"Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Forum rules
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22166
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
"Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/01/def ... afgewezen/
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... e-duur.htm
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... e-duur.htm
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Denk dat het bij 12 NH90NFH blijft voor op de bootjes, aangezien het contract voor de laatste 8 volgens mij nog steeds niet getekend is.
Dan voor die laatste 8 gewoon wat anders kopen, een aantal EC735 of de laatste Blackhawk versie.
Zou waarschijnlijk wel gaan betekenen dat de AB412's iets langer door moeten, omdat de NH90 als SAR bak ook niet deugt. Te krap voor een stretcher vanwege wapenconsole, teveel downwash voor redder en ook een boot die onder een NH90 ligt verdwijnt helemaal in een watergordijn volgens de laatste testen op het IJsselmeer, waardoor je niet meer ziet wat je aan het doen bent en het zicht voor een vlieger naar beneden is ook zeer slecht.
Dan voor die laatste 8 gewoon wat anders kopen, een aantal EC735 of de laatste Blackhawk versie.
Zou waarschijnlijk wel gaan betekenen dat de AB412's iets langer door moeten, omdat de NH90 als SAR bak ook niet deugt. Te krap voor een stretcher vanwege wapenconsole, teveel downwash voor redder en ook een boot die onder een NH90 ligt verdwijnt helemaal in een watergordijn volgens de laatste testen op het IJsselmeer, waardoor je niet meer ziet wat je aan het doen bent en het zicht voor een vlieger naar beneden is ook zeer slecht.
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Oh jee, ik voel een nieuw topic aankomen: "aankoop UH-60L Blackhawks door de KLu"...
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Al die piepeltjes binnen onze regering blijven toch een eigenwijs hoopje geldverspillers.
Waarom moeten wij als Nederland nou altijd weer meedoen met de laatste nieuwe vliegtuigtypes? Volgens mij alleen maar om erbij te horen.
Straks met die JSF ook, dat wordt helemaal niks. Kijk nou naar een wijs besluit in de vorm van bijvoorbeeld de aankoop van een type als de Chinook ; zichzelf altijd goed bewezen, al lang voor Nederland ze aanschafte.
Nee hoor , we nemen een NH-90 , niemand heeft ze nog helemaal operationeel, dus vergelijkingsmateriaal is er niet. Je kan niet zeggen ik wil er één op proef voor een eventuele aankoop want die waren er nog niet bij het besluit van aankoop.
Met die JSF ook. Waarom niet een type waar andere landen nu net nieuw mee vliegen, zoals de allernieuwste F-16's.
Gewoon van de plank kopen is het beste wat je kan doen, en is altijd veel goedkoper.
Kier
Waarom moeten wij als Nederland nou altijd weer meedoen met de laatste nieuwe vliegtuigtypes? Volgens mij alleen maar om erbij te horen.
Straks met die JSF ook, dat wordt helemaal niks. Kijk nou naar een wijs besluit in de vorm van bijvoorbeeld de aankoop van een type als de Chinook ; zichzelf altijd goed bewezen, al lang voor Nederland ze aanschafte.
Nee hoor , we nemen een NH-90 , niemand heeft ze nog helemaal operationeel, dus vergelijkingsmateriaal is er niet. Je kan niet zeggen ik wil er één op proef voor een eventuele aankoop want die waren er nog niet bij het besluit van aankoop.
Met die JSF ook. Waarom niet een type waar andere landen nu net nieuw mee vliegen, zoals de allernieuwste F-16's.
Gewoon van de plank kopen is het beste wat je kan doen, en is altijd veel goedkoper.
Kier
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3402
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Was te verwachten dat ze dit zouden zeggen..... De Duitsers zijn er ook helemaaaaaal niet blij mee.
@ KIER, helemaal met je eens, van de plank kopen is vooral handig met die bezuinigingen van tegenwoordig
@ KIER, helemaal met je eens, van de plank kopen is vooral handig met die bezuinigingen van tegenwoordig
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Nee, omdat we met de industrie (lees: Fokker en opvolgers/overnemers) meedoen aan de ontwikkeling van die toestellen.KIER wrote:Waarom moeten wij als Nederland nou altijd weer meedoen met de laatste nieuwe vliegtuigtypes? Volgens mij alleen maar om erbij te horen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Nilson
- Scramble Master
- Posts: 4424
- Joined: 06 Sep 2002, 13:08
- Type of spotter: gooseproof
- Subscriber Scramble: Nilson
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Dat zijn dan dure Melkert banen!
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
life is good, but a good life is better
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
industrie-argument van de aviodormevriend
in tijden van bezuiniging? het besluit om de Lynx te vervangen is lang geleden genomen. + de vervanging is hard nodig en was toen toen ook al.
Vervangen door nwe Lynxen (SL) dat lijkt me als alternatief het slimste, je weet wat ze kunnen, je bespaart op kosten voor scholing en training op WEER een ander type EN ze passen op de scheepjes.
van de plank kopen is ook niet alles, zo zijn de Polen zijn Wel tevreden met de Seasprite, maar de Aussie ernstig ongelukkig.
