Baanverlenging voorjaar 2017

ImageImageForum for all military and civil movements and news on De Kooy airfield/Den Helder airport.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Baanverlenging voorjaar 2017

Post by Rockville »

In het voorjaar 2017 zal de landings-/startbaan verlengd worden tbv Den Helder Airport.
Zie: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... ?lref=SR_1
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Baanverlenging voorjaar 2017

Post by aviodromefriend »

Waar gaan ze die verlenging laten (met aan de ene baankop de N250, Noordhollands Kanaal en de Schooten en de spoorlijn aan de andere)?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Baanverlenging voorjaar 2017

Post by Rockville »

aviodromefriend wrote:Waar gaan ze die verlenging laten (met aan de ene baankop de N250, Noordhollands Kanaal en de Schooten en de spoorlijn aan de andere)?
Ik heb geen idee. Tot op heden nog geen nadere uitwerking gevonden hieromtrent.
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4658
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: Baanverlenging voorjaar 2017

Post by frank kramer »

Als je op google maps kijkt zou het best kunnen dat je een heel eind komt als je de "displaced tresholds" aan beide kanten kunt verplaatsen naar het echte begin van de baan... scheelt zo een paar honderd meter. En als je geld teveel hebt kun je het spoor altijd nog in een tunnelbak leggen; met nog een beetje meer euros kan het spoor zelfs in een tunnel en kun je de baan over het spoor trekken. Duurt wel wat langer, deze twee laatste opties :wink:
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Jutter
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 453
Joined: 15 Oct 2005, 10:53
Subscriber Scramble: Jutter

Re: Baanverlenging voorjaar 2017

Post by Jutter »

Volgens mij is het grote probleem het uitrollen bij het landen. Een baanverlenging tot aan de spoorlijn geeft zeker voordeel met zuid-westen wind. En bij starten zijn de toestellen toch wel ruim op tijd los. De verlenging geeft op deze manier weinig voordeel bij landingen met noord-oosten wind. De treshold richting de spoorlijn verplaatsen zal niet gebeuren, want dan had dit al plaats gevonden. Opstijgen met noord-oosten wind heeft met een verlenging tot aan de spoorlijn wel weer voordeel.

Dit wordt dus goed plannen van vluchten voor zwaardere toestellen

Menno
Jutter
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 453
Joined: 15 Oct 2005, 10:53
Subscriber Scramble: Jutter

Re: Baanverlenging voorjaar 2017

Post by Jutter »

reactie van DHA

Helaas moet ik u meedelen dat de berichtgeving in de krant niet juist was.

Het NHD heeft gisteren en correctie gepubliceerd.

Uit veiligheidsoogpunt is gesteld dat de start-/landingsbaan voorzien moet zijn van een Runway End Safety Area. Dit is een uitrolgebied gras* dat grenst aan de start-/landingsbaan. Dit gebied is nu ingesteld door het inkorten van de bruikbare baanlengte. Hierdoor kunnen bepaalde vliegtuigtypen nu niet optimaal gebruikmaken van de baan.
Na enkele aanpassingen kan de baan weer aan de veiligheidseisen voldoen en wordt de bruikbare baanlengte teruggebracht naar het niveau van voorheen.

Na deze aanpassingen wordt de beperking in het gebruik van de baan opgeheven.

De baan wordt dus niet verlengd maar in de loop van volgend jaar worden de beperkingen met betrekking tot de bruikbare baanlengte opgeheven.

* toegevoegd door mij zelf.

Menno
Post Reply

Return to “Den Helder-De Kooy”