Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by MainPower »

Geen idee of ik dit hier kan/mag vragen ...

Gisteren (15-05-2018), in de middag, zag op op de Polderbaan een 757 van American Airlines op de startbaan staan en vertrok uiteindelijk via taxi-baan terug naar de gates/Schiphol.
Vlak daarna zag ik een A330 van Delta Air Lines, die ook klaar stond op de startbaan voor vertrek, die uiteindelijk ook terug naar taxi-baan ging.
Na enige tijd ging de A330 van Delta Air Lines terug in de queue en is uiteindelijk vertrokken.

Wat kan een reden zijn om niet te vertrekken als je al klaar staat op de startbaan, en waarom na een korte onderbreking toch vertrekken?
Ik, als leek, zou verwachten dat je voor vertrek een checklist doet en dat daaruit al meldingen moet komen als iets niet goed of onjuist functioneert.

Was gewoon even benieuwd wat de reden zou kunnen zijn...

Thanks,
Matthijs
User avatar
n5205e00421
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 665
Joined: 08 Nov 2003, 23:45
Type of spotter: S3 & Mode-S
Subscriber Scramble: Y
Location: n5223e00593
Contact:

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by n5205e00421 »

American (AA203 naar Philadelphia, B757 N175AN) had bij het oplijnen nog niet alle benodigde data binnen voor vertrek. Dit zou het loadsheet kunnen zijn (beladingspapieren) of de take-off performance (snelheden, motorvermogen, flap- en trimstand). Bij sommige types/maatschappijen wordt dit via ACARS (een datalink, soort telex/fax) vanuit het hoofdkantoor naar het vliegtuig doorgestuurd, bij andere wordt het door de vliegers zelf aan boord opgesteld m.b.v. een laptop/tablet of evt. tabellen.
Na een minuut of tien is de kist toch naar de gate teruggetaxied, nog wel met de bedoeling opnieuw te vertrekken maar uiteindelijk is de vlucht gecancelled. Het vliegtuig staat er nu nog dus misschien is er een technisch probleem bijgekomen of moest er iets worden uitgezocht wat lang duurde en is b.v. de crew uit de uren gelopen om nog te kunnen vertrekken? Op de AA Flight Status website staat de vlucht nog als gepland -maar gecancelled- met een fuelstop op Bangor.

De Delta (DL163 naar Minneapolis, A333 N805NW) gaf bij het oplijnen al aan er weer af te moeten vanwege te hete remmen. Ruim 20m later inderdaad vertrokken.

Met wat moeite is de communicatie met de verkeersleiding hier terug te horen op frequenties 118.280 (tower) en 121.560 (ground), net na 13:00lt = 11:00z .

https://www.liveatc.net/search/?icao=eham

L.
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by MainPower »

Bedankt L!

Leuk om dit zo te horen, ook bedank voor de link (die kende ik ook nog niet)...

Viel mij op dat het twee Amerikaanse kisten waren, vlak naar elkaar.
Twee verschillende reden dus. Niet verwacht dat je bij taxiën te maken kan krijgen met heten remmen.
Zal wel te maken hebben omdat men in een queue stond, en steeds gas moest geven en remmen...

Matthijs
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by Key »

Te hete remmen komt met name voor bij de combi verre startbaan en wat ouder vliegtuig (en ja dat zijn A330's ook al). De Delta was van de DE-baai via Z (zuid om de Zwanenburgbaan heen) naar 36L getaxied. Modernere remmen kunnen meer hebben maar een bij een zwaar toestel dat ver moet taxiën inclusief bochten kan zich aardig wat warmte opbouwen in de remmen. Voor taxiën op zich is dat nog geen probleem meestal, maar mocht de start afgebroken moeten worden dan wel: daarbij kan enorme hitte vrijkomen en als je dan al warm begint krijg je brand (plus warme remmen zijn minder effectief dan koele).

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by Bennie »

Key wrote:Te hete remmen komt met name voor bij de combi verre startbaan en wat ouder vliegtuig (en ja dat zijn A330's ook al). De Delta was van de DE-baai via Z (zuid om de Zwanenburgbaan heen) naar 36L getaxied. Modernere remmen kunnen meer hebben maar een bij een zwaar toestel dat ver moet taxiën inclusief bochten kan zich aardig wat warmte opbouwen in de remmen. Voor taxiën op zich is dat nog geen probleem meestal, maar mocht de start afgebroken moeten worden dan wel: daarbij kan enorme hitte vrijkomen en als je dan al warm begint krijg je brand (plus warme remmen zijn minder effectief dan koele).

Erik
Oude remmen zijn vaak van staal, nieuwe remmen vaak van carbon. De laatste zijn een stuk lichter in gewicht maar ook beter in gebruik. :wink:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by MainPower »

Thanks, blijft leuk deze feedback te lezen ... ;-)

PS ... betekend dat carbon remmen ook beter warmte kunnen afstaan dan staal? Of is carbon alleen voor remkracht + gewicht?
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by mac »

Begrijp ik nu goed dat oude vliegtuigen (747, 330, F70/100, 767 etc) stalen remmen hebben?
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by pjotrtje »

MainPower wrote:Thanks, blijft leuk deze feedback te lezen ... ;-)

PS ... betekend dat carbon remmen ook beter warmte kunnen afstaan dan staal? Of is carbon alleen voor remkracht + gewicht?
nee, andersom: remschijven van keramiek (carbon reinforced ceramics) kunnen juist veel meer hitte opslaan zonder dat de frictie afneemt.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by pjotrtje »

mac wrote:Begrijp ik nu goed dat oude vliegtuigen (747, 330, F70/100, 767 etc) stalen remmen hebben?
Voor zover ik weet hebben de 747-400, A320, 777 carbon remschijven. En alle modellen nieuwer dan deze. En ik denk (!) dat het ook als optie beschikbaar is op de 767, ik denk dat bijv. de KC-46A carbon brake discs heeft.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Optimus
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 995
Joined: 12 Feb 2004, 10:16
Subscriber Scramble: Optimus

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by Optimus »

pjotrtje wrote:
MainPower wrote:Thanks, blijft leuk deze feedback te lezen ... ;-)

PS ... betekend dat carbon remmen ook beter warmte kunnen afstaan dan staal? Of is carbon alleen voor remkracht + gewicht?
nee, andersom: remschijven van keramiek (carbon reinforced ceramics) kunnen juist veel meer hitte opslaan zonder dat de frictie afneemt.
Over welke temperaturen hebben we het dan vwb de carbon reinforce ceramics?

Thanks,

Kees
Image
CJ
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 465
Joined: 17 Aug 2008, 19:10
Subscriber Scramble: CJ

Re: Kisten die toch niet vertrekken (Schiphol 15-05-2018)

Post by CJ »

ook Fokker 70 / 100 hebben koolstof remmen: zijn een stuk lichter dan staal en gaan grofweg 2 x langer mee voor vervanging van de remschijven
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”