Nee, dat niet. Maar ik had wel verwacht dat het behoud van het vliegveld voor de general aviation serieus op de agenda zou staan. Die optie zou economisch / commercieel interessant zijn voor de hele regio, inclusief de stad Utrecht. Daarnaast zou het de meest duurzame optie geweest zijn, omdat de gehele vliegveld infrastructuur met gebouwen en al al aanwezig is en er niets afgebroken hoeft te worden (wat met het huidige plan wel gebeurt). Er blijft genoeg ruimte over voor aan de luchtvaart gerelateerde bedrijfjes (er is een enorme berg hangars, shelters en gebouwen voorhanden) en de al ruim aanwezige natuur blijft gewoon behouden ("natuurwaarden" blijven behouden). Met het op den duur mogelijk verdwijnen van Lelystad voor de general aviation (vanwege de plannen van de Schiphol group om Lelystad als satelliet in te gaan zetten voor Schiphol) zou Soesterberg hèt GA vliegveld van Nederland kunnen worden.wolf32 wrote:Wat had je dan verwacht dat er een clubje spotters of KLU personeel in die club zat.
Ik ben het 99,9% met je eens, maar vergeet niet, dat wij het natuurlijk wel door een "luchtvaart-gekleurde" bril zien.Herbertvh wrote:Wel blijf ik het doodzonde vinden dat men de enorme mogelijkheden van het terrein niet beter weet te benutten dan nu waarschijnlijk gaat gebeuren.
. |
/O\
\_______[|(.)|]_______/
o ++ O ++ o
Daar heb jij weer gelijk in. Hoewel, als je het huidige ruimtelijk plan reëel bekijkt zie je dat dat zo sterk natuur-gerelateerd is dat het alle andere opties verdringt. Het hele plan staat van voor naar achter vol met woorden als natuur, duurzaam, ecologie, terughoudendheid, rust, recreatie, maar allemaal op één bepaalde manier uitgelegd. Wat ik mis is een bredere visie, een ruimere blik. Er wordt nu een terrein met een enorm potentieel opgebroken en (gechargeerd) "teruggegeven aan de natuur". Dat zou ik zelf ook wel in mijn achtertuin willen. Maar het is en blijft ook een enorme kapitaalsvernietiging en een grove onderschatting van economische / sociale / ruimtelijke mogelijkheden die de hele regio aangaat. En die mogelijkheden kunnen bij een goede afweging heel goed samengaan met een pro-natuur invulling van het terrein, maar daar wordt naar mijn gevoel totaal niet op ingegaan. Over 20 jaar krabben we ons over het hoofd hoe we dit potentieel zo verloren hebben kunnen laten gaan als blijkt dat we weer opnieuw moeten gaan investeren in nieuwe luchtvaartterreinen . . .Gerard wrote:Ik ben het 99,9% met je eens, maar vergeet niet, dat wij het natuurlijk wel door een "luchtvaart-gekleurde" bril zien.Herbertvh wrote:Wel blijf ik het doodzonde vinden dat men de enorme mogelijkheden van het terrein niet beter weet te benutten dan nu waarschijnlijk gaat gebeuren.
Gerard
Is ook een suggestie die helemaal nergens op slaat. Soesterberg is gesloten om te bezuinigen, je zou dan of geld in het onderhouden van de baan moeten pompen, of een waardeloze opendag krijgen waar geen enkele fighter aanwezig is op de static omdat de baan niet meer geschikt is voor fighters.aviodromefriend wrote: Mijn suggestie (die ik al eens in het soesterbergforum had gedropt) om er de jaarlijkse open dagen KLu te organiseren was afgewezen omdat dit niet in overeenstemming was te brengen met de natuurwaarden
[bugs bunny]Guess not[/bugs bunny]
Moet je even de HELE post lezen! (en dan vooral het deel dat je uit de quote hebt verwijderd) En die suggestie dateert uit de tijd dat ze nog niet wisten wat ze met dat terrein aan moesten.Redskin wrote:Is ook een suggestie die helemaal nergens op slaat. Soesterberg is gesloten om te bezuinigen, je zou dan of geld in het onderhouden van de baan moeten pompen, of een waardeloze opendag krijgen waar geen enkele fighter aanwezig is op de static omdat de baan niet meer geschikt is voor fighters.aviodromefriend wrote: Mijn suggestie (die ik al eens in het soesterbergforum had gedropt) om er de jaarlijkse open dagen KLu te organiseren was afgewezen omdat dit niet in overeenstemming was te brengen met de natuurwaarden
[bugs bunny]Guess not[/bugs bunny]
Leer maar gewoon leven met het feit dat soesterberg niet meer is en ben blij dat een deel nog behouden wordt voor het defensie museum.
Denk ik niet; voor deze kleine luchtvaart heb je tenslotte op een steenworp afstand al vliegveld Hilversum.Herbertvh wrote:Maar ik had wel verwacht dat het behoud van het vliegveld voor de general aviation serieus op de agenda zou staan. Die optie zou economisch / commercieel interessant zijn voor de hele regio, inclusief de stad Utrecht.
Hoi Hans, ik denk niet dat Hilversum groot genoeg is om als alternatief voor Lelystad te kunnen dienen. Ik denk dat Lelystad op den duur een aflopende zaak is voor de general aviation. Dan moet dat ergens anders naartoe. Terrein van Hilversum is te klein en o.a. vanwege de ligging kan het geen grote hoeveelheden kisten aan. Soesterberg daarentegen is groot, ruim en heeft heel veel voorzieningen (zo niet alle) die nodig zouden zijn voor "een vliegveld van formaat voor de kleine luchtvaart". Maar goed, beslissingen zijn blijkbaar al genomen en we zullen dus wel zien wat de toekomst brengt.Hans wrote:Hoi,Denk ik niet; voor deze kleine luchtvaart heb je tenslotte op een steenworp afstand al vliegveld Hilversum.Herbertvh wrote:Maar ik had wel verwacht dat het behoud van het vliegveld voor de general aviation serieus op de agenda zou staan. Die optie zou economisch / commercieel interessant zijn voor de hele regio, inclusief de stad Utrecht.
Gr
Hans
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more