https://www.ed.nl/de-peel/defensie-wil- ... ~aa061665/woensdag 12 juni 2019, 19:47
Defensie wil weer vliegen vanaf De Peel, voorbereidingen gestart
Er zijn plannen om luchtmachtbasis De Peel te heropenen voor vliegverkeer.
De basis is al jaren dicht maar defensie heeft ruimte nodig.
Het overleg met de buurgemeenten en provincies is al gestart.
Dat staat in een brief van staatssecretaris Barbara Visser aan de Tweede Kamer.
Het ministerie van defensie is vandaag onmiddellijk begonnen met officieel overleg
tussen onder meer provincie Brabant en de acht betrokken Brabantse gemeenten.
Defensie kampt met ruimtegebrek en wil uitbreidingsmogelijkheden houden.
Er is weer geld om meer te oefenen.
Bovendien vindt het kabinet dat de veiligheidssituatie er om vraagt.
Als defensie nu niks doet wordt vliegen vanuit De Peel onmogelijk na 2021.
De stap lijkt een voorzorgsmaatregel
en het reactiveren zoals dat heet is pas na 1 november 2021 gepland.
Er komen tot die tijd ook nog geen investeringen in de basis.
Straaljagers
De geluidszone blijft hetzelfde staat in de brief.
Maar het moet na 2021 mogelijk blijven om met jachtvliegtuigen
zoals F16's drie keer per jaar te oefenen op de basis.
In periodes van ieder zes weken.
Ook de helikopters van Gilze-Rijen moeten kunnen blijven oefenen op de basis,
is het idee vanuit de politiek.
12-06-19, 19:08 Laatste update: 19:17
Luchthavenbesluit
De wet verplicht Defensie om voor al zijn militaire luchthavens uiterlijk op 1 november 2021 een luchthavenbesluit vast te stellen.
Zonder een luchthavenbesluit kan Defensie na 2021 geen vliegactiviteiten meer uitvoeren op De Peel.
Voorbereiding luchthavenbesluit De Peel
De wet verplicht Defensie om voor al zijn militaire luchthavens uiterlijk op 1 november 2021
een luchthavenbesluit vast te stellen.
Dat geldt ook voor de vliegbasis De Peel.
Deze situatie stelt Defensie voor de vraag wat te doen met de vliegactiviteiten op De Peel.
Als er geen luchthavenbesluit voor De Peel wordt vastgesteld,
vervalt de huidige aanwijzing militair luchtvaartterrein en de bijbehorende geluidszonering
en kan Defensie na 2021 geen vliegactiviteiten meer uitvoeren op De Peel.
Nadat in het vorige decennium de vliegbases Soesterberg en Twente en marinevliegkamp Valkenburg vanwege bezuinigingen zijn afgestoten,
zit Defensie nu krap in zijn ruimte voor militaire vliegactiviteiten.
Nu de defensiebegroting weer groeit,
nemen ook de militaire vliegactiviteiten toe,
onder andere omdat er meer geld is voor oefenen en trainen.
De ontwikkeling van de internationale veiligheidssituatie onderstreept de noodzaak daarvan.
Daarom onderzoekt Defensie op alle actieve velden welke ruimte er nog over is voor de huidige en voorgenomen militaire vliegactiviteiten.
Defensie kan dan ook de geluidsruimte die hoort bij de vliegbasis De Peel niet missen.
Dat betekent dat Defensie heeft besloten een luchthavenbesluit voor te bereiden,
zodat een reactivering van de vliegbasis op termijn mogelijk is.
De gereactiveerde vliegbasis De Peel zal onderdeel uitmaken van de Luitenant-generaal Bestkazerne,
die onderdak blijft bieden aan het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando.
Inhoud
In de milieueffectrapportage (MER) worden verschillende varianten voor het gebruik van de militaire luchthaven onderzocht.
Uitgangspunt voor het luchthavenbesluit is de omvang van de huidige geluidszone:
het totale gebruik zal niet leiden tot een vergroting van de geluidszone.
De maximale variant binnen deze geluidszone is een zogenoemde Deployable Operating Base,
waarbij twaalf jachtvliegtuigen zo’n drie keer per jaar in perioden van ongeveer zes weken vanaf De Peel opereren en daar ook gestationeerd zijn.
Daarnaast blijven helikopters oefenen op en boven De Peel, binnen dezelfde geluidszone.
Op deze manier kan het Commando Luchtstrijdkrachten de geoefendheid vergroten en
zich ook beter voorbereiden op missies.
De eventuele reactivering zal zich pas voordoen na 2021.
Via het Jaarverslag en in de begroting van het ministerie van Defensie
zal ik u op de hoogte houden
van de voortgang van de voorbereiding van het luchthavenbesluit.
The reopening will be as soon as possible in 2021. The provinces of Limburg and Noord-Brabant, the municipalities and neighbors involved will get a vote, the defense organization promises.
In recent years, the airports of Soesterberg, Twente and Valkenburg have been closed due to budget cuts. As a result, the Defense organization now has few airports to complete all flights. The Ministry of Defense tries to use the space in the remaining airports as much as possible, but De Peel "can not be missed."
The old De Peel air base is located on the territory of the municipality of Venray, in what is now known as General Lieutenant Best Barracks.
Thanks.Alpha Kilo One wrote:Does this help? A little?
https://sclate.com/netherlands/the-mini ... -interior/The reopening will be as soon as possible in 2021. The provinces of Limburg and Noord-Brabant, the municipalities and neighbors involved will get a vote, the defense organization promises.
In recent years, the airports of Soesterberg, Twente and Valkenburg have been closed due to budget cuts. As a result, the Defense organization now has few airports to complete all flights. The Ministry of Defense tries to use the space in the remaining airports as much as possible, but De Peel "can not be missed."
The old De Peel air base is located on the territory of the municipality of Venray, in what is now known as General Lieutenant Best Barracks.
frank kramer wrote:Technically and legally, the situation is a bit more complex than the statement "De Peel to re-open in 2021" suggests. Even though De Peel was no longer in operational use since the early 1990's, it's legal status is still that of an airfield. This status has to be reaffirmed by the Dutch Government and Parliament every now and then in a so-called "Luchthavenbesluit", otherwise the status will lose its (legal) validity. This lapse will come to pass in 2021, if no new decision has been made before. The Government has now informed Parliament that it aims to retain the legal status as airfield for De Peel beyond 2021. This is done so that in the future practice fighter and helicopter operations can be carried out from De Peel on a temporary basis (Deployable Operating Base). No decision has been made, or funds earmarked, (yet) on what will be necessary to re-open the airfield for jet operations, and no timeframe for that exists right now. The Ministry of Defence has merely stated that it wants to keep that option alive, and for that, a new Parliamentary decision to grant De Peel the legal status of airfield is necessary. As these processes take time, the action has now been started in order to be able to keep within the 2021 timeframe.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more