...en opLuchtverkeersleiding dreigt met juridische stappen tegen NH Nieuws na bericht over landingen
16 februari 2020, 13.27 uur · Aangepast 47 minuten geleden · Door Redactie
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
zet de publieke omroep NH Nieuws onder grote druk
om een nieuwsbericht aan te passen over een blunder van de dienst, begin januari 2020.
LVNL wil dat NH Nieuws een video van de website haalt,
waarin te horen is dat de verkeersleiding op Schiphol vliegtuigen laat landen op een gesloten baan.
Vanochtend bracht NH Nieuws het nieuws dat de LVNL op 18 januari zestien vliegtuigen liet landen,
terwijl dat eigenlijk niet mocht.
Ook moest een vliegtuig een doorstart maken op enkele meters boven de grond.
Deze informatie kwam naar boven na bestudering van vliegverkeerdata
en het beluisteren van het radioverkeer tussen de verkeerstoren en een aantal vliegtuigen.
Deze fragmenten komen uit een openbare bron en zijn voor iedereen te beluisteren op het internet.
Verordening
LVNL heeft inmiddels de redactie van NH Nieuws laten weten een kortgeding aan te willen spannen
tegen de publieke nieuwsorganisatie.
De luchtverkeersleiding beroept zich hierbij op een Europese Verordening,
waarin zou staan dat voorvallen tussen de verkeerstoren en een vliegtuig
niet opnieuw mogen worden uitgezonden.
Ook zegt LNVL dat de geluidsopnamen niet heruitgezonden mogen worden,
omdat het bedrijf haar werknemers wil beschermen tegen een publieke veroordeling.
LVNL is bang dat de opname uit zijn context wordt gehaald,
zo laat een woordvoerder weten.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/262102/l ... -landingen
gaat het verder...
Het betreft dit:
https://www.youtube.com/watch?v=EV-lR4pdRuA
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/262102/l ... -landingen16 feb. 2020
Blunder op Schiphol: zestien vliegtuigen landen op gesloten baan
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft zestien vliegtuigen achter elkaar
laten landen op een gesloten Zwanenburgbaan op Schiphol.
Het duurde 25 minuten voordat de verkeersleiders doorhadden
dat de landingsbaan nog niet vrijgegeven was.