Philippe,philippe1980 wrote:hey iedereen,
als beginnend spotter heb ik weinig ervaring met het jargon van de militaire vliegwereld. Zo kom ik bv constant beschrijvingen tegen als deze IAM101 inbound.
Inbound begrijp ik, maar waarvoor staan die eerste letters en cijfers en hoe kan je achterhalen om wat voor toestel het gaat.
Ik breek me hier al enkele maanden het hoofd over dus elke uitleg is meer dan welkom,
prettige dag nog
mvg
philippe
Kleine correctie: RRR is Ascot, terwijl RFR RAFair is.frank kramer wrote:Hallo Philippe,
in wezen werkt dit net zo als bij de burgerluchtvaart. IAM is de afkorting voor de Italiaanse luchtmacht, net zoals JAF de afkorting voor JetAirFly is. Daar bestaan op internet vast wel ergens lijstjes van (ik heb er nooit naar gezocht). Veel voorkomende hier in de buurt zijn natuurlijk BAF (Belgische LuchtComponent), GAF (German Air Force), RRR (RAFAir, spreekt voor zich), RCH (Reach, vrachtvluchten van/voor de Amerikaanse militairen), FNY (French Navy), FNF (FinForce, Finse Luchtmacht), SVF (Zweedse Luchtmacht). Enzovoorts. En 101 is het vluchtnummer. Uit de combinatie kun je niet (altijd) een type vliegtuig afleiden, hoewel er ook eenheden/vliegtuigen zijn die met vaste combinaties werken. Ook daar bestaan op internet vast wel ergens lijstjes van.
Daarnaast heb je roepnamen, zoals "Killer", "Tiger", "Mace" enz., die vaak gekoppeld zijn aan een bepaald squadron. Maar "Tiger" kan dan zowel een Belgische als een Nederlandse F-16 zijn... bijvoorbeeld!
Tot slot heb je nog callsigns als "M1234", waarbij de M dan staat voor Mission (opdracht).
Ik hoop dat dit een beetje helpt bij het ontrafelen!
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more