Verschuilen achter "Nieuws Plus" zit er niet in.
https://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/c ... luchtvaart
https://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/c ... luchtvaartCommentaar: Historische luchtvaart
Rens Koldenhof
1 uur geleden
Op 25 september 1996 stortte een Dakota van de Dutch Dakota Association neer in de Waddenzee.
Alle 32 inzittenden kwamen om het leven.
De rondvlucht, van Schiphol naar Texel en terug,
was onderdeel van een personeelsuitje voor personeel van de dienst Wegen, Verkeer en Vervoer van de provincie.
Onder de slachtoffers waren veel brugwachters.
Onderzoek naar de crash werd bemoeilijkt, doordat het toestel niet was uitgerust met een cockpitvoicerecorder of een flighdata recorder.
Geen zwarte doos dus.
Precies het probleem waar onderzoekers naar de toedracht van het ongeval met een historisch vliegtuig in Zwitserland ook mee te kampen hebben.
De crash in de Alpen is al de vierde in een maand met een historisch vliegtuig.
Eerder stortte onder meer een toestel in Zuid-Afrika neer dat was aangekocht door luchtvaartmuseum Aviodrome.
Na de crash van de Dakota werden de regels rond het vliegen met oldtimers aangescherpt.
Zo moeten passagiers tijdig op de hoogte worden gesteld
dat ze gaan vliegen in een toestel dat slechts voldoet aan ’gedateerde luchtwaardigheidseisen’.
Maar of dat voldoende is?
Mensen mogen natuurlijk zelf weten of ze het risico willen nemen
in een vliegtuig te stappen dat nog in de Tweede wereldoorlog werd ingezet,
maar het risico op de grond is daarmee niet gedekt.
Historische vliegtuigen horen in een museum en niet in de lucht.
Wie pakt de handschoen op