Forum for all "old aircraft" related news, background, discussions and research.
Forum rules
Forum for all news, background, discussions and research on vintage aircraft, warbirds and wrecks & relics (stored, preserved, dumped etc). Actual logs -especially those of active airfields- are preferred to be posted in the appropriate Spotters forums.
The last existing "short" DC-8 once owned by KLM should be purchased by Aviodrome, with the help of the VSB-fonds. The machine, once named "Hans Christiaan Andersen" is now at Manston, according to the magazine "Verenigde Vleugels".
The IMO bad news is, that it will be used as the centrepiece of a kind of playing ground for kids.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
aviodromenieuws wrote:The IMO bad news is, that it will be used as the centrepiece of a kind of playing ground for kids.
So Aviodrome, till now one of the aircraft owners of which I really can see they love planes as well, is going to take apart some one-of-a-kind KLM vintage aircraft? That's s***s bad :S.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
and always look on the bright side: Should (if and when) it become a playground at EHLE at least it's not scrapped and gone... In due course it can always be restored....
(Bu I have to agree, once residents are moved at manston it's usually their last move.... )
The Aviodrome still wants this airplane, see this article in Dutch:
LELYSTAD - Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome begint een inzamelingsactie om een voormalige DC-8 van KLM naar Nederland te halen. Het gaat om een DC-8-55F, die tussen 1970 en 1981 in dienst van KLM vloog. Het ruim veertig jaar oude toestel vloog voor het laatst in augustus 2001 en staat sindsdien geparkeerd op de Britse luchthaven Manston-Kent.De DC-8 was in 1960 het eerste passagiersvliegtuig met straalmotoren bij KLM. De luchtvaartmaatschappij vloog met verschillende varianten. Het toestel dat mogelijk naar Nederland komt is een korte uitvoering van de DC-8 en werd in 1970 door KLM overgenomen van SAS Scandinavian Airlines.
Het vliegtuig vloog voordat het in 2001 werd afgedankt voor de Brits-Ghanese vrachtmaatschappij MK Airlines. De DC-8 verkeert in slechte staat en beschikt in de huidige toestand nog over één motor. Volgens het Aviodrome kan het vliegtuig echter nog van de slopershamer worden gered.
Om de voormalige KLM’er naar het museum in Lelystad te halen moet het toestel over de weg en per zeeschip naar Nederland worden vervoerd. Daarvoor is volgens het Aviodrome een bedrag van 400.000 euro nodig.
In English: The Aviodrome needs 400.000 euro to bring this airplane to the Netherlands by ship.
LELYSTAD - De komst van een voormalige Douglas DC-8 van KLM naar Luchtvaart-Themapark Aviodrome op Lelystad Airport is onzeker. Volgens het luchtvaartmuseum hapert de fondsenwerving om het niet meer luchtwaardige toestel te laten overkomen vanuit Engeland. Met name bedrijven zijn vanwege de financiële crisis terughoudend, zo meldt de Aviodrome.
De tijd dringt; wanneer de Aviodrome niet tijdig het benodigde geld bijeen krijgt wordt de DC-8 op de luchthaven van Manston gesloopt. In totaal is er meer dan 400.000 euro nodig voor de aankoop in Engeland, het transport over zee naar Nederland en de restauratie. Ondanks een toezegging van 250.000 euro van het VSB fonds en 30.000 euro van particulieren, is er nog een gat van ruim 120.000 euro.
De Aviodrome zegt nog één grote poging te willen ondernemen om de ‘Jacht op de DC-8’ te laten slagen en dit ‘Nederlandse’ toestel te behoeden voor de sloop. Het luchtvaart-themapark zoekt donateurs - zowel bedrijven als particulieren - die medeverantwoordelijk willen zijn voor de redding van het voormalige KLM-vliegtuig.
Iedere donateur ontvangt een collectors-item, en een ‘crisisaandeel’; een aandeel in de aankoop van de DC-8 dat - volgens de Aviodrome in de sfeer van deze tijd - bij aankoop gegarandeerd zijn waarde voor de donateur verliest.
A short translation:
At this moment there is not enough money the get the plane to the aviodrome. Due to the worldwide crisis companies don't give there money away to this kind of projects. One last action is going to be started to get the last 120.000 euro.