Zoals gisteren bekend is geworden door de minister moet Schiphol Airport vanaf november 2023 van 500K vliegbewegingen jaarlijks terug naar 440K een krimp van 12%. Dit niveau hadden we voor het laatst in 2014 dus we gaan flink terug in de tijd door deze (misschien wel onnodige) maatregel.
Omdat we door corona weinig vlogen hebben we afgelopen jaren geen 500K aangetikt en was de laatste 'normale jaar 2019 met 496K vliegbewegingen. De vraag is nu ook hoe de verschillende airlines hiermee om zullen gaan en wie hierdoor het meest gedupeerd gaat worden (waarschijnlijk KLM/Easyjet/Transavia als de grootste gebruikers).
Zou Air France de routes van KLM overnemen en met A330s/B777s de route AMS-CDG gaan vliegen om zo met minder vluchten zo veel mogelijk passagiers te kunnen meenemen binnen het eigen netwerk?
En zal easyJet ipv A319/320s meer gaan inzetten op de A321Neo om toch zoveel mogelijk passagiers te kunnen meenemen.
Verder verwacht ik dat Corendon/TUI veel meer op de regionale luchthavens gaan vliegen om minder gedoe te hebben met drukte en slots etc.
Ook word het interessant wat er met Transavia gaat gebeuren omdat het voor KLM een ideale oplossing is om een deel van die slots over te nemen en Transavia meer vanaf EIN en RTM te laten vliegen.