phkza wrote:Berven1 wrote:Zodat we weten dat CS Bombardier CS-100 en CS-300 omgedoopt zijn tot Airbus A220-100(CS-100) en Airbus A220-300(CS-300). Airbus en Bombardier hebben hiervoor een joint-venture opgezet om deze vliegtuigen voortaan bij Airbus in verkoopcategorie op te nemen. Airbus heeft meerderheidsaandeel van 50,01 in deze samenwerkingsverband met Bombardier.
Mijn vraag is of ze voorgoed in Frankrijk gebouwd worden of nog in Canada geproduceerd?
Voorlopig in Canada, maar er zijn plannen om de productie te verplaatsen naar of uit te breiden naar Mobile, Alabama. Daar heeft Airbus al een fabriek en de Noord-Amerikaanse markt is de grootste target nu voor de CSeries/A220.
Duidelijk aangegeven, phkza. Dat is op zich makkelijk dat het mogelijk is om productie te verplaatsen naar Mobile, Alabama. Dat is wel slim bedacht door Airbus eigenlijk zoals Bombardier gewoon in Canada verder gaat met CRJ-toestellen assembleren.
Kijk, Boeing zou met Embraer ERJ-series gewoon produceren in Brazilië, omdat het veel goedkoper is dan in Amerika zelf. Het is ook mogelijk dat Boeing de ERJ-vliegtuigen gaat omdopen tot Boeing(vermoedelijk 800-serie). Maar Embraer heeft wel meer succes dan Bombardier door verkoop zijn eigen toestellen. Het luchtvaartlandschap in hele wereld is erg veranderd sinds eind vorige eeuw.
Fokker had wel in het verleden veel succes met verkoop van Fokker 28, Fokker 27, Fokker 70 en Fokker 100, maar in begin 1997 kwam aan alles einde aan door de faillissement van Fokker. Vele mensen vonden Fokker 70 en Fokker 100 echt fijne type vliegtuigen om mee te vliegen vanwege comfort in de cabine.
British Aerospace had ook succes gekend door vele verkoop van Bae 146, viermotorige vliegtuig voor 80-100 passagiers. Bae 146 werd meer en beter verkocht dan Fokker 100, want die toestel trok meer maatschappijen aan omdat die vliegtuig echt kon landen op korte landingsbaan. En kon ook vanaf kleinere vliegveld vliegen naar bestemmingen die ook relatief kleinere vliegveld hebben. Op die bestemmingen was Fokker 100 te groot en zwaar vliegtuig, waar ook Fokker 100 niet kon landen en opstijgen vanaf korte landingsbaan. Een Fokker 70 zou het wel kunnen landen en opstijgen vanaf een luchthaven met korte baan. Het heeft te maken gehad met MTOW van beide toestellen zowel van beide heel groot verschil is van elkaar.
Als Fokker had bestaan als vliegtuigbouwer had Airbus wel oren naar gehad om het hele bedrijf over te nemen, zowel Fokkers in verkoopcategorie van Airbus opgenomen kunnen worden. Dat was echt een gouden kans voor Fokker zijn geweest om toch een rol van betekenis spelen in de luchtvaartwereld.