De militaire nummertjes spotters

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Eric van Lisdonk
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2566
Joined: 19 Mar 2004, 23:33
Subscriber Scramble: Eric van Lisdonk
Location: Ramstein and Gilze-Rijen Air Base

De militaire nummertjes spotters

Post by Eric van Lisdonk »

Even een vraagje hoe de collega nummertjes spotters dit doen.
Ik kwam vandaag langs Seppe gereden en ik zag daar 3 ex militaire Piper Super Cubs staan.
Namelijk de volgende:

R-170 ex USAF 52-6222 en ex ALAT 182540
R-213 ex USAR 51-15682 en ex KLu R-213
PH-VCY ex USAF 54-2401 en ex KLu R-111

Hoe noteren jullie dit in jullie database??
Ik houd alles per land bij en dan alleen de militaire kisten. R-170 is een fake serial moet ik nu 52-6222 noteren bij Amerika en of 182540 noteren bij Frankrijk.

Ik doe niet aan constructie nummers.

Ik hoor het graag van jullie.

Groeten,
Eric
User avatar
Nilson
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4424
Joined: 06 Sep 2002, 13:08
Type of spotter: gooseproof
Subscriber Scramble: Nilson

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Nilson »

Eric van Lisdonk wrote:Even een vraagje hoe de collega nummertjes spotters dit doen.
Ik kwam vandaag langs Seppe gereden en ik zag daar 3 ex militaire Piper Super Cubs staan.
Namelijk de volgende:

R-170 ex USAF 52-6222 en ex ALAT 182540
R-213 ex USAR 51-15682 en ex KLu R-213
PH-VCY ex USAF 54-2401 en ex KLu R-111

Hoe noteren jullie dit in jullie database??
Ik houd alles per land bij en dan alleen de militaire kisten. R-170 is een fake serial moet ik nu 52-6222 noteren bij Amerika en of 182540 noteren bij Frankrijk.

Ik doe niet aan constructie nummers.

Ik hoor het graag van jullie.

Groeten,
Eric

Ik hou zelf de laatste militaire operator aan. Doe wel aan c/n anders heb je soms meer verschillende gezien dan dat het werkelijk is.
life is good, but a good life is better
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2189
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Wijgert IJlst »

Eric van Lisdonk wrote:Even een vraagje hoe de collega nummertjes spotters dit doen.
Ik kwam vandaag langs Seppe gereden en ik zag daar 3 ex militaire Piper Super Cubs staan.
Namelijk de volgende:

R-170 ex USAF 52-6222 en ex ALAT 182540
R-213 ex USAR 51-15682 en ex KLu R-213
PH-VCY ex USAF 54-2401 en ex KLu R-111

Hoe noteren jullie dit in jullie database??
Ik houd alles per land bij en dan alleen de militaire kisten. R-170 is een fake serial moet ik nu 52-6222 noteren bij Amerika en of 182540 noteren bij Frankrijk.

Ik doe niet aan constructie nummers.

Ik hoor het graag van jullie.

Groeten,
Eric
Eric, volgens mij kun jij het beste zelf de vraag beantwoorden. Je moet gewoon 1 rechte lijn trekken en consequent doorvoeren... hoe doe je het met met die andere (2) Pipers of andere warbirds momenteel? Eerste, of laatste operator of fake ID? Wat Nilson zegt is sowieso slim, hanteer het c/n als primaire sleutel... de rest is toch alleen maar verf.
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3743
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by SquAdmin »

Eric van Lisdonk wrote:Ik kwam vandaag langs Seppe gereden en ik zag daar 3 ex militaire Piper Super Cubs staan.
Hoe noteren jullie dit in jullie database??
Het enige juiste antwoord is: niet :mrgreen:
Greetz,

Patrick
Numbercruncher
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1118
Joined: 13 Mar 2006, 16:43
Type of spotter: S3
Subscriber Scramble: Numbercruncher
Location: AMS/EHAM

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Numbercruncher »

Wijgert IJlst wrote:de rest is toch alleen maar verf.
But... wait... de essentie van alleen militair spotten IS toch alleen maar verf?

Sorry, kon het niet laten... Boat rides to Fairford all over again... :wink: :lol: :mrgreen:

Grtz,

Robert W
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."