De F-16, hoe bewezen was doe nou helemaal in 1979-1981?
het NH-90 traject duurt te lang, dat is absoluut waar, maar bent u vergeten wat er gebeurde met Helibus (S-92) en hoe fout menig vluchtje aflliep met de Blackhawk? die H-60's vielen als appels uit de lucht. Of met de V-22? Alle begin is moeilijk....
NH90 te klein, ja de Zweden weten dat al een poosje en lieten de cabine aanpassen.
toekomstmuziek:
nwe SAR heli? ik steek mijn vinger op voor de Westland Sea King HAR mk 9+ (NL).
iemand liever de EC155?
of de S-92 SAR (mod.NL)?
of wat zeg ik, de AW 139 als ad interim!? (geintje)
in tijden van bezuiniging? het besluit om de Lynx te vervangen is lang geleden genomen. + de vervanging is hard nodig en was toen toen ook al.
Vervangen door nwe Lynxen (SL) dat lijkt me als alternatief het slimste, je weet wat ze kunnen, je bespaart op kosten voor scholing en training op WEER een ander type EN ze passen op de scheepjes.
van de plank kopen is ook niet alles, zo zijn de Polen zijn Wel tevreden met de Seasprite, maar de Aussie ernstig ongelukkig.
De F-16, hoe bewezen was doe nou helemaal in 1979-1981?
het NH-90 traject duurt te lang, dat is absoluut waar, maar bent u vergeten wat er gebeurde met Helibus (S-92) en hoe fout menig vluchtje aflliep met de Blackhawk? die H-60's vielen als appels uit de lucht. Of met de V-22? Alle begin is moeilijk....
NH90 te klein, ja de Zweden weten dat al een poosje en lieten de cabine aanpassen.
toekomstmuziek:
nwe SAR heli? ik steek mijn vinger op voor de Westland Sea King HAR mk 9+ (NL).
iemand liever de EC155?
of de S-92 SAR (mod.NL)?
of wat zeg ik, de AW 139 als ad interim!? (geintje)
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
De EC735 is in feite een Cougar die ze net zonder te diep nadenken hebben afgeschaft. Politiek onaanvaardbaar dus, dan maak je je belachelijk als minister.roberto wrote:Denk dat het bij 12 NH90NFH blijft voor op de bootjes, aangezien het contract voor de laatste 8 volgens mij nog steeds niet getekend is.
Dan voor die laatste 8 gewoon wat anders kopen, een aantal EC735 of de laatste Blackhawk versie.
Dat de Zweden 15 Blackhawks hebben gekocht en wij 17 Cougars er uit gooien is veelzeggend, vind ik.
Hans.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Uhm een AW-159 (aka Lynx NG) lijkt mij ook nog te krap qua pax vulling voor SAR maar logischere wijs verstandiger dan de keuze die nu gemaakt was met de NH90. Maar ook dit type is nog even verwijderd van operationele inzetbaarheid terwijl de nood inmiddels wat hoog begint te wordenGlidepath wrote: Vervangen door nwe Lynxen (SL) dat lijkt me als alternatief het slimste, je weet wat ze kunnen, je bespaart op kosten voor scholing en training op WEER een ander type EN ze passen op de scheepjes.
NH90 te klein, ja de Zweden weten dat al een poosje en lieten de cabine aanpassen.
Vraag ik me wel af waar wij als NL hebben zitten/liggen/what ever slapen als Zweden al eventjes deze cabin-modificatie heeft doorgevoerd (of gaan we selectief deurbeleid voeren met een max hoogte grens voor crew/mensen die meegenomen worden??)
Groeten,
Ron
Ron
-
- Scramble Rookie
- Posts: 56
- Joined: 26 May 2009, 18:21
- Type of spotter: Watch them as they come when I can !
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Je moet natuurlijk niet vergeten dat de NH90 bedoelt is ter vervanging van de Lynx.
En NIET voor de Cougars.
Die 2 (Lynx/Cougar) zijn toch ook niet vergelijkbaar ?
En NIET voor de Cougars.
Die 2 (Lynx/Cougar) zijn toch ook niet vergelijkbaar ?
- Canberra TT.18
- Scramble Addict
- Posts: 1064
- Joined: 23 Jun 2003, 21:55
- Type of spotter: S4
- Location: Beuningen (Gld)
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Hi
De NH.90 Nato Helicopter 90 (jaren negentig, zoals ooit ook EF.2000 bedoeld was in de jaren negenting in dienst te komen) is bedoeld om in de jaren negentig een grote hoeveelheid helicopter types te vervangen.
Orgineel:
NL: Lynx (nu dus ook AS.532 en AB.412 taken)
D:UH-1D en mogelijk Sea King en Lynx
I: AB.212/AB.205/SH-3 en later HH-3
F: SA.330 en SA.321 en Lynx
en welicht nog wat suptypes
latere deelnemers vervangen nog meer andere types. Gezien de grote hoeveelheid orders en bestellingen van diverse landen, ook buiten de NATO, zal het op papier allemaal wel goed uitzien, in de praktijk betekent misschein iets (heel) anders.
