf. It fleantúch wurdt tongersdei betiid mei spesjaal transport ferfierd nei Jirnsum.
Enne succes met lezen........ geweldige taal dat Fries.
Elzinga krige de opdracht troch yn te skriuwen op in Europeeske oanbestegingsproseduere.
De spuiterij dy't oars auto's, frachtweinen en boaten behannelet troeve dêrmei in grutte spuiter by Skiphol ôf. It fleantúch wurdt tongersdei betiid mei spesjaal transport ferfierd nei Jirnsum.
Enne succes met lezen........ geweldige taal dat Fries.
Robert
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Zonder garantie op juistheid: Bij spuiterij Elzinga in Jirnsum wordt de komende twee maanden een F-15 jachtvliegtuig gespoten. De oude (huh... eigen inbreng) broer van de F-16 is eigendom van het Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg. Het amerikaanse vliegtuig staat daar buiten het museum, maar krijgt nu een plaatsje binnen. Daarom moet er een nieuwe verflaag en nieuwe belettering komen.Robert wrote:By spuiterij Elzinga yn Jirnsum wurdt de kommende twa moanne in F15 jachtfleantúch spuite. De âlde broer fan de F16 is eigendom fan it militêre loftfeartmuseum yn Soesterberg. It Amerikaanske fleantúch stie dêr bûten it museum, mar krijt in plakje binnendoar. Dêrom moat er in nije fervelaach en nije belettering hawwe.
Elzinga krige de opdracht troch yn te skriuwen op in Europeeske oanbestegingsproseduere.
De spuiterij dy't oars auto's, frachtweinen en boaten behannelet troeve dêrmei in grutte spuiter by Skiphol ôf. It fleantúch wurdt tongersdei betiid mei spesjaal transport ferfierd nei Jirnsum.
Enne succes met lezen........ geweldige taal dat Fries.
Elzinga kreeg de opdracht door in te schrijven op een europese aanbestedingsprocedure. De spuiterij die anders auto's vrachtwagens en boten behandelt (weten we dat ook weer) troefde daarmee een grote spuiter op Schiphol af. Het vliegtuig wordt met speciaal transport naar Jirnsum gebracht.
Zoiets zal het wel zijn, gok ik. Het lijkt er tenminste wel een beetje op.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- P.Terlouw
- Scramble Die-Hard
- Posts: 943
- Joined: 12 Aug 2006, 11:22
- Subscriber Scramble: P.Terlouw
- Location: Soesterberg
- Contact:
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
jammer..... ik ben al bang voor het resultaat.
- ssb-spotting
- Scramble Die-Hard
- Posts: 933
- Joined: 15 Sep 2005, 15:15
- Type of spotter: Everything that's able to fly
- Subscriber Scramble: ssb-spotting
- Location: Kalmthout, Antwerpen, België
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
ik moet zeggen dat ik een heel end kwam. maar het zit misschien in mijn bloed aangezien al mijn familie van mijn vaders kant fries is, inclusief mijn vader.
het zal financieel aantrekkelijker zijn het niet op schiphol te doen maar in friesland bij een auto en boten spuiter. hopen dat hy mooi wordt
[ Post made via Mobile Device ]
het zal financieel aantrekkelijker zijn het niet op schiphol te doen maar in friesland bij een auto en boten spuiter. hopen dat hy mooi wordt
[ Post made via Mobile Device ]
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
NH90 B1.3 Technician
- CoHaBa
- Scramble Senior
- Posts: 481
- Joined: 29 Jul 2009, 12:12
- Type of spotter: Mil+Civ - Photography only
- Subscriber Scramble: CoHaBa
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Zal wel een metalic lakje worden met silver stripings ofzo...
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
We weten allemaal wat er gebeurt als er een kist wordt gespoten met autolak.. (Tigermeet Cougar..)
- ssb-spotting
- Scramble Die-Hard
- Posts: 933
- Joined: 15 Sep 2005, 15:15
- Type of spotter: Everything that's able to fly
- Subscriber Scramble: ssb-spotting
- Location: Kalmthout, Antwerpen, België
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
De F-15 is op woensdag 9 december al vervoerd naar Friesland toe Volgens het Milspottersforum is hij daar gisteren rond 21.15u aangekomen
Hopen dat hij er een beetje goed vandaan komt. Wat was er ook al weer met die Tiger Meet Cougar? Ik heb er weleens foto's van gezien en wat over gehoord/gelezen, maar wat was daar precies mee aan de hand?
