08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 777

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22192
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 777

Post by Stratofreighter »

http://mashable.com/2015/01/08/jet-stre ... n-flights/

http://www.demorgen.be/wetenschap/vlieg ... -a2176278/
British Airways Flight 114, a Boeing 777-200 jet, took off from JFK at 10:50 p.m. ET, and landed at 9:06 a.m. local time, taking just five hours 16 minutes to make a trip that typically takes more than six hours.

At one point, according to Flight Aware, the jet was traveling at a groundspeed, which is the speed at which the plane is traveling relative to ground level, of 745 miles per hour.

For comparison, the speed of sound at sea level is 761 miles per hour.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by mac »

I think aircraft in the past have had a groundspeed greater then the speed of sound. It is all about airspeed. So what is the big deal?

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3941
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by Gerard »

Ik kan me herinneren ooit met een Northwest DC-10 DTW-FRA mee te zijn gevlogen in de cockpit en op een gegeven moment zaten we ook op Mach .9 (en een hoog cijfer daarachter).
Ik vraag me af of dit bovenstaande BA-verhaal echt wel zo uitzonderlijk is.

Gerard
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by Diarto »

Slaat natuurlijk nergens op. Bijna met de snelheid van het geluid (=>M1,0) is voor het grootste gedeelte afhankelijk van de temperatuur. Zo is in een standaardatmosfeer M0,8 op zeelevel 529,1 knopen, terwijl dit op 37.000 ft 459,3 knopen is.
Nog wel kwalijker in de vergelijking is dat ground speed met true airspeed vergeleken word.
User avatar
P.Terlouw
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 943
Joined: 12 Aug 2006, 11:22
Subscriber Scramble: P.Terlouw
Location: Soesterberg
Contact:

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by P.Terlouw »

wat een onzinnig bericht inderdaad. Groundspeed heeft niets te maken met de daadwerkelijke (lees supersone) snelheid van een vliegtuig. Airspeed is ten alle tijden gelijk voor het type vliegtuig. Als je toevallig een leuke tailwind hebt schiet de reis lekker op, maar supersoon: nooit. De 747's van o.a. KLM vliegen ook altijd een 1000-1100 km/h groundspeed richting Oosten, maar retour een 800-900 km/h. Alles te maken met de straalstroom rondom de aarde.
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by Alpha Kilo One »

Zou overigens ook hele andere veiligheidsstatistieken opleveren, de never to exceed speed ligt wel effe lager.
Bij één incident werd verwacht dat Mach 1 is overschreden: http://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_006

Never to exceed is overigens bij een 747 Mach 0.92, getest tot Mach 0.99

Ronald
"Nix bliev wie it es"
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22192
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by Stratofreighter »

The plane rolled over and plunged 30,000 ft (9,100 m), experiencing high speeds and g-forces (approaching 5g) before the captain was able to recover from the rapid dive, and then to divert to San Francisco International Airport.[1]
Five G met een 747SP. :shock:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Basman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 949
Joined: 03 Jun 2007, 00:23
Subscriber Scramble: Yes
Contact:

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by Basman »

Grappig verhaal (maar onzinnig inderdaad). Ik vloog vorige week maandag met de KL0623 naar Atlanta, volgens mij in 9h45 (10h12 zelfs volgens Flightstats). Terug afgelopen vrijdag met de KL0622 in slechts 7h05! Volgens het IFE hadden we een gemiddelde van 1220kmh..... :shock:

Bas
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by Bennie »

Basman wrote:Grappig verhaal (maar onzinnig inderdaad). Ik vloog vorige week maandag met de KL0623 naar Atlanta, volgens mij in 9h45 (10h12 zelfs volgens Flightstats). Terug afgelopen vrijdag met de KL0622 in slechts 7h05! Volgens het IFE hadden we een gemiddelde van 1220kmh..... :shock:

Bas
Airtime KL623/5jan (PH-AOM): 09h23 (Air distance 4406NM, Ground distance 4015NM)
Airtime KL622/9jan (PH-BQF): 07h05 (Air distance 3138NM, Ground distance 3886NM)

Eerlijk is eerlijk... de Airbus is langzamer dan de Triple!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Basman
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 949
Joined: 03 Jun 2007, 00:23
Subscriber Scramble: Yes
Contact:

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by Basman »

Airtime KL622/9jan (PH-BQF): 07h05 (Air distance 3138NM, Ground distance 3886NM)
Ik moet je corrigeren Bennie, ik vloog terug met de PH-AOK, zowel heen als terug met de A330 dus! N.b. 9 januari was de vertrekdatum vanuit Atlanta, ik ben dus de 10e geland. Komt daar de vergissing misschien vandaan?

Bas
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by Bennie »

Basman wrote:
Airtime KL622/9jan (PH-BQF): 07h05 (Air distance 3138NM, Ground distance 3886NM)
Ik moet je corrigeren Bennie, ik vloog terug met de PH-AOK, zowel heen als terug met de A330 dus! N.b. 9 januari was de vertrekdatum vanuit Atlanta, ik ben dus de 10e geland. Komt daar de vergissing misschien vandaan?

Bas
Moet haast wel Bas! 622 is normaal gesproken een triple! :shock: En als de 622 vertrekt is het UTC al een dag later dan in Atlanta... :wink:
Last edited by Bennie on 13 Jan 2015, 23:09, edited 1 time in total.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: 08jan2015: bijna supersonische British Airways Boeing 77

Post by B767-300ER »

Leve de straalstromen boven de oceaan

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”