Welke van de twee lenzen is 'kwalitatief' het meest geschikt voor cockpit foto's?
Body is EOS 50D.
Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Forum rules
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Ik ben meer van de cockpit zonder flits fotograveren dus zoals jij het stelt zal ik voor de 11-16 gaan. Nu heb ik over het zelfde probleem als jouw na gedacht en heb er voor gekozen alles gewoon te doen zoals ik het nu doe (gewoon 18-55 IS lens gebruiken). En op korte termijn de 17-40 aanschaffen en op lange termijn een full frame + misschien een fisheye.
Maar zoals jij het nu stelt zou ik ook zeker de 10-17 van tokina overwegen. Dat deed ik ook toen ik in FEB 6 vluchten ging maken en in totaal met 5 goede cockpit foto's thuis kwam.
Ben je van plan te gaan flitsen dan zou ik de 10-22 kiezen ivm bereik en kwaliteit (dat laatste neem ik aan). Voorbeeldje
Hier en hier zie je wat ik bedoel met die 10-17 (fisheye op 10mm groothoek op 17 mm).
Dus keuze maken wat je wilt en dan voor de lens gaan.
Groetjes
Maar zoals jij het nu stelt zou ik ook zeker de 10-17 van tokina overwegen. Dat deed ik ook toen ik in FEB 6 vluchten ging maken en in totaal met 5 goede cockpit foto's thuis kwam.
Ben je van plan te gaan flitsen dan zou ik de 10-22 kiezen ivm bereik en kwaliteit (dat laatste neem ik aan). Voorbeeldje
Hier en hier zie je wat ik bedoel met die 10-17 (fisheye op 10mm groothoek op 17 mm).
Dus keuze maken wat je wilt en dan voor de lens gaan.
Groetjes
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 23 Oct 2009, 08:38
- Type of spotter: Female Crew
- Location: Upper Dark Room
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Afgelopen zondag (Air to Air Academy) van een zeer aardige medeforummer 'n EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM mogen lenen
Het gaat o.a. om het maken van D I T soort plaatjes.
Met m'n EF 24-105mm f/4.0 L IS USM heb ik hiervoor 'ietwat' teveel mm's.
Het gaat o.a. om het maken van D I T soort plaatjes.
Met m'n EF 24-105mm f/4.0 L IS USM heb ik hiervoor 'ietwat' teveel mm's.
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Die airbus plaat op 11mm is dus gewoon lelijk.
Het laat totaal niet zien hoe een cockpit er uit ziet, omdat het aan alle kanten vervormd is.
De groothoek optie is veel realistischer.
Zelf heb ik de Tokina AT-X 12-24 en ben er echt WAANZINNIG tevreden over.
Soms een beetje zacht in het midden, maar hele goeie kleuren.
Weinig vervorming door gewoon netjes bij 12 te stoppen.
Dit is leuk/mooi voor in de natuur, met name voor enorme bomen of kleine weggetjes die oneindig lang lijken omdat het beeld bij je voet begint en tot de horizon doorloopt.
Voor vliegtuigen beperk ik mezelf echt om nooit onder de 17 mm te komen.
Met cockpit fotos moet je ook op je diafragma letten, als je in een wat donkere cockpit of een met lichtinval van voor je staat, en je gebruikt F3.5 of 4, dan is alleen de stuurcolom of de gashandels scherp, maar zijn je instrumenten blur door de scherpte diepte.
Als je wilt flitsen moet je wel naar een losse flitser, want de ingebouwde flitsers bij Canon zitten niet hoog genoeg voor extreme wideangle/fisheye, waardoor er een schaduw van je eigenlens in de foto valt.
Streep
Het laat totaal niet zien hoe een cockpit er uit ziet, omdat het aan alle kanten vervormd is.
De groothoek optie is veel realistischer.
Zelf heb ik de Tokina AT-X 12-24 en ben er echt WAANZINNIG tevreden over.
Soms een beetje zacht in het midden, maar hele goeie kleuren.
Weinig vervorming door gewoon netjes bij 12 te stoppen.
Dit is leuk/mooi voor in de natuur, met name voor enorme bomen of kleine weggetjes die oneindig lang lijken omdat het beeld bij je voet begint en tot de horizon doorloopt.
Voor vliegtuigen beperk ik mezelf echt om nooit onder de 17 mm te komen.
Met cockpit fotos moet je ook op je diafragma letten, als je in een wat donkere cockpit of een met lichtinval van voor je staat, en je gebruikt F3.5 of 4, dan is alleen de stuurcolom of de gashandels scherp, maar zijn je instrumenten blur door de scherpte diepte.
Als je wilt flitsen moet je wel naar een losse flitser, want de ingebouwde flitsers bij Canon zitten niet hoog genoeg voor extreme wideangle/fisheye, waardoor er een schaduw van je eigenlens in de foto valt.
Streep
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 23 Oct 2009, 08:38
- Type of spotter: Female Crew
- Location: Upper Dark Room
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Fraaie lens met een mooie prijs/kwaliteit verhouding (Photozone review)streep wrote:Zelf heb ik de Tokina AT-X 12-24 en ben er echt WAANZINNIG tevreden over.
De Tokina 11-16/2.8 AT-X Pro DX Canon schijnt optisch iets beter te zijn en wordt omschreven als "currently the best ultra-wide angle zoom lens for Canon EOS APS-C DSLRs." (Photozone Review)
Het blijven moeilijke keuzes
Note: 'n Full Frame zit er voorlopig niet in.
M'n eerste twee vrouwen vonden luchtvaart maar niks, de derde vond het wel aardig en de vierde vindt het leuk
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Zijn zowel de 10-22 als de 11-16 geschikt voor een full-frame camera?
Contact ground, bye.
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
beide zijn alleen geschikt voor crop (1.6) camera's voor zover ik weet.
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Dat dacht ik ook. Is er een fish-eye die gelijk is aan de tokina voor een full-frama camera?
Contact ground, bye.
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Je had toch een nikon moeten hebben voor extreme groothoek. Nikon heeft daar de 14-24 2.8 voor full frame. En canon komt niet lager dan 16-35 2.8. Bovenstaande lenzen zijn geen fisheye lenzen maar groothoek. De enige lens die extreme wijd is voor een ff is de sigma 12-24 maar die is niet zo licht gevoelig. Je kan de gene die deze foto even pmen van zijn ervaringen. Hij zou hem tegenwoordig vast ook op de 5DmkII gebruiken
Anders sparen voor die 14 mm
Anders sparen voor die 14 mm
Re: Tokina AT-X 1116/2.8 PRO DX of Canon EF-S 1022 F3.5-4.5 USM?
Of ik moet even de knop omzetten en de 10mm op de 400D schroevenBendavid2 wrote:Je had toch een nikon moeten hebben voor extreme groothoek. Nikon heeft daar de 14-24 2.8 voor full frame. En canon komt niet lager dan 16-35 2.8. Bovenstaande lenzen zijn geen fisheye lenzen maar groothoek. De enige lens die extreme wijd is voor een ff is de sigma 12-24 maar die is niet zo licht gevoelig. Je kan de gene die deze foto even pmen van zijn ervaringen. Hij zou hem tegenwoordig vast ook op de 5DmkII gebruiken
Anders sparen voor die 14 mm
Contact ground, bye.