Status luchtgebied regio Nijmegen & PH-PBA

ImageImageLogs and news for those airports and airfields in The Netherlands not covered in the subforums.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
Read all about it
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 322
Joined: 31 Aug 2003, 19:13
Location: Schiphol

Status luchtgebied regio Nijmegen & PH-PBA

Post by Read all about it »

Hallo,

Wie kan mij helpen met de volgende twee vragen, namelijk:

Wat is de status van het gebied boven de regio Nijmegen m.b.t. de luchtvaart: mil / civ & verdeling atc (non-)begeleiding?

Vanmiddag (14h00) dacht ik de PH-PBA, DC-3 laag richting het zuiden te zien vliegen. Wat doet dat vliegtuig tegenwoordig? DDA, Lelystad?

Bedankt! Eduard.
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2721
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Post by Flyboy »

op de eerste vraag:
Nijmegen is " oncontrolled airspace up to FL095", dan Controlled A (alleen IFR)
Noord van Nijmegen CTR Deelen met "airspace C" net als CTR Volkel ten zuiden.
Bij Malden een Gliderfield, maar zonder ATZ.
Ten westen van Nijmegen een laagvliegroute van Ravestein naar Druten.

Is dit antwoord op je vraag?
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4661
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: Status luchtgebied regio Nijmegen & PH-PBA

Post by frank kramer »

Read all about it wrote:Vanmiddag (14h00) dacht ik de PH-PBA, DC-3 laag richting het zuiden te zien vliegen. Wat doet dat vliegtuig tegenwoordig? DDA, Lelystad?
PH-PBA vliegt nog steeds bij en voor de DDA Classic Airlines vanaf Schiphol-Oost; is momenteel druk met rondvluchten: 1 september vanaf Lelystad, en 8 september vanaf Eindhoven, waar 75 jaar vliegveld werd gevierd. Komend weekend is de PBA te vinden op Hamburg voor de airport-days.

Om het makkelijk te maken: C-47 F-AZTE vliegt in VRIJWEL hetzelfde schema (d'r stond zelfs ook een tijdje "PH-PBA" aan de KLM-kant, maar dat is er nu weer af.. teveel verwarring met de echte PBA)! Belangrijkste uiterlijke verschil is dat de F-AZTE een rood "beacon" boven op de staart heeft, en de PH-PBA niet.
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
Read all about it
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 322
Joined: 31 Aug 2003, 19:13
Location: Schiphol

Post by Read all about it »

Dank je wel voor de reacties en dat geeft inderdaad meer duidelijkheid.

Het is mij alleen nog niet duidelijk hoe de classificaties van de rondom de luchtvelden exact werken. Hoeveel km/mijl rondom de luchthaven en hoe hoog elke klasse dan gaat.

Ik wist niet dat er de schildering ook op een ander vliegtuig is aangebracht en twijfel nu of ik de PH-PBA registratie heb gezien. Bij zonlicht was het niet duidelijk of de a/c lichten aan waren.

Het blijft wel leuk om in een andere omgeving een oude herinnering te horen, en dan te zien. Ik begreep op ATCBox dat de rondvluchten georganiseerd waren i.v.m. de herinnering aan de operatie Market Garden (WOII).
User avatar
Otto
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6809
Joined: 30 Oct 2002, 20:02
Subscriber Scramble: Otto
Contact:

Post by Otto »

Voor die classificaties kan je eens een kijkje nemen op:
http://www.ais-netherlands.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Klik links "AIS Publications" aan
Vink "I agree" aan en druk op "Next"
Klik bovenaan "Integrated package" aan

Klik dan links eens op "ENR 2 Air Traffic services airspace" rechts in beeld verschijnen nu alle gebieden.

Als je de kaartjes wil zien:

Klik links op "ENR 6 Charts"
Daar staan de kaartjes in PDF. Kijk dan eens bij "Airspace structure and ATS airspace classification"

Hopelijk maakt dit alles een beetje duidelijk :wink:
Peter Baeten
Posts: 17
Joined: 09 Dec 2004, 13:12
Location: Katwijk aan Zee

Post by Peter Baeten »

De DC-3 F-AZTE heeft nog steeds de 'registratie' PH-PBA aan de KLM-zijde staan, alleen nu (even) afgeplakt met tape.
Onze IVW stond namelijk niet toe dat het toestel deze Nederlandse nepregistratie voerde tijdens haar bezoek aan ons land...... op straffe van een vette bekeuring!
En..... ze zijn komen kijken!
De F-AZTE staat nog steeds bij de Aviodrome op Lelystad en zal a.s. vrijdag vandaar naar Hamburg vertrekken.
In Hamburg zal de tape er wel weer afgehaald worden.
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4661
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Post by frank kramer »

Peter Baeten wrote:De DC-3 F-AZTE heeft nog steeds de 'registratie' PH-PBA aan de KLM-zijde staan, alleen nu (even) afgeplakt met tape.
Onze IVW stond namelijk niet toe dat het toestel deze Nederlandse nepregistratie voerde tijdens haar bezoek aan ons land...... op straffe van een vette bekeuring!
En..... ze zijn komen kijken!
Da's dan een duur trippie voor nop geweest vanuit Hoofddorp :wink: Overwerk in het weekend, benzinekosten of buskaart.. en dan nog geen bekeuring kunnen uitdelen ook.. leg dat maar 'es uit aan de baas... poepoeh :roll:
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Post Reply

Return to “Spotting Netherlands”