Hopen dat hij er een beetje goed vandaan komt. Wat was er ook al weer met die Tiger Meet Cougar? Ik heb er weleens foto's van gezien en wat over gehoord/gelezen, maar wat was daar precies mee aan de hand?
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
NH90 B1.3 Technician
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Waarom meteen zo negatief? Dit bedrijf zal niet voor niets deze klus gekregen hebben, toch? Een mooie uitdaging voor hen en ik ben dan ook zeer benieuwd naar het resultaat. En wanneer de kist weer terugkomt natuurlijk .P.Terlouw wrote:jammer..... ik ben al bang voor het resultaat.
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
- ssb-spotting
- Scramble Die-Hard
- Posts: 933
- Joined: 15 Sep 2005, 15:15
- Type of spotter: Everything that's able to fly
- Subscriber Scramble: ssb-spotting
- Location: Kalmthout, Antwerpen, België
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Ja Henk, ik ben met je eens ze zullen de klus vast en zeker aankunnen. Maar ja toch.... een vliegtuig is altijd weer wat anders dan een auto of boot.... dus persoonlijk zou ik eerder voor een expert in luchtvaartuigen kiezen in plaats van automobielen. Maar laten we er van uit gaan dat we een prachtig vliegtuig er voor terug gaan krijgen en ben net als jouw benieuwd naar het eindresultaat en de datum dan we het vliegtuig weer kunnen zien. Maar dat zal pas over 2 jaar zijn aangezien ik verwacht dat hij direct naar de hangaars op de voormalige vliegbasis wordt gebracht voor opslag. Hij ligt nu toch al uit elkaar
Danny Buitendijk
NH90 B1.3 Technician
NH90 B1.3 Technician
- RobertMB
- Scramble Die-Hard
- Posts: 920
- Joined: 28 Aug 2004, 12:44
- Subscriber Scramble: RobertMB
- Location: Groningen
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Heb er alle vertrouwen in dat een zeer professioneel bedrijf als Elzinga de klus perfect zal klaren. Als je op de site van hen kijkt zie je dat het bedrijf (150 jaar ervaring...) ook veel voor vele militaire opdrachtgevers heeft gewerkt.
Even een beetje "off topic": hoop dat de belettering/becijfering op de F-15 er wel GOED op komt ... En niet zoals bij "onze" hedendaagse 2 prachtige Hunters! N-294 (G-KAXF) serial "te vet" en verkeerde letter- cijfertype, roundel op vleugel "scheef", N-294 (-BWGL) serial te "iel" en eveneens verkeerd letter- cijfertype ..... (NB: Kisten zijn niet door Elzinga gespoten , maar door een Engels bedrijf)
MvG,
Robert
Even een beetje "off topic": hoop dat de belettering/becijfering op de F-15 er wel GOED op komt ... En niet zoals bij "onze" hedendaagse 2 prachtige Hunters! N-294 (G-KAXF) serial "te vet" en verkeerde letter- cijfertype, roundel op vleugel "scheef", N-294 (-BWGL) serial te "iel" en eveneens verkeerd letter- cijfertype ..... (NB: Kisten zijn niet door Elzinga gespoten , maar door een Engels bedrijf)
MvG,
Robert
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3947
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
uit het Friesch Dagblad:
Jirnsum - Eén ding moest het personeel van spuit- en verfbedrijf Elzinga deze week wel even afspreken: bij de volgende klus mag je best eens om de hoek komen kijken, maar alléén in de pauzes en: nergens aankomen. Het gebeurt niet zo heel snel dat het personeel van Elzinga met gestrekte nekken een project staat te bewonderen. Normaal spuiten de mannen zeejachten, onderdelen van legertanks, vrachtwagens en grote hijskranen. Maar in de 150 jaar dat het bedrijf bestaat, is er nog nooit een straaljager voor de deur geparkeerd.
Vanmorgen gebeurde dat wel: een Amerikaanse F-15 Eagle in onderdelen verdeeld over drie diepladers. Nogal een puzzel zou je zeggen. Maar het bedrijf heeft wel erger meegemaakt, vertelt productiemanager Fokko-Jan de Meer. ,,Eerlijk gezegd zijn drie vrachtwagens aan onderdelen niet zo veel hoor. Je moet eens zien uit hoe veel stukjes een laadkraan bestaat, of een bestelling bussen voor het streekvervoer.”
