Standaard route voor naderingen vanuit het noorden/oosten die via ARTIP naar Schiphol vliegen is onder west Friesland (onder Enkhuizen langs dus) over het IJselmeer. ARTIP ligt nabij lelystad. Als ze vervolgens naar Noord Holland boven Spijkerboor worden gestuurd voor landingen 18R en 18C gaan ze onder West Friesland door. Voor landingen op andere banen worden ze vanaf ARTIP de andere kant op gestuurd. (Langs Almere)stealth wrote:Ik was laatst enkele keren in Enkhuizen toen het me opviel dat daar best veel kisten over kwamen die van of naar schiphol onderweg waren. Ik vroeg me af of dit een officiële vliegroute is of was het toeval? en wat is de naam van deze vliegroute? (als hij een naam heeft)
Sure thing!sijm wrote:Staat ANDIK niet voor het West-Friese plaatsje Andijk, ten westen van Enkhuizen?
Klopt. Maar vanaf Schiphol naar Andijk in dezelfde lijn verder vliegen (Noordoostelijk) vliegen ze toch ten noordelijk van van Enkhuizen over?sijm wrote:Staat ANDIK niet voor het West-Friese plaatsje Andijk, ten westen van Enkhuizen?
Dat klopt ook. Tenzij je al eerder een radar vector van ATC hebt gehad, meer richting het oosten.B767-300ER wrote:Klopt. Maar vanaf Schiphol naar Andijk in dezelfde lijn verder vliegen (Noordoostelijk) vliegen ze toch ten noordelijk van van Enkhuizen over?sijm wrote:Staat ANDIK niet voor het West-Friese plaatsje Andijk, ten westen van Enkhuizen?
SPY en die heet gewoon Spijkerboor.B767-300ER wrote:Spykerboor heeft toch ook nog een waypoint SPYKE of iets soortgelijks?
Maar dat is geen 5 letyers?joost wrote:SPY en die heet gewoon Spijkerboor.B767-300ER wrote:Spykerboor heeft toch ook nog een waypoint SPYKE of iets soortgelijks?
Dat van dat afdwalen kan dan wel zo zijn, maar het is wel leuk..Captain Ditch wrote:Dat klopt ook. Tenzij je al eerder een radar vector van ATC hebt gehad, meer richting het oosten.B767-300ER wrote:Klopt. Maar vanaf Schiphol naar Andijk in dezelfde lijn verder vliegen (Noordoostelijk) vliegen ze toch ten noordelijk van van Enkhuizen over?sijm wrote:Staat ANDIK niet voor het West-Friese plaatsje Andijk, ten westen van Enkhuizen?
In het verleden werden waypoints wel vaker vernoemd naar geografische locaties. Denk aan ARNEM (Arnhem), NYKER (Nijkerk), LOPIK of BREDA. Overigens ligt er bij Barcelona ook ergens een BREDA als ik het me goed herinner, maar dat terzijde.
ARTIP, één van de drie entry points naar Schiphol, heette vroeger ook anders, btw. Vroeger (denk meer dan 25 jaar geleden) had je RIVER, SEA en LAKE, als respectievelijke entry points boven de grote rivieren bij Rotterdam, de Noordzee en Lelystad nabij het Markermeer. Op een gegeven moment moesten de waypoints, in lijn met de geldende richtlijnen, allemaal 5 letters hebben. RIVER bestaat nog steeds, SEA werd SUGOL en LAKE werd heel even LAKEL, later hernoemd als ARTIP.
REDFA, waar het vliegverkeer vanuit het westen de Amsterdam FIR binnenkomt, is overigens ook een afkorting uit de oude doos, en betekent RED FIR Arrival. Ten noorden ervan lag vroeger BLUFA (Blue FIR Arrival), maar deze bestaat al lang niet meer. Ik denk dat dat punt het huidige LAMSO is. De meeste nieuwe waypoints in de Amsterdam FIR lijken geen geografische of andere betekenis meer te hebben en lijken willekeurig gekozen.
Maar goed, ik dwaal af
O ja, dom van me, dat is ook zo.poldertoren wrote:SPY is net als SPL, PAM en AMS een VOR, die hebben weer een drie letter afkorting.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more