Douglas Adams
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by pjotrtje »

Als een toestel ex-militair is, schrijf ik 'm niet als militair maar als civiel. (Tenzij het ding in een museum staat en nooit civiel is geweest in de tussentijd.) In jouw schoenen staand zou ik de laatste officiële mil ID nemen, of gewoon het civiele nummerke en ook constructienummers doen: dan kun je altijd nog traceren welke het was.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3415
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Gietje »

Nou ben ik gewoon maar een simpele spotter die civiel en militair doet, en dus dit probleem niet heeft, maar waarom zou je bak die ooit wel militair was maar nu niet meer nu ineens wel loggen, maar een KLM 737 niet? Dan zou ik hem als puur militair spotter (hypothetisch gezien) gewoon niet loggen in geval.
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by ehusmann »

Bij ex-militair moet ik altijd direct denken aan een aantal van die SPang Phantoms die nog een blauwe maandag voor Australie hebben gevlogen. Zijn die opeens leuker dan de andere op hetzelfde veld vanwege dat feit?

Ex is ex, dat is verleden tijd en doe ik dus net als Patrick helemaal niets mee. Het zijn gewoon civiele pijpertjes en die gaan mijn boeken niet in.

Erwin
Image
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2189
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Wijgert IJlst »

Numbercruncher wrote:
Wijgert IJlst wrote:de rest is toch alleen maar verf.
But... wait... de essentie van alleen militair spotten IS toch alleen maar verf?

Sorry, kon het niet laten... Boat rides to Fairford all over again... :wink: :lol: :mrgreen:

Grtz,

Robert W
Ah, want to play that game... nou, hou de term "militair" dan maar weg voor spotten... :P Die vlieger gaat namelijk nog meer op bij de burgerluchtvaart... don't get me started! ;)
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2189
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Wijgert IJlst »

Gietje wrote:Nou ben ik gewoon maar een simpele spotter die civiel en militair doet, en dus dit probleem niet heeft, maar waarom zou je bak die ooit wel militair was maar nu niet meer nu ineens wel loggen, maar een KLM 737 niet? Dan zou ik hem als puur militair spotter (hypothetisch gezien) gewoon niet loggen in geval.
En wat te doen met de RNZAF B.757... ;) Het omgekeerde van een warbird! :P Jaren rond zien fladderen als civobird op Schiphol, en nu opeens opschrijven. :oops:
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
Wijgert IJlst
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2189
Joined: 06 Sep 2002, 08:57
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Wijgert IJlst

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Wijgert IJlst »

ehusmann wrote:Bij ex-militair moet ik altijd direct denken aan een aantal van die SPang Phantoms die nog een blauwe maandag voor Australie hebben gevlogen. Zijn die opeens leuker dan de andere op hetzelfde veld vanwege dat feit?

Ex is ex, dat is verleden tijd en doe ik dus net als Patrick helemaal niets mee. Het zijn gewoon civiele pijpertjes en die gaan mijn boeken niet in.

Erwin
Zo scheurde half NL vorig jaar vol gas naar Spang voor A-10's met DM code, terwijl ze 80% al eerder hadden gezien met SP code. Ieder z'n meug! Dit is voor een ieder weer anders. Allemaal dillema's... Erwin van Dijkman schreef er ooit een leuk en vermakelijk boekje over:
https://www.amazon.co.uk/Dilemmas-Aircr ... 9073235995
Kind Regards / Groeten,

Wijgert IJlst
User avatar
Nilson
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4424
Joined: 06 Sep 2002, 13:08
Type of spotter: gooseproof
Subscriber Scramble: Nilson

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Nilson »

Ach het is maar een bezigheid waar een ieder zijn draai aan kan en mag geven!
Heb persoonlijk liever 1.000 nieuwe minder exotische dan een exoot! Van hetzelfde type dan.
life is good, but a good life is better
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3743
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by SquAdmin »

Uh... Nilson, noem eens een minder exotische waar er duizend van zijn.
Greetz,

Patrick
User avatar
Wrecks
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 650
Joined: 16 May 2007, 20:18

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Wrecks »

pjotrtje wrote:Als een toestel ex-militair is, schrijf ik 'm niet als militair maar als civiel. (Tenzij het ding in een museum staat en nooit civiel is geweest in de tussentijd.) In jouw schoenen staand zou ik de laatste officiële mil ID nemen, of gewoon het civiele nummerke en ook constructienummers doen: dan kun je altijd nog traceren welke het was.
Meeste toestellen in burger museums zijn eigenlijk ook niet meer militair. Vliegtuigen in bv Hermeskeil zijn alle verkocht aan de burger museum eigenaar en zijn niet meer eigendom van een bepaalde luchtmacht.
For the benefit of Mr. Kite, there will be a show tonight on trampoline
User avatar
Nilson
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4424
Joined: 06 Sep 2002, 13:08
Type of spotter: gooseproof
Subscriber Scramble: Nilson

Re: De militaire nummertjes spotters

Post by Nilson »

SquAdmin wrote:Uh... Nilson, noem eens een minder exotische waar er duizend van zijn.
Legio! US H60's, F16
life is good, but a good life is better
Post Reply

Return to “'t Praethuys”