Nu de bestellingen uit dat soort bestaande markten teruglopen, is het bedrijf uit Jirnsum gaan kijken naar andere markten. ,,Een van de eerste dingen we bekeken waren de aanbestedingen. Net als in de bouw worden in het spuitwerk hele grote klussen openbaar aangeboden. Eén klus viel meteen op. Opdrachtgever: het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg.”
Het museum laat een nieuwe hal bouwen. Vliegtuigen die nu nog buiten staan, kunnen straks een plekje binnen krijgen. Mooie gelegenheid om ze meteen nieuw te laten spuiten, vond Defensie. Handig: omdat zo’n straaljager niet één-twee-drie door de deur past, was die toch al in onderdelen verdeeld.
Het grootste stuk, de romp past nét in de grootste spuitcabine van Elzinga. Die is twintig meter lang precies zestig centimeter groter dan de kist. De komende zes tot acht weken zal de straaljager daar nog wel staan, verwacht De Jong. Pas volgend jaar is de vers geschilderde straaljager weer te zien in de collectie van het Luchtvaartmuseum.
Hoe zet je een straaljager in de verf?
De F-15 Eagle die Elzinga verft is in onderdelen aangeleverd. Die worden eerst op de foto gezet en ingetekend. Zo weten de spuiters precies hoe elk stuk eruit zag. Op de romp van de straaljager staan bijvoorbeeld de namen van piloten en de vaste monteur die de kist vroeger onderhield. Die moeten precies weer terugkomen. Dan wordt alles geschuurd, plekjes worden gelast, elk onderdeel gaat in de primer en dan komt pas de verf. Drie man is daarmee dagelijks in de weer. De verfbeurt kost ,,vele tienduizenden euro’s”.
Jirnsum - Eén ding moest het personeel van spuit- en verfbedrijf Elzinga deze week wel even afspreken: bij de volgende klus mag je best eens om de hoek komen kijken, maar alléén in de pauzes en: nergens aankomen. Het gebeurt niet zo heel snel dat het personeel van Elzinga met gestrekte nekken een project staat te bewonderen. Normaal spuiten de mannen zeejachten, onderdelen van legertanks, vrachtwagens en grote hijskranen. Maar in de 150 jaar dat het bedrijf bestaat, is er nog nooit een straaljager voor de deur geparkeerd.
Vanmorgen gebeurde dat wel: een Amerikaanse F-15 Eagle in onderdelen verdeeld over drie diepladers. Nogal een puzzel zou je zeggen. Maar het bedrijf heeft wel erger meegemaakt, vertelt productiemanager Fokko-Jan de Meer. ,,Eerlijk gezegd zijn drie vrachtwagens aan onderdelen niet zo veel hoor. Je moet eens zien uit hoe veel stukjes een laadkraan bestaat, of een bestelling bussen voor het streekvervoer.”
Nu de bestellingen uit dat soort bestaande markten teruglopen, is het bedrijf uit Jirnsum gaan kijken naar andere markten. ,,Een van de eerste dingen we bekeken waren de aanbestedingen. Net als in de bouw worden in het spuitwerk hele grote klussen openbaar aangeboden. Eén klus viel meteen op. Opdrachtgever: het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg.”
Het museum laat een nieuwe hal bouwen. Vliegtuigen die nu nog buiten staan, kunnen straks een plekje binnen krijgen. Mooie gelegenheid om ze meteen nieuw te laten spuiten, vond Defensie. Handig: omdat zo’n straaljager niet één-twee-drie door de deur past, was die toch al in onderdelen verdeeld.
Het grootste stuk, de romp past nét in de grootste spuitcabine van Elzinga. Die is twintig meter lang precies zestig centimeter groter dan de kist. De komende zes tot acht weken zal de straaljager daar nog wel staan, verwacht De Jong. Pas volgend jaar is de vers geschilderde straaljager weer te zien in de collectie van het Luchtvaartmuseum.
Hoe zet je een straaljager in de verf?
