https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/13/op ... f-a1599433
ook een slideshow van het rapport, ook met foto's, helemaal onderaan dit artikel.
Behalve de foto's opOpeens hing de helikopter scheef
Bijna-helikoptercrash
Een helikopter met tien militaire passagiers kwam in 2009 in Afghanistan in de problemen.
Vijf van hen kampen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS).
Zij verwijten Defensie het incident te hebben weggewuifd.
13 april 2018 om 23:06
Na twintig minuten in de lucht verandert de helikoptertocht in een hellevlucht.
De passagiers horen door de rotorherrie heen ‘tak tak tak’,
waarna de heli plotseling scheef hangt.
„Kogels”, denken ze gelijk.
Dan zien ze in de cockpit waarschuwingslampen oplichten en lekt er hete olie de passagierscabine in,
die rookpluimen achterlaat.
De heli draait naar links en weer naar rechts en gaat steeds langzamer vliegen.
Ze zien de piloten voorin steeds drukker gebaren.
Met een kaartenboek op schoot gaat de gezagvoerder op zoek naar een geschikte plek voor een noodlanding.
Minuten later schrijft de boordschutter één woord op een plastic bordje: Frontenac.
De passagiers hebben geen idee wie of wat dat is.
Dan krabbelt de man „FOB” ernaast, Forward Operating Base.
Blijkbaar koersen ze af op een verkenningspost.
Er lekt steeds meer olie de cabine in en de passagiers weten dat het mis is.
Sommigen nemen foto’s.
„Voor de nabestaanden”, zegt een van hen.
Een ander probeert een afscheidsboodschap voor haar man op haar hand te schrijven,
maar de balpen hapert.
We gaan eraan, gebaart een passagier.
Door een crash, of omdat we nauwelijks bewapend neerkomen in vijandelijk gebied.
Als de Taliban mij krijgsgevangene maken, schiet ik mezelf dood – bedenkt een ander.
Na de beschieting schokt de DODO-44 nog twaalf minuten scheefhangend door de lucht.
Dan dalen ze plotseling.
De passagiers grijpen zich vast aan alles wat los en vastzit.
Net boven de grond in Frontenac begint de Cougar te draaien en valt de laatste paar meter uit de lucht.
„De helikopter is linksomdraaiend op het grind geland en enkele meters doorgerold”,
aldus het luchtmachtrapport over de crash.
Als iedereen op veilige afstand van de DODO-44 staat, blijkt de schade mee te vallen.
Er is geen explosiegevaar en de passagiers kunnen zelf de bagage uit de heli halen.
De staart van de heli is goed kapot, zwemt in de olie.
Er zitten gaten in, kleine en grote.
Ze blijven foto’s maken en wisselen de bestanden onderling uit.
Later zal een enorme Russische MI-26 helikopter de Nederlandse Cougar optakelen en terugvliegen naar Kandahar.
Beelden daarvan halen het Russische nieuws.
29 april 2015, 23.00 uur Pauw
Na ruim vijf jaar individuele sores zien de passagiers op 29 april 2015 plots een reclamespotje van Pauw.
Die avond blijkt de piloot van hun vlucht te gast bij het tv-programma.
Het bewuste TV-programma:
https://pauw.bnnvara.nl/media/339014
Ter ere van 70 jaar bevrijding vertelt zij in geuren en kleuren over de bijna-crash en haar heldhaftige optreden.
Om de spanning van de vlucht te illustreren, worden archiefbeelden en audio-opnames uit de heli getoond.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/13/op ... f-a1599433
ook een slideshow van het rapport, ook met foto's, helemaal onderaan dit artikel.