Ik denk dat de luchtvaartsector de laatste jaren echt wel stappen in de goede richting heeft gemaakt. Als je het brandstofverbruik van een B747 bijvoorbeeld vergelijkt met dat van een 777-300 dan is daar een enorm verschil in (bij het vervoer van hetzelfde aantal passagiers over dezelfde route). Denk ook aan het gebruik van composieten bij de bouw van bijvoorbeeld B787 en A350. Deze machines zijn echt veel lichter dan hun metalen broers en zusters en verbruiken hierdoor stukken minder. En wat dacht je van het gebruik van biofuel?CBR wrote:Lijkt mij een goede zaak dat het vliegen veel duurder wordt. Hopelijk zodanig dat het de ongebreidelde groei van de luchtvaart afremt met alle positieve milieueffecten van dien. Ook zou het goed zijn dat ook de luchtvaart haar bijdrage levert aan de (Parijse) milieudoelstellingen. Het blijft natuurlijk vreemd dat de luchtvaartsector als grote vervuiler buiten schot weet te blijven. Hopelijk leren we wat van deze Corona crisis en gaan we niet weer op de oude voet verder nadat we deze overwonnen hebben.
De genoemde brandstof reductie of CO2 compensatie is natuurlijk in het licht van de totale luchtvaart uitstoot "Peanuts". Zou "mooi zijn" als het overige bedrijfsleven of de particulier zou kunnen redeneren "dat het wel eerst zou moeten worden terugverdiend" en dit daarom naast zich neerlegt. Bij deze groepen worden de maatregelen gewoon door de overheid opgelegd. En terecht ...Bennie wrote:Ik denk dat de luchtvaartsector de laatste jaren echt wel stappen in de goede richting heeft gemaakt. Als je het brandstofverbruik van een B747 bijvoorbeeld vergelijkt met dat van een 777-300 dan is daar een enorm verschil in (bij het vervoer van hetzelfde aantal passagiers over dezelfde route). Denk ook aan het gebruik van composieten bij de bouw van bijvoorbeeld B787 en A350. Deze machines zijn echt veel lichter dan hun metalen broers en zusters en verbruiken hierdoor stukken minder. En wat dacht je van het gebruik van biofuel? En er zijn maatschappijen die hun ecologische voetafdruk significant verkleinen door aan CO2 compensatie te doen wanneer de passagiers aangegeven hebben hieraan te willen bijdragen. Elke inspanning vergt een investering en die moet helaas wel eerst verdiend worden. Of achteraf terugverdiend.
Dan stel ik voor dat dit ook gebeurt in de militaire luchtvaart, daar blijft men namelijk vrolijk rondvliegen met vrij onzuinige motoren die niet bepaald goed zijn voor de uitstoot.CBR wrote:De genoemde brandstof reductie of CO2 compensatie is natuurlijk in het licht van de totale luchtvaart uitstoot "Peanuts". Zou "mooi zijn" als het overige bedrijfsleven of de particulier zou kunnen redeneren "dat het wel eerst zou moeten worden terugverdiend" en dit daarom naast zich neerlegt. Bij deze groepen worden de maatregelen gewoon door de overheid opgelegd. En terecht ...Bennie wrote:Ik denk dat de luchtvaartsector de laatste jaren echt wel stappen in de goede richting heeft gemaakt. Als je het brandstofverbruik van een B747 bijvoorbeeld vergelijkt met dat van een 777-300 dan is daar een enorm verschil in (bij het vervoer van hetzelfde aantal passagiers over dezelfde route). Denk ook aan het gebruik van composieten bij de bouw van bijvoorbeeld B787 en A350. Deze machines zijn echt veel lichter dan hun metalen broers en zusters en verbruiken hierdoor stukken minder. En wat dacht je van het gebruik van biofuel? En er zijn maatschappijen die hun ecologische voetafdruk significant verkleinen door aan CO2 compensatie te doen wanneer de passagiers aangegeven hebben hieraan te willen bijdragen. Elke inspanning vergt een investering en die moet helaas wel eerst verdiend worden. Of achteraf terugverdiend.
Waarom bij de luchtvaart niet? Gelukkig neemt de roep om echte verduurzaming van de luchtvaart toe.
En bij welk overig bedrijfsleven is dit al opgelegd en uitgevoerd? Met welk rendement en met wat voor subsidies?CBR wrote:De genoemde brandstof reductie of CO2 compensatie is natuurlijk in het licht van de totale luchtvaart uitstoot "Peanuts". Zou "mooi zijn" als het overige bedrijfsleven of de particulier zou kunnen redeneren "dat het wel eerst zou moeten worden terugverdiend" en dit daarom naast zich neerlegt. Bij deze groepen worden de maatregelen gewoon door de overheid opgelegd. En terecht ...Bennie wrote:Ik denk dat de luchtvaartsector de laatste jaren echt wel stappen in de goede richting heeft gemaakt. Als je het brandstofverbruik van een B747 bijvoorbeeld vergelijkt met dat van een 777-300 dan is daar een enorm verschil in (bij het vervoer van hetzelfde aantal passagiers over dezelfde route). Denk ook aan het gebruik van composieten bij de bouw van bijvoorbeeld B787 en A350. Deze machines zijn echt veel lichter dan hun metalen broers en zusters en verbruiken hierdoor stukken minder. En wat dacht je van het gebruik van biofuel? En er zijn maatschappijen die hun ecologische voetafdruk significant verkleinen door aan CO2 compensatie te doen wanneer de passagiers aangegeven hebben hieraan te willen bijdragen. Elke inspanning vergt een investering en die moet helaas wel eerst verdiend worden. Of achteraf terugverdiend.
Waarom bij de luchtvaart niet? Gelukkig neemt de roep om echte verduurzaming van de luchtvaart toe.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more