Moderator: gatso76
Schiphol heeft veel banen nodig omdat de wind dicht bij zee krachtiger is dan binnenlands. Verder worden de banen op Schiphol veelal maar aan één kant gebruikt, om woonkernen als Badhoevedorp, Hoofddorp en Amsterdam te ontzien. Het zijn dus eigenlijk maar halve banen.Delta12 wrote:Waarom moet schiphol zonodig zoveel banen hebben?. Heatrow, Frankfurt, LAX alles doet het met minder. Er moet hier politiek gezien wat veranderd worden ipv altijd maar nieuw asfalt dr bij.
Da's de site van Chipshol Forward, meneer Poot dus, die dingen wil waar startbanen voor in de weg liggen. Meneer Poot weet ook wel dat je voor een hub-luchthaven veel banen nodig hebt. Atlanta, waar hij het altijd graag over heeft, telt er ook vijf en die liggen nog parallel ook, zodat je daar nog veel meer vluchten kwijt kunt dan op Schiphol, waar de banen alle kanen uitwijzen.Glidepath wrote: al zoekende kwam ik deze site tegen: http://www.schipholwanbeleid.nl, waar een hoop te lezen valt
Of een pararel Buitenvelderdbaan, Het is vaak als het stormt westerstorm. Maar buitenveldert en kaag schelen natuurlijk maar 3 graden. dus 2e kaag zou ook kunnen jaVleugel wrote:Eigenlijk moet er een parallelle Kaagbaan bij komen (eventueel ter vervanging van de Aalsmeerbaan) om minder vertraging te krijgen bij harde zuidwestenwind.
Vleugel
http://vliegtuighomepage.nl
Een parallelle Buitenveldertbaan zou ook een idee zijn, maar die lijkt mij moeilijker in te passen in wat er zoal op en om Schiphol staat.Martinvet.nl wrote:Of een pararel Buitenvelderdbaan, Het is vaak als het stormt westerstorm. Maar buitenveldert en kaag schelen natuurlijk maar 3 graden. dus 2e kaag zou ook kunnen ja
24=240*Martinvet.nl wrote:Of een pararel Buitenvelderdbaan, Het is vaak als het stormt westerstorm. Maar buitenveldert en kaag schelen natuurlijk maar 3 graden. dus 2e kaag zou ook kunnen jaVleugel wrote:Eigenlijk moet er een parallelle Kaagbaan bij komen (eventueel ter vervanging van de Aalsmeerbaan) om minder vertraging te krijgen bij harde zuidwestenwind.
Vleugel
http://vliegtuighomepage.nl
Uiteraard, dat weet ik (ook uit eigen ervaring). Wat ik er alleen maar mee wil zeggen is, dat het onmogelijk is om een vliegveld onder alle weersomstandigheden open de houden. En als ik het goed heb begrepen, is de eventuele baanuitbreiding op Schiphol daar juist voor bedoeld.Lars wrote:regen/onweersbuien in florida zijn van een volkomen andere categorie dan hier in nederland.
En die uitspraak nomineren we voor understatement van het jaar! Hier drukken we regenval uit in mm, daar in inches. Heb daar meerdere dagen gehad dat er in 2/3 uur 2+ inch regen (dat is 5cm=50mm) viel en dat is in de zomer meer regel dan uitzondering. Ik heb ze meegemaakt van 4 inch in 2 uur. Even ter vergelijking, hier in Nederland valt er gemiddeld rond de 750mm per jaar!Lars wrote:regen/onweersbuien in florida zijn van een volkomen andere categorie dan hier in nederland.
Verschil tussen MIA en Schiphol is dat er bij de weersomstandigheden daar totaal geen verkeer meer mogelijk is (oa ook door het afhandelingsverbod door de onweer) terwijl dit met de Nederlandse mist wel mogelijk is. De capaciteit van het banenstelsel wordt dan echter minder wat prima op te vangen is met een extra landingsbaan.Henk Voortwijs wrote: Uiteraard, dat weet ik (ook uit eigen ervaring). Wat ik er alleen maar mee wil zeggen is, dat het onmogelijk is om een vliegveld onder alle weersomstandigheden open de houden. En als ik het goed heb begrepen, is de eventuele baanuitbreiding op Schiphol daar juist voor bedoeld.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more