Incidenten/VOS-meldingen...hoe en wat/UITLEG

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
JS50557
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4126
Joined: 22 May 2003, 13:17
Location: Hoofddorp (Toolenburg)
Contact:

Incidenten/VOS-meldingen...hoe en wat/UITLEG

Post by JS50557 »

SPL wrote:Some things:
michaeldoorn wrote:
SkyPlane wrote:Een KLM MD-11 heeft probs. Net al 5 brandweerwagens voorbij zien komen en de luchthaven ook.
just saw two messages on p2000
There were two VOS 1 calls after eachother!
Groeten Martijn
Wat zijn VOS 1 calls en hoe is het afgelopen?
Of ging het om de TAP zoals hierboven vermeld?
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

JS50557 wrote:Wat zijn VOS 1 calls en hoe is het afgelopen?
VOS = Vliegtuig Ongeval Schiphol. In gradaties van 1 t/m 7, waarvan 1 licht is en 7 zwaar. Vos 1 is een panpan call waarbij de piloot mogelijk verwacht hulp nodig te hebben. Als je de andere VOS 2 t/m 6 ook precies wilt weten, laat maar horen!

Vandaag alles prima afgelopen.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Post by SPL »

voordat er vragen gaan komen, hierbij korte uitleg:

VOS 1: panpancall, mogelijk problemen, kan van alles zijn.
VOS 2: maydaycall tot 50 pax maximaal.
VOS 3: maydaycall 50 tot 250 pax maximaal.
VOS 4: maydaycall meer dan 250 pax.
VOS 5: crash tot 50 pax.
VOS 6: crash 50 tot 250 pax maximaal.
VOS 7: crash meer dan 250 pax.

Misschien dat Erik of Marco deze nog even bij het Sticky topic 'afkortingen etc' geplaatst kan worden? Als het nut er van ingezien wordt uiteraard.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
User avatar
Read all about it
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 322
Joined: 31 Aug 2003, 19:13
Location: Schiphol

Post by Read all about it »

Misschien dat Erik of Marco deze nog even bij het Sticky topic 'afkortingen etc' geplaatst kan worden? Als het nut er van ingezien wordt uiteraard.
Hallo, lijkt mij een goed idee. Groeten, Eduard.

Weetjes (alweer enigszins gedateerd):

- De VOS wordt altijd geformaliseerd door de Airside Operations Manager. Hij is de Amsterdam Airport Schiphol operationeel leider verantwoordelijk voor o.a. veiligheid en continuiteit luchthaventerrein.

- Hij of zij verzameld de informatie van Airport Authority, AAS Brandweer, LVNL, KLM Hub control, flight crew en afhandelaar. De havendienst voert alle registratie en secretariaat van de VOS.

- Apron Control, Koepel, roept vluchtgegevens om en regiseert bus-, sleep en andere begeleidingen. Allocatie vliegtuig opstel plaats (en gate).

- Er bestaat een voorkeur om een incident ernstiger in te zetten dan wellicht daadwerkelijk het geval is. Liever meer materieel dan te weinig.

- Daarna wordt er afgeschaald. Einde VOS 1 betekent ook niet dat de afhandeling ten einde is. Deze is soms nog dagen voelbaar voor de vluchtuitvoering (vanwege bijvoorbeeld werktijden crew).

- Elke incident en ongeval wordt gerapporteerd door luchthaven, luchtvaartmaatschappij en afhandelingsmaatschappij. De luchthaven rapportages worden geanalyseerd, overlegd en leiden (soms) tot nieuwe regelgeving en veiligheidscampagnes.
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12314
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

SPL wrote: Misschien dat Erik of Marco deze nog even bij het Sticky topic 'afkortingen etc' geplaatst kan worden? Als het nut er van ingezien wordt uiteraard.
Groeten Martijn
Martijn en anderen:

Ik laat hem liever hier staan zodat eventuele incidenten en VOS-meldingen hier vermeldt kunnen worden in de toekomst.
Uitleg over VOS-stadia lijkt mij duidelijk.
User avatar
jfaltena
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3005
Joined: 09 Dec 2003, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: jfaltena
Location: Home or @ any Airfield

Post by jfaltena »

Ik begin me alleen af te vragen of dit niet min of meer naast het volgende topic een eigen leven gaat leiden:
Kisten die om wat voor reden etc.

Just my 2 cents,
John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11255
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Eens met bovenstaande opmerkingen, en dus ff gereorganiseerd.

Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
boeing767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 870
Joined: 07 Jul 2008, 11:44
Location: Kaatsheuvel

Post by boeing767 »

Ik vraag me al best lang af, dat stel je ziet een toestel on final, met problemen (je ziet rook uit de motoren komen bijvoorbeeld) Is er dan ook een apart nummer wat je kan bellen om dat te melden, of heeft de toren het tegen die tijd al gezien/er iets aan gedaan?
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Post by aviodromefriend »

Er bestaat een meldpunt onveilige situaties in de luchtvaart bij de voormalige RLD. Maar meestal heeft de crew of de toren dat zelf veel eerder door.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
SPL
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 11364
Joined: 12 Oct 2003, 23:56
Type of spotter: None

Re: EHAM 23-03-2011

Post by SPL »

Borobudur wrote:
Delta12 wrote:Ik weet niet wat er loos was maar de ambu's rijden net weg bij de AOE zal vast wat heftigs zijn geweest. Iemand meer info?
De term medical emergency zegt voldoende lijkt mij...ramptoeristen horen op een ander forum :wink:
B767-300ER wrote:Als het echt heftig had geweest had de ambulance al veel eerder weggeweest ;)
Reanimatie...wel heftig dus...
Off-topic. Even een kleine uitleg in een notendop: Schiphol heeft zijn eigen Ambu en een Medic auto. Deze zullen als eerste aangestuurd, mits ze beschikbaar zijn. Afhankelijk van de beschikbaarheid komen er 1 of 2 'buiten' ambulances (dus altijd 1 extra). Bij een een reanimatie wordt verplicht een medisch protocol (stappenplan) gevolgd, wat minimaal 45 minuten duurt.


Groeten Martijn
*just doing my thing*
mospl
Posts: 9
Joined: 22 Oct 2011, 03:41

Re: Incidenten/VOS-meldingen...hoe en wat/uitleg

Post by mospl »

Weet iemand een goede programma waar je al die meldingen van schiphol in 1 venster krijgt ?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Incidenten/VOS-meldingen...hoe en wat/uitleg

Post by B767-300ER »

pd2000.
All times are local times!

Regards, N.
mospl
Posts: 9
Joined: 22 Oct 2011, 03:41

Re: Incidenten/VOS-meldingen...hoe en wat/uitleg

Post by mospl »

B767-300ER wrote:pd2000.
Beste Niels,

Pd2000 waar kan ik die downloaden of gebruiken

bedankt voor je snelle reactie

MVG,

Mo
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Incidenten/VOS-meldingen...hoe en wat/uitleg

Post by B767-300ER »

mospl wrote:
B767-300ER wrote:pd2000.
Beste Niels,

Pd2000 waar kan ik die downloaden of gebruiken

bedankt voor je snelle reactie

MVG,

Mo
Even googlen leverde mij dit resultaat op
Bovenste resultaat is degene die je moet hebben.
All times are local times!

Regards, N.
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6964
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Re: Incidenten/VOS-meldingen...hoe en wat/uitleg

Post by Michel »

mospl wrote:Weet iemand een goede programma waar je al die meldingen van schiphol in 1 venster krijgt ?
Mocht je een Android telefoon hebben; download de app Alarmeringdroid :wink:
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”