Hoe betrouwbaar zijn de registraties die ads-b koppelt aan de vliegtuigen? Mij is ooit verteld/wijsgemaakt dat Flightradar 100% waterdicht is wat betreft koppeling vliegtuig-registratie. Geldt dit ook voor ads-b? En dan met name voor de militaire kisten?
Geen enkele tracker is 100% betrouwbaar. FR24 al zeker niet. Ze zijn allemaal afhankelijk van handmatig bijgehoude databases.
Verder zijn er zeker bij de militaire veel blokken van hex codes die random gebruikt worden, denk aan Duitsland, US, vooral de P8'en ,dit zijn de tactical codes.
Ik weet dat bij onze RNLAF PC7's de hexcodes correct gekoppeld zijn aan de kist serienummers.
Deze kloppen allemaal. Ook voor andere militaire eenheden met een (erg) klein aantal kisten, zoals bijvoorbeeld de 2 Falcon 7X'en van de Belgen, is makkelijk te checken of de hexcodes correct bij de kisten horen d.m.v. recente fysieke spotting rapporten. Daar klopt het dus wel wat je op adsb ziet. Ik zou van grote vloten niet 100% uitgaan van de correctheid. En sommige types kloppen sowieso niet qua hexcode/ serienummer.
100% gaat idd nooit lukken. Er zitten fouten in de database, en een enkele kist zendt een verkeerd ingestelde, of vorige hexcode uit. Bij "westerse" civiele kisten klopt het bijna altijd wel, maar het scheelt of een land het register mét hexcodes publiceert, en hoe een land met de toewijzing van hexcodes omgaat; In de UK bijvoorbeeld kan dezelfde kist een nieuwe G-registratie krijgen, maar blijft de hexcode hetzelfde. Grote kans dat 'ie onder de oude registratie op je scherm verschijnt...totdat de database is aangepast. Zo'n kist valt de database-beheerders ook niet op als nieuwe, onbekende code.
In bv de USA, Canada, Duitsland, België worden hexcodes volgens een berekening gekoppeld aan een registratie. Dus 448421 is de OO-AAA, 448422 de OO-AAB, 448423 de OO-AAC etc. Als in zulke landen een registratie snel hergebruikt wordt zie je dus wel de juiste registratie, maar kan het type achterhaald zijn. Bij bv bizjets uit Bermuda en de Cayman Eilanden lijkt het dat zowel de registraties als de hexcodes snel random hergebruikt worden. Bij de meeste militaire kisten, en bij toestellen uit bv Afrika of zuid-Amerika zou ik voorzichtig zijn...
Bij de Duitsers is vaak de koppeling te maken als ze gaan bijtanken in de lucht en ze hun tailnummers noemen.
nadeel alleen is, dat het maar voor een aantal weken klopt en overgaan naar andere Hexcodes.
Ik probeer dat zelf wel bij te houden met mijn eigen SBS-3 en eigen luisterwaarnemingen, maar sluitend wil ik het niet noemen.
Onbegonnen werk wil ik ook niet zeggen, maar je blijft wel continue bezig.
Voor de korte termijn zou het ook helpen als logs i.h.a. voorzien werden van codes op dat moment. We staan toch allemaal op de foon te staren bij het hek totdat camera of kijker opgepakt moeten worden.