De F-15 Eagle die Elzinga verft is in onderdelen aangeleverd. Die worden eerst op de foto gezet en ingetekend. Zo weten de spuiters precies hoe elk stuk eruit zag. Op de romp van de straaljager staan bijvoorbeeld de namen van piloten en de vaste monteur die de kist vroeger onderhield. Die moeten precies weer terugkomen. Dan wordt alles geschuurd, plekjes worden gelast, elk onderdeel gaat in de primer en dan komt pas de verf. Drie man is daarmee dagelijks in de weer. De verfbeurt kost ,,vele tienduizenden euro’s”.
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: F-15 MLM SSB transport to Fryslan
Betr. Cougar (ingekort, staat volgens mij nog ergens uitgebreid in het fotoforum, google eens op S-454 en Tiger Meet, of kijk in de topics waar kiwi heeft gepost(van hem weet ik zeker dat hij daar heeft gereageerd)):
Ooit was er een verzoek van 31 smaldeel of de Nederlandse Cougars wilden meedoen aan een door hen georganiseerde Tiger Meet (nee, niet de laatste), omdat er vrij weinig heli's waren.
Het personeel is toen heel enthousiast een kleurenschema gaan bedenken om hun te gebruiken toestel (de S-454, toen nog in het oude camo kleurenschema) niet uit de toon te laten vallen. Het spuitwerk is op Twente uitgevoerd met autoverf. Toen de hoge heren op de staf dit merkten zijn er daar een aantal ontploft, en is dit plan verboden. Het toestel heeft een vlucht gemaakt (in het zo donker mogelijk) van EHTW naar EHSB, om het zo min mogelijk openbaar te laten worden dat deze kleurtjes bestonden. De bemanning heeft echter uit woede/teleurstelling deze vlucht zo langzaam mogelijk uitgevoerd, zodat zoveel mogelijk mensen het toestel konden zien.
Toen de tijger er op Soesterberg af moest worden gehaald bleek dit zeer moeilijk omdat de verf het airframe had aangetast.
Ontopic naar de Eagle: als ik lees hoe ze dit willen doen en als ik terugdenk aan een film van de KLM hoe specifiek anders een vliegtuig moet worden gespoten t.o.v. andere vervoersmiddelen kan mijn hart nauwelijks nog slaan, zo hard knijp ik het vast (en ja, bij een aanbesteding wordt vooral naar de prijs gekeken, niet zozeer naar ervaring met soortgelijke projecten). En nog meer autoverf, ook de Agusta Bell die vanaf de Kooy zou gaan vliegen is door een autospuiter onder handen gnomen, inmiddels alweer meer dan een half jaar geleden. Sindsdien is het stil om deze kist. Heel stil. Heel muisstil.....
Ooit was er een verzoek van 31 smaldeel of de Nederlandse Cougars wilden meedoen aan een door hen georganiseerde Tiger Meet (nee, niet de laatste), omdat er vrij weinig heli's waren.
Het personeel is toen heel enthousiast een kleurenschema gaan bedenken om hun te gebruiken toestel (de S-454, toen nog in het oude camo kleurenschema) niet uit de toon te laten vallen. Het spuitwerk is op Twente uitgevoerd met autoverf. Toen de hoge heren op de staf dit merkten zijn er daar een aantal ontploft, en is dit plan verboden. Het toestel heeft een vlucht gemaakt (in het zo donker mogelijk) van EHTW naar EHSB, om het zo min mogelijk openbaar te laten worden dat deze kleurtjes bestonden. De bemanning heeft echter uit woede/teleurstelling deze vlucht zo langzaam mogelijk uitgevoerd, zodat zoveel mogelijk mensen het toestel konden zien.
Toen de tijger er op Soesterberg af moest worden gehaald bleek dit zeer moeilijk omdat de verf het airframe had aangetast.
Ontopic naar de Eagle: als ik lees hoe ze dit willen doen en als ik terugdenk aan een film van de KLM hoe specifiek anders een vliegtuig moet worden gespoten t.o.v. andere vervoersmiddelen kan mijn hart nauwelijks nog slaan, zo hard knijp ik het vast (en ja, bij een aanbesteding wordt vooral naar de prijs gekeken, niet zozeer naar ervaring met soortgelijke projecten). En nog meer autoverf, ook de Agusta Bell die vanaf de Kooy zou gaan vliegen is door een autospuiter onder handen gnomen, inmiddels alweer meer dan een half jaar geleden. Sindsdien is het stil om deze kist. Heel stil. Heel muisstil.....
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009