Dit zijn twee verschillende kisten.jeroenvn wrote:Goedemiddag,
Boeing 737-33A 4L-TGF (cn 27452/2679)
Boeing 737-31S 4L-TGF (cn 29116/3005)
waarom 2 verschillende nummers, of zijn dit 2 verschillende vliegtuigen?
En als je wilt weten waar zo'n MSN, LN of CN in een vliegtuig kan worden gevonden?jeroenvn wrote:En CN en MSN is het zelfde?
[ Post made via Mobile Device ]
LIES! Dat een Chinook nieuwe nummertjes krijgt zul je niet weten, maar de Cessna Citation 500/501 en 550/551 zijn ook een goed voorbeeld van een toestel dat een nieuw nummertje krijgt na modificaties.Chris Veringa wrote: een vliegtuig houdt altijd zijn constructienummer ...
More lies! Het constructienummer bij Boeing wordt gebruikt om de bestellingen bij te houden, en dan volgens mij ook nog alleen voor de Washington state bouwsels, niet voor de vroegere ik meen Kansas-built toestellen. Punt is vooral dat er behoorlijk wat van deze nummertjes daadwerkelijk op een toestel hebben gestaan.Frank Mink wrote: Simpel gezegd, 27452 is de 27452ste gebouwde Boeing ooit.
2679 staat voor de 2679ste gebouwde B737, dit wordt het line number genoemd.
Hmz, bedoel je hier niet de verandering van TYPE nummer?Numbercruncher wrote:Hela!
Als nummertjesfetisjist moet ik hier toch ff op reageren:
LIES! Dat een Chinook nieuwe nummertjes krijgt zul je niet weten, maar de Cessna Citation 500/501 en 550/551 zijn ook een goed voorbeeld van een toestel dat een nieuw nummertje krijgt na modificaties.
Grtz,
Robert W
Nope. Typisch voorbeeld: de PH-DEZ heeft c/n 501-0279, maar was als SE-DEZ nog voorzien van nummertje 500-0371. Da's dus niet alleen het typenummer dat verandert...B767-300ER wrote:Hmz, bedoel je hier niet de verandering van TYPE nummer?Numbercruncher wrote: LIES! Dat een Chinook nieuwe nummertjes krijgt zul je niet weten, maar de Cessna Citation 500/501 en 550/551 zijn ook een goed voorbeeld van een toestel dat een nieuw nummertje krijgt na modificaties.
Other examples:B767-300ER wrote:Hmz, bedoel je hier niet de verandering van TYPE nummer?
. |
/O\
\_______[|(.)|]_______/
o ++ O ++ o
Klopt, en ongeveer het enige voorbeeld dat ik ken op het gebied van 'zonder ombouw' een ander nummertje alloceren. Overigens volgens mij in de meeste (alle?) gevallen is het nieuwe c/n nooit op de kist aangebracht (begreep ik, helaas te weinig DC-3 c/n-plaatjes gezien om er uit persoonlijke ervaring veel over te kunnen vertellen). Ik meen me overigens te herinneren dat er nog wel wat Amerikaanse fighters waren (Northrop, Convair, Republic?) die pas achteraf een nummertje toegekend hebben gekregen.Gerard wrote:Ik meen me te herinneren dat er ooit DC-3s een nieuw c/n hebben gekregen, toen men er achter kwam dat er op 2 produktielijnen hetzelfde c/n werd uitgegeven.
Dan kom je al snel op de bijzonder theoretische-maar-niet-minder-leuke discussie die op het vraagstuk van het schip van Theseus gaat lijken. Ik zal er derhalve ook geen antwoord op geven, dat mag iedereen lekker voor zich uitmaken.Numbercruncher wrote:Maar relevant was of het nummertje altijd gelijk was, en daarin ben ik althans van mening dat dat niet zo is. Als je een tot Cessna 551 omgebouwde 550 als een nieuw frame wilt opschrijven, moet je dat uiteraard helemaal zelf weten, al ben ik wel benieuwd of je het dan WEER als een nieuwe logt als-ie weer teruggebouwd wordt tot 550 (de meeste kregen hun oude nummertje terug, maar er zijn een paar uitzonderingen...).
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more