First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 2016

ImageImageLogs and news for those airports and airfields in The Netherlands not covered in the subforums.

Forum rules
ImageImage
User avatar
Arjan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2730
Joined: 20 Sep 2002, 22:51
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Arjan
Location: Den Haag

First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 2016

Post by Arjan »

According to a message in the Dutch newspaper De Telegraaf, the first JSF will visit the Netherlands at the Royal Netherland Air Force Open Days in Leeuwarden in 2016
Scramble member since 1990
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by mac »

De landingsbanen dienen geschikt gemaakt te worden. Wat is er dan nu ongeschikt aan?
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2189
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Wijgert IJlst »

Arjan wrote:According to a message in the Dutch newspaper De Telegraaf, the first JSF will visit the Netherlands at the Royal Netherland Air Force Open Days in Leeuwarden in 2016

:M-):
Yeah, right... The opendays are still 1,5 years ahead of us. De Telegraaf newspaper is bringing it as "news"... :~?~: I would call this speculations. Let's wait for 17 months and see if this still has any news value...
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6093
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by ehusmann »

I honestly wouldn't be so sceptical about this news. About a week ago or so it was announced that in 2016 the first JSF could come to the Netherlands. Specifically mentioned with it was that this visit was also to show the new plane to the Dutch taxpayers. That in itself already implies presence at the Open Days, as that is the only official presentation of the Dutch Air Force to the Dutch taxpayers.

So no, I would definitely not call this speculation. Does it mean it will happen? Obviously not because too many things can happen that will ultimately still prevent it, but it sure is more than speculation by one journalist.

Erwin
Image
User avatar
K2G
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 839
Joined: 05 Sep 2004, 20:14
Subscriber Scramble: K2G

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by K2G »

mac wrote:De landingsbanen dienen geschikt gemaakt te worden. Wat is er dan nu ongeschikt aan?
Runway Arresting system? JSF is more heavier then F-16.
roberto
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2156
Joined: 03 Oct 2002, 14:48
Location: Leeuwarden

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by roberto »

K2G wrote:
mac wrote:De landingsbanen dienen geschikt gemaakt te worden. Wat is er dan nu ongeschikt aan?
Runway Arresting system? JSF is more heavier then F-16.
Totale onzin over die startbanen, in de USA vliegen die apparaten ook gewoon van alle banen waarop ook F16 opereren zonder enige aanpassingen
User avatar
Gerard
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3942
Joined: 25 Feb 2007, 20:00
Subscriber Scramble: Jawohl
Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Gerard »

roberto wrote:
K2G wrote:Runway Arresting system? JSF is more heavier then F-16.
Totale onzin over die startbanen, in de USA vliegen die apparaten ook gewoon van alle banen waarop ook F16 opereren zonder enige aanpassingen
Die opmerking is natuurlijk alleen geldig, als de "kabels" in de USA dezelfde zijn, als die in Nederland. Weet jij dat?
.          |
          /O\
\_______[|(.)|]_______/
  o   ++   O   ++   o
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by mac »

Opzich snap ik dat. Alleen komen er naast F16's ook regelmatig andere kisten naar Leeuwarden die ook zwaarder zijn dus een F15 of F18 is lichter dan de JSF?
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by aviodromefriend »

mac wrote:dus een F15 of F18 is lichter dan de JSF?
Dat is niet de eerste keer dat ik dat lees, dus misschien is dat wel zo?

Qua baan aanpassen, is er misschien iemand in die "uitgave" die iets heeft gehoord over aanpassingen die zouden moeten worden gedaan rond het nooit gebeurde bezoek vorig jaar aan Fairford/Farnborough en het verschil niet weet tussen een A en een B of C?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6093
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by ehusmann »

Afgezien van dat ik geen partij wil zijn in de discussie.... gewichten kun je nog wel redelijk makkelijk opzoeken op Wikipedia, mits je dat als bron accepteert:

F-15 Eagle bron
Empty weight: 28,000 lb (12,700 kg)
Loaded weight: 44,500 lb (20,200 kg)
Max. takeoff weight: 68,000 lb (30,845 kg)

F-18 Hornet bron
Empty weight: 23,000 lb (10,400 kg)
Loaded weight: 36,970 lb (16,770 kg)
Max. takeoff weight: 51,900 lb (23,500 kg)

F-35 Lightning II bron
Empty weight: 29,098 lb (13,199 kg)
Loaded weight: 49,540 lb (22,470 kg)
Max. takeoff weight: 70,000 lb (31,800 kg)

Dus ja, de F-35 is inderdaad zwaarder dan zowel de F-15 als de F-18

Erwin
Image
User avatar
paul-760
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 374
Joined: 22 Mar 2014, 17:00
Type of spotter: Military photography
Subscriber Scramble: yes
Location: Leiden
Contact:

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by paul-760 »

Er zijn toch ook C17s geland in Leeuwarden? Gewicht 128.100 kg...
www.flickr.com/photos/p760
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6093
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by ehusmann »

Heb je een C-17 weleens een barrier in zien gaan dan?

Erwin
Image
User avatar
paul-760
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 374
Joined: 22 Mar 2014, 17:00
Type of spotter: Military photography
Subscriber Scramble: yes
Location: Leiden
Contact:

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by paul-760 »

Nope. Maar ik zal in Leeuwarden het runway arresting system waarschijnlijk over het hoofd gezien hebben.
www.flickr.com/photos/p760
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by Coati »

Het gaat bij de sterkte van de baan niet om het totaalgewicht van een vliegtuig maar om de zogenaamde LCN waarde, ofwel de druk die met de wielen op de baan wordt uitgeoefend. Een grote kist met een flink aantal wielen zoals een Galaxy kan een lagere LCN hebben dan een fighter zoals een F-15E. Een baan wordt gemaakt met een bepaalde LCN waarde waardoor deze toestellen kan dragen tot die waarde zonder dat de baan snel slijt. Zwaardere kisten zorgen voor snellere slijtage. Moet de asfaltboer weer langskomen. Maar dit is bij de F-35 zeker niet het probleem. Sterker nog, volgens mij is dat hele verhaal dat de baan moet worden aangepast op niets gebaseerd.

En het bezoek is inderdaad geen gerucht maar bevestigd door MoD, inclusief bezoek tijdens luchtmachtdagen.
create your own database with www.spottingmode.com
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201

Post by aviodromefriend »

Het probleem dat tot nu toe is opgetreden met de JSF en banen heeft niet zozeer met gewicht te maken, maar met de temperatuur van de uitlaatgassen, die voor de B (en naar ik meen ook de C) veel hoger zijn dan voor de momenteel gangbare toestellen.
Coati wrote:En het bezoek is inderdaad geen gerucht maar bevestigd door MoD, inclusief bezoek tijdens luchtmachtdagen.
Toch raar dan dat de zoekfunctie op defensie.nl geen resultaten weet te vinden, en google ook geen betrouwbaardere bron dan de telegraaf tevoorschijn goochelt. Als zoiets werkelijk rond is zou je toch ook wel iets verwachten op het twitteraccount van de luchtmachtdagen of de KLu zelf. Tot nu toe is het daar verdacht stil.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Post Reply

Return to “Spotting Netherlands”