2023 Kustwacht: Bristow AW189 helikopters negatief in het nieuws....,

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22195
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

2023 Kustwacht: Bristow AW189 helikopters negatief in het nieuws....,

Post by Stratofreighter »

https://nos.nl/artikel/2485155-reddings ... rachtschip
verwijst naar
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/01/re ... d-a4171057
Brand Fremantle Highway
Na de brand op de Noordzee vertrokken de helikopters van de kustwacht later dan afgesproken.

Over de kwaliteit van de dienstverlening met de reddingshelikopters bestaan al langer twijfels.

1 augustus 2023

Reddingshelikopters van de Nederlandse kustwacht reageren vaker niet snel genoeg op noodoproepen.

De kustwacht huurt sinds november 2022 helikopters van het Brits-Amerikaanse bedrijf Bristow, dat ook de bemanning levert.

Verantwoordelijk minister Mark Harbers (Infrastructuur, VVD)
werd tijdens het aanbestedingsproces al gewaarschuwd dat het bedrijf de beloftes niet waar zou kunnen maken,
maar stelde toen dat het „internationale bedrijf, met jarenlange ervaring”
zelfs een reactietijd van tien minuten zou halen.

Te weinig stoeltjes
Zo niet bij de brand op de Fremantle Highway, in de nacht van 25 op 26 juli 2023.

Volgens gegevens van de site Flight Radar 24 dat het luchtverkeer monitort, stegen de helikopters pas 40 minuten (Den Helder) en 49 minuten (Midden-Zeeland) na de eerste melding op. Waarom dat langer duurde dan beloofd, is niet duidelijk.

In plaats van naar de plek des onheils te vliegen,
gingen beide helikopters eerst naar Rotterdam om daar een specialistisch brandweerteam op te pikken.

Betrokken hulpverleners en vliegeniers vertellen dat deze extra vliegbeweging nodig was
doordat er slechts vier stoelen per helikopter beschikbaar waren voor de brandweerlieden,
terwijl het brandweerteam groter is.

Tijdens de aanbesteding beloofde Bristow dat meer stoelen beschikbaar zouden zijn,
maar die bleken volgens de betrokkenen niet beschikbaar.
Volgens één ingewijde ontbrak er „een stempeltje”.


Beloftes

Het ging al eerder mis.
Twee weken voor de brand op het vrachtschip moest een medewerker op een platform in de Noordzee wegens een blindedarmontsteking dringend naar de wal.
Deze medewerker moest lange tijd wachten op hulp, blijkt uit interne correspondentie over het incident.

De noordelijke helikopter, in Den Helder, beschikte op dat moment niet over de vereiste papieren.

Toen de reservehelikopter niet beschikbaar bleek, werd de zuidelijke helikopter ingeschakeld.

Die deed vanaf Arnemuiden zeker tweemaal zo lang over de tocht naar het booreiland.
Die helikopter was bovendien pas bijna een uur na de melding in de lucht
– in plaats van de vereiste twintig minuten.

Ook andere beloftes die Bristow deed tijdens de aanbesteding komt het bedrijf niet na.

Zo is de beloofde reservehelikopter volgens vluchtgegevens niet altijd in Nederland.

Hij staat geregeld in het Verenigd Koninkrijk, waar Bristow een vestiging heeft.

Op de zuidelijke basis, op vliegveld Midden-Zeeland, was volgens Flight Radar-data soms dagenlang geen helikopter beschikbaar.

Dat kan gevolgen hebben als zich in die buurt een noodsituatie voordoet.

Zo was er in mei dit jaar geen helikopter aanwezig op die basis, toen in het Zeeuwse Grevelingenmeer een duiker verongelukte.
Er moest een helikopter uit Nijmegen aanvliegen.

Ook worden regelmatig trainingen geschrapt omdat de helikopters niet beschikbaar zijn,
stellen vliegers en hulpverleners waarmee NRC sprak.

Nederland is volgens internationale verdragen verplicht voor search and rescue (SAR) op het water te zorgen.

Interne stukken

Dat minister Harbers vooraf was gewaarschuwd voor deze problemen blijkt uit interne stukken
die eerder zijn vrijgegeven op grond van de Wet open overheid (Woo).

De Rotterdamse veiligheidsregio stuurde op 1 juni 2022 een brief naar de leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,
waarin werd gesteld dat de overgang naar Bristow zou leiden tot langere aanvliegtijden,
het ontbreken van een reserve-helikopter en een gebrek aan trainingen.

Harbers ging daarop verhaal halen bij het ministerie van Defensie,
dat Bristow had geselecteerd,
maar alle zorgen wegwuifde.

Uiteindelijk verzekerde Harbers de Tweede Kamer in een brief dat alles goed zou komen.

Demissionair minister Harbers laat weten dat toezien op het naleven van het contract
„nu in de eerste plaats aan de kustwacht” is.
Ook Bristow verwijst per mail naar „onze klant, Kustwacht Nederland”.

De kustwacht verwijst zelf naar Defensie.
En het ministerie van Defensie laat na anderhalve dag
weten op vrijwel geen enkele vraag van NRC in te gaan.

