Moderator: gatso76
Oude remmen zijn vaak van staal, nieuwe remmen vaak van carbon. De laatste zijn een stuk lichter in gewicht maar ook beter in gebruik.Key wrote:Te hete remmen komt met name voor bij de combi verre startbaan en wat ouder vliegtuig (en ja dat zijn A330's ook al). De Delta was van de DE-baai via Z (zuid om de Zwanenburgbaan heen) naar 36L getaxied. Modernere remmen kunnen meer hebben maar een bij een zwaar toestel dat ver moet taxiën inclusief bochten kan zich aardig wat warmte opbouwen in de remmen. Voor taxiën op zich is dat nog geen probleem meestal, maar mocht de start afgebroken moeten worden dan wel: daarbij kan enorme hitte vrijkomen en als je dan al warm begint krijg je brand (plus warme remmen zijn minder effectief dan koele).
Erik
nee, andersom: remschijven van keramiek (carbon reinforced ceramics) kunnen juist veel meer hitte opslaan zonder dat de frictie afneemt.MainPower wrote:Thanks, blijft leuk deze feedback te lezen ...
PS ... betekend dat carbon remmen ook beter warmte kunnen afstaan dan staal? Of is carbon alleen voor remkracht + gewicht?
Voor zover ik weet hebben de 747-400, A320, 777 carbon remschijven. En alle modellen nieuwer dan deze. En ik denk (!) dat het ook als optie beschikbaar is op de 767, ik denk dat bijv. de KC-46A carbon brake discs heeft.mac wrote:Begrijp ik nu goed dat oude vliegtuigen (747, 330, F70/100, 767 etc) stalen remmen hebben?
Over welke temperaturen hebben we het dan vwb de carbon reinforce ceramics?pjotrtje wrote:nee, andersom: remschijven van keramiek (carbon reinforced ceramics) kunnen juist veel meer hitte opslaan zonder dat de frictie afneemt.MainPower wrote:Thanks, blijft leuk deze feedback te lezen ...
PS ... betekend dat carbon remmen ook beter warmte kunnen afstaan dan staal? Of is carbon alleen voor remkracht + gewicht?
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more