Nederland is vanaf het begin betrokken bij het project dus men weet wat de helicopter zou moeten kunnen en hoe groot of klein deze is. Lijkt er dat men zeer graag mee wou doen, maar nu met een te grote/zware heli voor de marine taken zit en te kleine voor de luchtmacht/army taken?
Volgens mij heeft NL toch altijd voor 20 helicoptes getekend. Eerst 14 NFH en 6 NFH zodner apperatuur en later 12 en 8 lege voor transport, toen het aantal fregatten afnam door bezuinigingen.
Groet,
Pieter
p.s. misschien moeten ze de AS.532 nog even achter de handhouden, goedkope oplossing
De NH.90 Nato Helicopter 90 (jaren negentig, zoals ooit ook EF.2000 bedoeld was in de jaren negenting in dienst te komen) is bedoeld om in de jaren negentig een grote hoeveelheid helicopter types te vervangen.
Orgineel:
NL: Lynx (nu dus ook AS.532 en AB.412 taken)
D:UH-1D en mogelijk Sea King en Lynx
I: AB.212/AB.205/SH-3 en later HH-3
F: SA.330 en SA.321 en Lynx
en welicht nog wat suptypes
latere deelnemers vervangen nog meer andere types. Gezien de grote hoeveelheid orders en bestellingen van diverse landen, ook buiten de NATO, zal het op papier allemaal wel goed uitzien, in de praktijk betekent misschein iets (heel) anders.
Nederland is vanaf het begin betrokken bij het project dus men weet wat de helicopter zou moeten kunnen en hoe groot of klein deze is. Lijkt er dat men zeer graag mee wou doen, maar nu met een te grote/zware heli voor de marine taken zit en te kleine voor de luchtmacht/army taken?
Volgens mij heeft NL toch altijd voor 20 helicoptes getekend. Eerst 14 NFH en 6 NFH zodner apperatuur en later 12 en 8 lege voor transport, toen het aantal fregatten afnam door bezuinigingen.
Groet,
Pieter
p.s. misschien moeten ze de AS.532 nog even achter de handhouden, goedkope oplossing
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Hans Rolink wrote: De EC735 is in feite een Cougar die ze net zonder te diep nadenken hebben afgeschaft. Politiek onaanvaardbaar dus, dan maak je je belachelijk als minister.
Dat de Zweden 15 Blackhawks hebben gekocht en wij 17 Cougars er uit gooien is veelzeggend, vind ik.
Hans.
Canberra TT.18 wrote:Hi ...
p.s. misschien moeten ze de AS.532 nog even achter de handhouden, goedkope oplossing
Of de AS.532 opwaarderen tot een EC.735, Hebben we ze niet voor niks staan, en kunnen ze nog 25jaar mee. Of is opwaarderen niet mogelijk?
gr,
HvH
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
Eigenlijk is de titel van dit topic, gebaseerd op het artikel van NRC, niet correct.
Het zou moeten luiden: "Luchtmacht niet blij met NH-90".
Het zou moeten luiden: "Luchtmacht niet blij met NH-90".
Re: "Defensie niet blij met NH90":te zwaar, te klein,kort bereik
in mijn vrijdenkende opzet is de 'Super Lynx', (oid) idd niet voor SAR bedoeld, maar als boordheli.
de Ec155, de S-92, EH-101, Ka-32, EC225 of een andere grote heli komt dan voor de SAR. (ik ga voor iets groots met een indrukwekkende bereik en capaciteit. )
AS532 ombouwen tot 735? waarom hebben wij een dure caracal nodig? dat is onbetaalbaar.
((maar als-dan-toch, twee zou genoeg zijn, ) de rest was, is en blijft gewoon een vliegende bestelbus. excusez le mot))
of bedoeld je ipv 735, de gewonere 725, dat is andere koek dan.
Updaten airframes kan vrijwel altijd (maar kost vaak tres beaucoup).
(de C-130s, Gulfstream (dc-10 bij de Klu zijn aardige voorbeelden). Ik hou van goedkoop kopen, maar je moet er wel aantoonbaar profijt van hebben, anders kun je beter iets nieuws kopen (of nieuwer), met garantie en een langere geprognosticeerde levensduur en betere restwaarde.
de Ec155, de S-92, EH-101, Ka-32, EC225 of een andere grote heli komt dan voor de SAR. (ik ga voor iets groots met een indrukwekkende bereik en capaciteit. )
AS532 ombouwen tot 735? waarom hebben wij een dure caracal nodig? dat is onbetaalbaar.
((maar als-dan-toch, twee zou genoeg zijn, ) de rest was, is en blijft gewoon een vliegende bestelbus. excusez le mot))
of bedoeld je ipv 735, de gewonere 725, dat is andere koek dan.
Updaten airframes kan vrijwel altijd (maar kost vaak tres beaucoup).
(de C-130s, Gulfstream (dc-10 bij de Klu zijn aardige voorbeelden). Ik hou van goedkoop kopen, maar je moet er wel aantoonbaar profijt van hebben, anders kun je beter iets nieuws kopen (of nieuwer), met garantie en een langere geprognosticeerde levensduur en betere restwaarde.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair