Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Moderator: gatso76
Forum rules
- r.e.hendriks
- Scramble Master
- Posts: 2514
- Joined: 25 Nov 2002, 12:05
- Type of spotter: fly-by.nl
- Subscriber Scramble: 1990>
- Location: Uden, The Netherlands
- Contact:
Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Ik zal bij het begin beginnen....
Enkele jaren geleden toen de oude P4 werd geïntroduceerd was het kort mogelijk om foto’s te maken van het militaire platform. Niet kort daarna heeft de luchtmacht camouflagenetten tegen het hek gehangen om het zicht op het platform te beperken. Nou is onlangs de nieuwe parkeergarage geopend, wat een prachtige spottersplaats blijkt te zijn. Er kunnen mooie foto’s op de baan, het civiele platform, maar ook het militaire platform worden gemaakt.
Waar het bij intell in eerste instantie om gaat is dat er geen infrastructuur en beveiligingssystemen worden gefotografeerd. Nu snap ik (en intell ook) wel dat het bij het fotograferen van vliegtuigen op het militaire platform bij spotters niet om de infrastructuur gaat, maar puur om het vliegtuig. Maar op de achtergrond zijn vaak bepaalde delen van de infrastructuur en beveiligingssystemen duidelijk in beeld. Nou geven wij spotters hier geen aandacht aan, maar mensen met een kwade gedachte, kunnen hier wel degelijk iets mee. Ook is vanaf de plek bij P4 duidelijk in beeld te brengen wie en welke landing wordt vervoerd met een bepaalde kist. Vooral dit soort zaken zijn voor ons spotters heel onschuldig, want bij ons gaat het ten slotte om het vliegtuig, maar ook dit zijn zaken die de luchtmacht liever niet wil delen. Je moet je voorstellen dat niet alleen spotters op de diverse fora kijken, maar ook inlichtingendiensten van vele andere landen zoals: Rusland, China, Iran, enz. Wij luchtmachters worden hier ieder jaar weer over gebriefd, en weten dus als geen ander hoe voorzichtig we met bepaalde informatie om moeten gaan.
De mensen van intell van de luchtmacht zijn regelmatig actief op zoek naar dit soort zaken op diverse luchtvaartfora, waaronder Scramble, EWAS, Milspotters, enz. Om te voorkomen dat de luchtmacht in deze tijden van bezuinigingen nog extra kosten moet maken op de mogelijkheden tot fotograferen vanuit P4 in te perken is het wenselijk dat eenieder de foto’s die worden gemaakt van het militaire platform vanaf P4 voor zichzelf houdt. Voor eigen archief is het uiteraard geen probleem, wat niet weet wat niet deert. Maar zet dit soort zaken niet op internet!!! Het verslechterd de band van de luchtmacht met de spotterscomunity. Het kan in ergere gevallen de regionale/nationale veiligheid in gevaar brengen. En de kans is groot dat deze fantastische plek op korte termijn zal verdwijnen.
Gelukkig heeft EWAS hier al een duidelijk standpunt in genomen. Hopelijk zullen andere fora hierin volgen. Maar gebruik vooral zelf je verstand!!
----------------
Ter info, bovenstaand bericht komt van mij persoonlijk en niet van de Koninklijke Luchtmacht.
Groeten Rob.
Enkele jaren geleden toen de oude P4 werd geïntroduceerd was het kort mogelijk om foto’s te maken van het militaire platform. Niet kort daarna heeft de luchtmacht camouflagenetten tegen het hek gehangen om het zicht op het platform te beperken. Nou is onlangs de nieuwe parkeergarage geopend, wat een prachtige spottersplaats blijkt te zijn. Er kunnen mooie foto’s op de baan, het civiele platform, maar ook het militaire platform worden gemaakt.
Waar het bij intell in eerste instantie om gaat is dat er geen infrastructuur en beveiligingssystemen worden gefotografeerd. Nu snap ik (en intell ook) wel dat het bij het fotograferen van vliegtuigen op het militaire platform bij spotters niet om de infrastructuur gaat, maar puur om het vliegtuig. Maar op de achtergrond zijn vaak bepaalde delen van de infrastructuur en beveiligingssystemen duidelijk in beeld. Nou geven wij spotters hier geen aandacht aan, maar mensen met een kwade gedachte, kunnen hier wel degelijk iets mee. Ook is vanaf de plek bij P4 duidelijk in beeld te brengen wie en welke landing wordt vervoerd met een bepaalde kist. Vooral dit soort zaken zijn voor ons spotters heel onschuldig, want bij ons gaat het ten slotte om het vliegtuig, maar ook dit zijn zaken die de luchtmacht liever niet wil delen. Je moet je voorstellen dat niet alleen spotters op de diverse fora kijken, maar ook inlichtingendiensten van vele andere landen zoals: Rusland, China, Iran, enz. Wij luchtmachters worden hier ieder jaar weer over gebriefd, en weten dus als geen ander hoe voorzichtig we met bepaalde informatie om moeten gaan.
De mensen van intell van de luchtmacht zijn regelmatig actief op zoek naar dit soort zaken op diverse luchtvaartfora, waaronder Scramble, EWAS, Milspotters, enz. Om te voorkomen dat de luchtmacht in deze tijden van bezuinigingen nog extra kosten moet maken op de mogelijkheden tot fotograferen vanuit P4 in te perken is het wenselijk dat eenieder de foto’s die worden gemaakt van het militaire platform vanaf P4 voor zichzelf houdt. Voor eigen archief is het uiteraard geen probleem, wat niet weet wat niet deert. Maar zet dit soort zaken niet op internet!!! Het verslechterd de band van de luchtmacht met de spotterscomunity. Het kan in ergere gevallen de regionale/nationale veiligheid in gevaar brengen. En de kans is groot dat deze fantastische plek op korte termijn zal verdwijnen.
Gelukkig heeft EWAS hier al een duidelijk standpunt in genomen. Hopelijk zullen andere fora hierin volgen. Maar gebruik vooral zelf je verstand!!
----------------
Ter info, bovenstaand bericht komt van mij persoonlijk en niet van de Koninklijke Luchtmacht.
Groeten Rob.
- Joris van Boven
- Scramble Die-Hard
- Posts: 883
- Joined: 28 Aug 2002, 12:57
- Type of spotter: F5
- Location: Eindhoven, the Netherlands
- Contact:
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
+1
Rule #23: Never mess with a Marine's coffee if you want to live.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Ten overvloede, het standpunt van Scramble is dat wij altijd voor het behoud van onze hobby zijn, maar ook dat wij daarin onafhankelijk moeten blijven. Wanneer wij op dit forum zaken weren die _feitelijk_ volkomen legaal zijn én niet in conflict met onze eigen regels, dan is het einde zoek. Ik hoop dat eenieder in staat is het verschil te zien tussen onze evt. voorkeuren en onze verantwoordelijkheid.
Erik
[ Post made via Mobile Device ]
Erik
[ Post made via Mobile Device ]
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Ik ben onvoldoende bekend met de fotografeermogelijkheden op Eindhoven, maar waarom zou je in het algemeen je eigen glazen in willen gooien, de kip met de gouden eieren slachten etc.
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4659
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Erik, mag ik je even corrigeren over het al-dan-niet legaal zijn van het fotograferen van militaire infrastructuur? Dat is namelijk nog steeds bij wet verboden (en daarmee -dus- illegaal). En dan bedoelt de wet met infrastructuur gebouwen en installaties. Officieel is het wat onze hobby betreft sinds de jaren zeventig alleen toegestaan om vliegtuigen te fotograferen zonder infrastructuur. In de praktijk wordt daar tamelijk soepel mee omgegaan -zeker als het om een gecontroleerde groep gaat, zoals wanneer je bent aangemeld voor een spottersdag-. Maar daarmee is het formeel nog niet toegestaan! Dat betekent dat er tegen opgetreden KAN gaan worden, en als we allemaal lekker eigenwijs blijven posten terwijl we weten hoe erover gedacht wordt door de KLu, dan wordt die kans er alleen maar groter op. (Zie het beperken van de fotoregelingen, spottersbezoeken en dergelijke van de afgelopen maanden: Leeuwarden, Kleine Brogel... etc.) En dat je op open dagen sommige dingen wel kunt fotograferen geeft je nog niet een vrijbrief om dat ook onder operationele omstandigheden te doen... de organisatie van een open dag heeft van tevoren echt wel nagedacht over wat wel en niet getoond wordt.Key wrote:Wanneer wij op dit forum zaken weren die _feitelijk_ volkomen legaal zijn én niet in conflict met onze eigen regels, dan is het einde zoek. Ik hoop dat eenieder in staat is het verschil te zien tussen onze evt. voorkeuren en onze verantwoordelijkheid.
Erik
[ Post made via Mobile Device ]
Los daarvan denk ik dat het sowieso nooit slim is om je eigen glazen in te gooien. We zijn en blijven afhankelijk van de luchtmacht voor de beste mogelijkheden om onze hobby uit te oefenen. Zij HOEVEN niet mee te werken aan onze hobby... en ik kan me voorstellen dat ze er op deze manier een keer genoeg van gaan krijgen. Het is onze hobby, maar hun werk, en dat nemen ze serieus. Wie schiet er wat mee op als we een vriendelijk verzoek -want dat is het nu nog- negeren?
Met andere woorden: beperken/matigen we onszelf of wachten we totdat de KLu het voor ons doet? En nogmaals, we vragen helemaal niet om geen foto's meer vanaf P4 te maken; we vragen of je de foto's die je richting het militaire platform schiet niet meer op internet wilt zetten. Noem het (zelf)censuur als je wilt, of noem het "common sense", maar verpest het niet voor de rest.
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Frank, dank voor de correctie, en sorry als ik verwarring zaaide. Het verandert echter niets aan ons standpunt. Natuurlijk ben ik het eens met wat je zegt, maar Scramble is niet de instantie die hier corrigerend moet optreden. Persoonlijk raad ik iedereen aan jouw advies te volgen en ben ik blij dat we net zo goed het podium bieden om dat te verspreiden. Maar uiteindelijk moet iedereen zelf verantwoording nemen, hier en in het veld.
Erik - out for the day
[ Post made via Mobile Device ]
Erik - out for the day
[ Post made via Mobile Device ]
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- r.e.hendriks
- Scramble Master
- Posts: 2514
- Joined: 25 Nov 2002, 12:05
- Type of spotter: fly-by.nl
- Subscriber Scramble: 1990>
- Location: Uden, The Netherlands
- Contact:
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Deze discussie is op Flugzeugforum ook gevoerd vanwege foto's gemaakt op/bij Ramstein. Er zijn foto's gepost met infrastructuur. Nadat er meermaals 'verkeerde' foto's zijn geplaatst, is de webmaster van Flugzeugforum hierop aangesproken door de autoriteiten. Hij was wettelijk gezien verantwoordelijk voor wat er op "zijn" site gepost wordt, en niet verwijderd is. Sinds dit akkefietje worden foto's met infra direct verwijderd. Wachten we hierop bij Scramble, of zijn de spotters/fotografen verantwoordelijk en verstandig genoeg om dit te voorkomen? Zoals ook bij andere soorten misdragingen (zie andere discussies) heb je hier niet alleen jezelf mee, maar ook vele andere spotters die met goede bedoelingen komen spotten op o.a. Eindhoven.
En de overheid/Vliegbasis Eindhoven is niet verplicht deze nieuwe spottersmogelijkheid in stand te houden, dus geef ze aub geen reden de mogelijkheden om mooie platen te maken, te beperken!
En de overheid/Vliegbasis Eindhoven is niet verplicht deze nieuwe spottersmogelijkheid in stand te houden, dus geef ze aub geen reden de mogelijkheden om mooie platen te maken, te beperken!
flown in: Things with wings
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Gewoon voor de discussie:michel N wrote: En de overheid/Vliegbasis Eindhoven is niet verplicht deze nieuwe spottersmogelijkheid in stand te houden, dus geef ze aub geen reden de mogelijkheden om mooie platen te maken, te beperken!
Hoe zou de Klu dit moeten (gaan) beperken ?
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
-
- Scramble Newbie
- Posts: 32
- Joined: 09 Apr 2009, 09:51
- Type of spotter: Military Photographer
- Location: Opheusden
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Gewoon met het plaatsen van (camouflage)netten, zoals nu ook is gedaan in het bestaande hekwerk tussen de oude P4 en het militaire platform.cHabu wrote:michel N wrote:
En de overheid/Vliegbasis Eindhoven is niet verplicht deze nieuwe spottersmogelijkheid in stand te houden, dus geef ze aub geen reden de mogelijkheden om mooie platen te maken, te beperken!
Gewoon voor de discussie:
Hoe zou de Klu dit moeten (gaan) beperken ?
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Rob heeft het reeds genoemd, maar ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om het EWAS standpunt duidelijk te maken. De belangrijkste motivatie is om deze geweldige fotoplek voor eenieder in stand te houden, zodat iedereen mooie foto's kan blijven maken. Indien het betekent dat foto's met infrastructuur door individuen niet digitaal te verspreid worden is dit van absoluut ondergeschikt belang tov de fotomogelijkheden van elke andere fotograaf. Het is een eenvoudige oproep aan iedereen om zijn boerenverstand te gebruiken. We hopen dat dit door iedereen zal worden gerespecteerd.
Michiel
groeten,Beste,
De laatste weken heeft Eindhoven er een nieuwe en mooie fotolocatie bijgekregen. Hiervan zijn diverse foto’s en video’s op het forum gedeeld. Echter op deze foto’s staan (of kunnen) ook diverse gevoelige onderwerpen staan voor Defensie. Hierbij wordt met name bedoeld foto’s die activiteiten op het militaire platform (kunnen) weergeven, danwel infrastructuur. Dit wordt niet gewaardeerd.
Het plaatsen van foto’s / video’s brengt de beslissing van de autoriteiten om het uitzicht helemaal te beperken vanuit de parkeergarage richting runway dichterbij. Hier is niemand bij gebaat en we willen deze geweldige locatie voor iedereen zo lang mogelijk toegankelijk houden. Hier kunnen we zelf een bijdrage aan leveren door met common sense te redeneren of deze foto bepaalde gevoelige informatie kan bevatten.
Om er voor te zorgen dat er niet door hogerhand wordt besloten dit mooie uitzicht te belemmeren, zullen foto’s en/of video’s op het EWAS forum worden verwijderd, die vanuit de parkeergarage zijn gemaakt en die uitzicht bieden op beide militaire platformen.
Dringend verzoek om dergelijk digitaal materiaal ook niet te verspreiden via andere internet media zoals fora, websites etc. In dit geval is het algemeen belang van een mooie plek belangrijker dan het delen van persoonlijke foto’s. Als je dit betreffende vliegtuig wil delen, doe dit dan vanuit een ander perspectief of andere achtergrond.
Er zal 1 keer worden gewaarschuwd. Bij herhaling zullen sancties volgen.
Uitgezonderd zijn dus foto’s die op of vanaf het platform die gemaakt zijn met fototoestemming van de Klu, zoals bijvoorbeeld bij basisbezoeken.
Er blijven nog voldoende mogelijkheden over om mooie foto’s / video’s te plaatsen.
EWAS bestuur
Michiel
- r.e.hendriks
- Scramble Master
- Posts: 2514
- Joined: 25 Nov 2002, 12:05
- Type of spotter: fly-by.nl
- Subscriber Scramble: 1990>
- Location: Uden, The Netherlands
- Contact:
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4659
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Niet omdat ik nou zo graag gelijk wil hebben, maar...: de KLu meldt het volgende tamelijk expliciet in haar uitnodiging aan Nederlandse spottersgroepen om eens op Woensdrecht te komen kijken:
"In het spottersvak dient u zich te allen tijde te houden aan de regels en te handelen op aanwijzing van de begeleiders. Uitsluitend fotografie toegestaan van de toestellen en helikopter(s). Fotograferen van infrastructurele voorzieningen, hekken én mensen/overige activiteiten is nadrukkelijk niet toegestaan. Publicatie van dergelijke foto's zonder toestemming van Bureau Communicatie leidt tot sancties."
Daar lijkt mij persoonlijk geen woord Spaans bij...
Toevoeging: en verder lijkt het de bevestiging van een eerder door de KLu ingezette lijn: er worden alleen nog maar "(spotters)zaken" gedaan met officiële Nederlandse spottersverenigingen. Wordt het ècht geen tijd dat we ons eens achter de oren krabben?
"In het spottersvak dient u zich te allen tijde te houden aan de regels en te handelen op aanwijzing van de begeleiders. Uitsluitend fotografie toegestaan van de toestellen en helikopter(s). Fotograferen van infrastructurele voorzieningen, hekken én mensen/overige activiteiten is nadrukkelijk niet toegestaan. Publicatie van dergelijke foto's zonder toestemming van Bureau Communicatie leidt tot sancties."
Daar lijkt mij persoonlijk geen woord Spaans bij...
Toevoeging: en verder lijkt het de bevestiging van een eerder door de KLu ingezette lijn: er worden alleen nog maar "(spotters)zaken" gedaan met officiële Nederlandse spottersverenigingen. Wordt het ècht geen tijd dat we ons eens achter de oren krabben?
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
- eagle-keeper
- Scramble Die-Hard
- Posts: 592
- Joined: 16 Jun 2003, 17:27
- Location: Leusden, Holland
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
En toch wil ik daar graag even op reageren.
Ik weet dat jullie allemaal gelijk hebben en dat het allemaal niet mag maar dan kom ik wel met de vraag hoe te handelen tijdens spottersdag en tijdens open dagen?
Dan kun je in principe alles maar dan ook echt alles fotograferen en is er geen mens die daar naar vraagt.
Waarom dan tijdens dat soort dagen wel en tijdens de "gewone" dagen niet, dat is mijn vraag.
Ik hoef hier geen antwoord op want dat is er gewoon niet, ik weet hoe hier mee omgegaan wordt, maar toch.
Dit wilde ik gewoon even kwijt.
Beste mensen, SPOT ZE!!!!!
Ik weet dat jullie allemaal gelijk hebben en dat het allemaal niet mag maar dan kom ik wel met de vraag hoe te handelen tijdens spottersdag en tijdens open dagen?
Dan kun je in principe alles maar dan ook echt alles fotograferen en is er geen mens die daar naar vraagt.
Waarom dan tijdens dat soort dagen wel en tijdens de "gewone" dagen niet, dat is mijn vraag.
Ik hoef hier geen antwoord op want dat is er gewoon niet, ik weet hoe hier mee omgegaan wordt, maar toch.
Dit wilde ik gewoon even kwijt.
Beste mensen, SPOT ZE!!!!!
- Joris van Boven
- Scramble Die-Hard
- Posts: 883
- Joined: 28 Aug 2002, 12:57
- Type of spotter: F5
- Location: Eindhoven, the Netherlands
- Contact:
Re: Discussie: fotograferen P4 Eindhoven
Tsja, auto's kunnen gemakkelijk 160 km/uur maar in Nederland zijn er (nogal) wat beperkingen mbt de maximum snelheid die in regels/wetten zijn vastgelegd. En er is een autoriteit (politie) om ze te handhaven.eagle-keeper wrote:En toch wil ik daar graag even op reageren.
Ik weet dat jullie allemaal gelijk hebben en dat het allemaal niet mag maar dan kom ik wel met de vraag hoe te handelen tijdens spottersdag en tijdens open dagen?
Dan kun je in principe alles maar dan ook echt alles fotograferen en is er geen mens die daar naar vraagt.
Waarom dan tijdens dat soort dagen wel en tijdens de "gewone" dagen niet, dat is mijn vraag.
Ik hoef hier geen antwoord op want dat is er gewoon niet, ik weet hoe hier mee omgegaan wordt, maar toch.
Dit wilde ik gewoon even kwijt.
Beste mensen, SPOT ZE!!!!!
Je kunt met de politie in discussie gaan over het feit dat je ergens 160 reed waar het niet mocht; maar een bekeuring krijg je.
Infrastructuur op de foto zetten mocht nooit, maar werd getolereerd. En nu zijn de regels aangescherpt.
Zie de info over Woensdrecht, waar het expliciet vermeld is.
Rule #23: Never mess with a Marine's coffee if you want to live.