Ik heb een vraag en ik weet niet of ik deze hier kwijt kan.
In juli ga ik 2 weken met vakantie naar frankrijk nu heb ik gezien dat ik de buurt zit van militaire velden.
Hoe gaat men hier om met spotters, wordt dit toegestaan of moet je een vergunning hebben zoals bij charles de gaulle.
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Een ding staat vast, je zult ongetwijfeld bezoek krijgen van de Gendarmerie of een enkele keer van de Police National. Als dat niet gebeurt, dan heb je mazzel.
Hoe zij op je aanwezigheid reageren is van verschillende factoren afhankelijk;
- Regio (type/slag mensen dat daar woont) - de ene regio is qua cultuur veel gastvrijer dan de andere
- type toestellen/wapen systemen waar men daar mee vliegt
- of ze gewend zijn dat er mensen staan te kijken, hebben ze meer ervaring met spotters in omgeving gehad (en was hun ervaring daarmee positief, wat is hun referentiekader over onze hobby)
- sta je te dicht bij het hek, en krijgen ze daardoor steeds meldingen van personeel op de basis die het niet vertrouwd en worden ze gek van die meldingen
- vorm je in hun ogen een gevaar voor de vliegveiligheid, sta je onder een aanvliegroute, blokkeer je een doorgang voor de brandweer, sta je in een dropzone van fueltanks etc. etc.
- sta je alleen te "kijken" met een verrekijker (telescope vinden ze vaak spannender nog) of sta je heel uitvoerig van alles te fotograferen (incl. infrastructuur etc.).
- het tijdstip/moment is of afhankelijk of je überhaupt bezoek krijgt van de politie. 's Ochtends vroeg (of in het weekend) ergens nummers lezen zal doorgaans tot weinig problemen leiden.
Veelal zullen ze je komen uitchecken, aanspreken en informeren naar wat je doet, soms moet je dan je paspoort laten zien. Meestal laten ze je daarna met rust omdat je dan bekend bent bij ze. Soms vragen ze je om ergens anders te gaan staan, een enkele keer als het tegenzit dan wordt je weggestuurd. Ervaring is wel dat men de afgelopen 20 jaar steeds spottersvriendelijker is geworden in Frankrijk, het is meer en meer bekend, ook onder de lokale bevolking en zijn clubs en fora gekomen en ook de luchtvaartfotografie heeft een vlucht genomen de afgelopen 15 jaar. Ze zullen op z'n minst van het fenomeen gehoord hebben, en weten wat je intenties zijn... of ze het snappen en willen begrijpen is dan vraag 2.
Maar wellicht is het handig om specifiek aan te geven welke bases je wilt gaan bezoeken deze zomer. Er zijn vast wel mensen die hun specifieke ervaring (does and don'ts) met je willen delen.
Bourges moet je mazzel hebben dat er iets buiten staan om te vliegen. Volgens mij doen ze crew ferries voor kisten die daar in onderhoud komen.
Je kunt vlak achter de hangaartjes komen, echter ook dicht bij de hoofdpoort. Je bent daar dus best out in the open... misschien de unit eens mailen voor een bezoekje? De toko is vrij klein.
Avord ligt helemaal verscholen, de E-3's kun je aan een baankop wel zien staan en afhankelijk van het weer ook wel lezen. De Xingu's moeten vliegen om ze te kunnen zien.
Aloha, ik ben redelijk bekend in de Morvan. Opties:
1) Savigny-les-Beaune - kasteel. Erg leuk voor de nummertjes (47° 3'42.78"N 004°49'5.65"O)
2) Avord - best OK, altijd wel één of twee E-3F's te lezen, en normaliter drie a vijf Xingu's (47° 4'3.65"N 002°39'12.56"O voor de E-3's)
3) Chateaudun - altijd fijn
4) Orleans - A400M's kijken
De laatste drie zijn best even rijden, maar wel leuk.
Oh, en vergeet Romorantin niet voor militaire zwevers en zo. Reken met tweeënhalf a drie uur rijden (enkele reis) vanuit de Morvan. Tours is weer iets verder, drieënhalf uur...
Overigens ben ik op geen van de door mij genoemde vier operationele velden ooit aangesproken door Gendarmerie of wat dies meer zij. Terwijl ik echt wel redelijk stationair was en zichtbaar vanaf het veld.
pjotrtje wrote:
Overigens ben ik op geen van de door mij genoemde vier operationele velden ooit aangesproken door Gendarmerie of wat dies meer zij. Terwijl ik echt wel redelijk stationair was en zichtbaar vanaf het veld.
Alleen op Orleans ik zelf, Chateaudun ik niet... weet de verhalen wel van Gendarmerie bezoekjes. Andere te weinig/kort geweest om er iets zinnigs over te zeggen.
Voor Avord (op jouw coordinaten) weet ik dat er -onder de landing door- op de D36 wel een stopverbod van kracht is.
Op Avord een hele dag in de landing gestaan naast mijn auto, aan de zuidzijde van het veld net noord van de spoorlijn. Niemand gezien. En op de plek waar je de E-3's kunt lezen mag je inderdaad niet stoppen Wijgert, maar effe 5 minuten lopen vanaf een plek waar het wel mag (doodlopend straatje ten noorden van de baan) levert het gewenste resultaat.