De vragen over de te lange aanvliegtijden, het gebrek aan capaciteit en trainingen
en het ontbreken van reservehelikopters vallen onder „operationele informatie” :roll: ,
zegt een Defensie-woordvoerder.
„En daar doen wij gewoon geen uitspraken over.”


VEILIGHEIDSEISEN GEEN HANDHAVING

Over de kwaliteit van Bristows dienstverlening bestaan al langer zorgen.

Eerder dit jaar werd duidelijk dat minister Harbers had besloten enkele veiligheidsvereisten waar Bristow niet aan voldeed,
niet te handhaven.

Daarover werd het ministerie op de vingers getikt door de Europese luchtvaartinstantie EASA.

De Nederlandse Vereniging Verkeersvliegers vindt het „zorgelijk” dat de heli’s niet hoeven te voldoen aan sommige regels.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/01/re ... d-a4171057
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3744
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Re: 2023 Kustwacht: Bristow AW189 helikopters negatief in het nieuws....,

Post by SquAdmin »

Wat ik niet begrijp is dat de minister van Infra hiervoor verantwoordelijk is, terwijl het contract bij MinDef ligt. Gebaseerd op wat ik hierboven lees gaat het bij de governance al mis...
Greetz,

Patrick
User avatar
Jan van Heteren
Posts: 12
Joined: 20 Apr 2022, 19:34
Subscriber Scramble: Jan van Heteren

Re: 2023 Kustwacht: Bristow AW189 helikopters negatief in het nieuws....,

Post by Jan van Heteren »

Lijkt niet anders dan het gevolg van (jarenlange) bezuinigingen. Destijds stonden op Leeuwarden Alouette III’s en later AB412’s die uitrukten in situaties als met de FREMANTLE HIGHWAY. Dan hadden we ook nog Lynxen op De Kooy. Waren er dan nu geen NH90’s luchtwaardig? En de Duitsers hadden ook niets paraat? Beangstigend.
User avatar
Krazy
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 565
Joined: 20 Mar 2007, 15:13
Type of spotter: F3
Location: Between EHTW, ETNP, EDLS...

Re: 2023 Kustwacht: Bristow AW189 helikopters negatief in het nieuws....,

Post by Krazy »

Jan van Heteren wrote: 02 Aug 2023, 23:22 Lijkt niet anders dan het gevolg van (jarenlange) bezuinigingen. Destijds stonden op Leeuwarden Alouette III’s en later AB412’s die uitrukten in situaties als met de FREMANTLE HIGHWAY. Dan hadden we ook nog Lynxen op De Kooy. Waren er dan nu geen NH90’s luchtwaardig? En de Duitsers hadden ook niets paraat? Beangstigend.
De duitsers hebben hulp aangeboden, maar was 'niet nodig'. Kwam dit tegen in Duitse media, zal even kijken of ik het artikel nog kan vinden.
Image
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22195
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: 2023 Kustwacht: Bristow AW189 helikopters negatief in het nieuws....,

Post by Stratofreighter »

...en per vandaag:
https://www.upinthesky.nl/2023/08/06/ku ... nuanceerd/
06/08/2023
Update:06/08/2023

Leestijd: 5 minuten
We zullen zien wat de ontwikkelingen de komende maanden zijn... :|
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22195
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: 2023 Kustwacht: Bristow AW189 helikopters negatief in het nieuws....,

Post by Stratofreighter »

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/2 ... g-na-brand
07.08.2023
Onderzoeksraad start verkennend onderzoek naar hulpverlening na brand aan boord…


Onderzoeksraad start verkennend onderzoek naar hulpverlening na brand aan boord van vrachtschip

De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat een verkennend onderzoek starten
na het uitbreken van een brand aan boord van een vrachtschip in de nacht van 25 op 26 juli 2023 boven Ameland.

Dit verkennende onderzoek richt zich in ieder geval op de manier waarop de hulpverlening direct na de brand op gang kwam en zich ontwikkelde.

Chris van Dam, voorzitter Onderzoeksraad:
“Bij dit verkennend onderzoek hebben we dezelfde bevoegdheden als wanneer we besluiten tot een definitief onderzoek,
zo kunnen we diverse betrokkenen interviewen.

Als de resultaten uit dit verkennend onderzoek daar aanleiding toe geven besluiten we eventueel om het onderzoek door te zetten.”
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2038
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: 2023 Kustwacht: Bristow AW189 helikopters negatief in het nieuws....,

Post by Glidepath »

Jan van Heteren wrote: 02 Aug 2023, 23:22 Lijkt niet anders dan het gevolg van (jarenlange) bezuinigingen. Destijds stonden op Leeuwarden Alouette III’s en later AB412’s die uitrukten in situaties als met de FREMANTLE HIGHWAY. Dan hadden we ook nog Lynxen op De Kooy. Waren er dan nu geen NH90’s luchtwaardig? En de Duitsers hadden ook niets paraat? Beangstigend.
Vroeger ging (ook niet) alles geweldig.

maar

Ken je de boeken " Dienen in Nood" van Pieter Schram? deel en deel 2. nee?, meteen kopen !

en
"Squadron 860"

en
"Redders uit de Lucht"

die zijn ook relevant.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Post Reply

Return to “'t Praethuys”