https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... opterhaven
https://www.rijnmond.nl/nieuws/176080/H ... g-vluchten
woensdag 12 december 2018, 11:58
Helikopters blijven op Rotterdam Airport, voorlopig geen uitbreiding vluchten
Er komen voorlopig niet meer commerciële vluchten van en naar Rotterdam The Hague Airport (RTHA).
Dat was alleen mogelijk als de helikopters van het traumateam en de politie van het vliegveld zouden verdwijnen.
Dat is uitgesloten, blijkt uit onderzoek van provincie en gemeenten.
Het uitplaatsen van de helikopters kan niet, omdat de nieuwe locaties niet voldoen aan diverse eisen.
De plek moet centraal liggen in het gebied (Rotterdam-Den Haag) waar de helikopters nu het meest vliegen.
Ook moet de locatie dicht bij een snelweg liggen.
Daarnaast stelt Luchtverkeersleiding Nederland hoge veiligheidseisen.
RTHA kan niet meer vluchten hebben,
omdat de geluidsgrenzen al zijn bereikt.
Verkenner Joost Schrijnen adviseerde de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland daarom in 2017
om te onderzoeken of de helikopters een andere plek konden krijgen.
Hun geluidsruimte zou dan kunnen worden benut voor commerciële vluchten.
Nu het niet zo ver komt, moet de directie van het vliegveld de hoop vestigen op minister Cora van Nieuwenhuizen.
De VVD-minister legt de komende jaren met de luchtvaartnota 2020 en
de herindeling luchtruim (2023) aan de Tweede Kamer voor
wat er in het Nederlandse luchtruim moet gebeuren.
Nieuw besluit
RTHA overweegt om volgend jaar een nieuw luchthavenbesluit voor uitbreiding in te dienen bij de minister.
Voordat de directie dat doet, moet er nog wel een nieuwe milieueffectrapportage worden gemaakt.
Van de huidige rapportage is dan de geldigheid verlopen.
Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (CDA) verwacht in de huidige situatie niet dat RTHA veel kans heeft.
"De minister vraagt advies aan de regio.
Gebleken is dat er weinig draagvlak is.
Als de minister draagvlak serieus neemt,
acht ik de kans van slagen voor het vliegveld niet groot.''
https://www.ad.nl/rotterdam/rotterdamse ... ~a88916df/
De vier overheden, verenigd in de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport (BRR),
bekeken in totaal veertien plekken buiten de luchthaven
om de trauma- en politiehelikopters naartoe te verplaatsen.
Meest kansrijk bleken twee locaties langs de A13 ten zuiden van Delft en Delfgauw en langs de A4 tussen Delft en De Lier.
Daar staat tegenover dat alleen de luchthaven zelf groot voorstander is van verplaatsing.
Omwonenden, gebruikers van de heli’s en de Luchtverkeersleiding Nederland zijn pertinent tegen.
De BRR is alleen voor een nieuwe helikopterhaven als dat geen extra overlast tot gevolg heeft,
en dat blijkt dus wel het geval.
Bovendien levert verplaatsing veel extra kosten op.
Daarom oordeelt de BRR dat de heli’s op hun huidige plek moeten blijven.
Voor de luchthaven is de conclusie van provincie en gemeenten slecht nieuws.
RTHA wil graag meer zaken- en vakantievluchten laten opstijgen en landen,
maar dat is onder de huidige regelgeving onmogelijk.
Het vliegveld is gebonden aan een maximum aan geluidsbelasting voor de omgeving,
en de nachtelijke helikoptervluchten tellen daarbij tien keer zo zwaar als
het geluid dat vliegtuigen overdag produceren.